پژو ۳۰۱، ۳۵ میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی روانه بازار ایران شد!

قرار بود با تشکیل ایکاپ، ساخت این خودروها با انتقال تکنولوژی در داخل صورت بگیرد و ۳۰ درصد تولیدات از بازار ایران به خارج از کشور صادر شود، آیا برای صادرات هم می خواهیم با چند ده میلیون تومان بالاتر از قیمت روز و جهانی این خودروها روانه بازارهای هدف کنیم؟ قطعا پاسخ این پرسش منفی است؛ پس چگونه است که قیمت فروش خودروهای مذکور در ایران با این تفاوت فاحش نسبت به قیمت جهانی به مشتریان عنوان می شود؟

کد خبر : 26205
تاریخ انتشار : سه شنبه 24 مرداد 1396 - 10:37

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از تابناک، گروه خودروسازی ایران خودرو طی اطلاعیه‌ای، برای اولین بار شرایط فروش نقدی خودروی پژو ۳۰۱ را اعلام کرد؛ شرایطی که باز هم انتقادات جدی به آن وارد است و حتما دوباره با بی توجهی این خودروسازی مواجه خواهد بود. بدین ترتیب و هم اکنون علاقه مندان می توانند پس از خودروهای پژو ۲۰۰۸ و پژو ۵۰۸، سومین محصول مشترک ایکاپ را که به ‌صورت CBU به کشور وارد شده است، با دو برابر قیمت آن را خریداری کنند!

ایران خودرو با همکاری شرکت سرمایه‌گذاری مشترک با پژو فرانسه (ایکاپ)، فروش نقدی تعداد محدودی از خودروهای پژو ۳۰۱ را قرار بود برای اولین بار از سه‌شنبه مورخ ۲۴ مردادماه ۱۳۹۶ آغاز کند که البته گویا این کار هم انجام نشده است. طبق آنچه ایران خودرو اعلام کرده، این خودرو در رنگ‌های سفید قهوه‌ای بیانکا، مشکی سالید و خاکستری متالیک با موعد تحویل ده روزه، قابل ثبت‌ نام و خریداری خواهد بود.

مدیرعامل ایران‌خودرو: پژو ۳۰۱ را ۵۸ میلیون می‌فروشیم؛ قیمت نهایی ۹۵ میلیون!

قیمت تحویل کارخانه این خودرو ۸۳ میلیون و ۸۳۹ هزار تومان است که پس از اضافه شدن مبالغ قانونی و الزامی مازاد، قیمت نهایی قابل پرداخت توسط متقاضیان، معادل ۹۴ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود. این در حالی است که سال گذشته «هاشم یکه‌زارع» مدیرعامل ایران‌خودرو، قیمت پژو ۳۰۱ را معادل ۵۸ میلیون تومان اعلام کرده بود.

«هاشم یکه‌زارع»، مدیرعامل ایران خودرو (آبان ۱۳۹۴) گفت: در این قرارداد، تولید سه مدل از محصولات پژو دیده شده که یکی از آنها پژو ۳۰۱ است که قیمت آن را در اوضاع کنونی، ۵۸ میلیون تومان پیش‌بینی می‌کنیم.

وی ادامه داد: پژو ۲۰۸ نیز یکی دیگر از محصولات مورد توافق است که قیمت آن ۶۸ میلیون تومان برآورد می‌شود و علاوه بر اینف پژو ۲۰۰۸ به عنوان محصول مشترک دیگر با قیمت ۷۷ میلیون تومان پیش‌بینی شده است. گویا درصد تورم و میزان افزایش قیمت ارز از سال ۹۴ تاکنون ـ که ملاک افزایش قیمت برای ایران خودرویی هاست ـ آنقدر برای آنان زیاد بوده است که قیمت محصولات جدیدشان را بعضا تا دو برابر افزایش داده اند.

پژو 301، 35 میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی روانه بازار ایران شد!؟!

این خودرو که قرار است جایگزین پژو ۴۰۵ باشد، اقتصادی ترین محصول پژو است که در واقع برای بازار کشورهای در حال توسعه و بازار مشترک نظیر اروپای شرقی، چین، غرب آسیا و برخی کشورهای آفریقایی طراحی شده و از بسیاری جهات هم تفاوت محسوسی با پژو ۲۰۶ صندوق دار و پژو ۲۰۷ صندوق دار نخواهد داشت.

قیمت جهانی پژو ۳۰۱ چقدر است؟!

قیمت پژو ۳۰۱، این محصول اقتصادی ظاهرا جدید اما باطنا ارزان قیمت (در بازار جهانی) ۴۷ تا ۶۰ میلیون تومان اعلام شده است که بسته به مدل های اتوماتیک و آپشنال شاید به رقم ۶۰ میلیون هم برسد؛ اما به شرطی که واقعا آپشنال باشد. نکته قابل توجه در خصوص این محصول ـ که قرار است، ایران خودرو آن را از امروز به بازار عرضه کند ـ تفاوت قیمت چشمگیر و عجیب این خودرو با قیمت جهانی آن است.

البته در فروش های قبلی ایران خودرو برای محصولات جدیدش هم شاهد این افزایش قیمت های غیر منطقی نسبت به قیمت جهانی بودیم و رسانه ها در باب این مسأله تحلیل ها و گزارش های زیادی نوشتند، ولی گویا هر آنچه مربوط به تولید کنندگان انحصاری خودرو می شود، قرار نیست از سوی متولیان امرش پیگیری و مؤآخذه ای شود؛ از قرار معلوم، لابی ها سنگین و قدرتمند است.

چرایی افزایش قیمت پژو ۳۰۱ که همچون محصولات قبلی ارائه شده بسیار گران تر از نرم جهانی آن است، از جمله پرسش های مهمی است که همچنان بی پاسخ مانده و گویا قرار هم نیست کسی به آن پاسخ بگوید. در خوشبینانه ترین حالت در مورد این محصول جدید ایران خودرو هم شاهد افزایش قیمت ۳۵ میلیون تومانی نسبت به قیمت جهانی هستیم و گویا قرار است، این سیکل همچنان بدون پاسخگویی آقایان ادامه پیدا کند.

چرا قرارداد همکاری بستید؛ خودروها را وارد می‌کردید

اگر قرار بود ، خودروها به این شکل به فروش برسد، عقد قرارداد و دادن پز تولید مشترک برای چه بود؟ می توانستیم بدون اینکه شرکت خارجی به ایران بیاید و سهمی از تولید ما را از آن خود کند، به این بهانه که می خواهد تولید در داخل صورت گرفته و تکنولوژی ساخت به ایران بیاید، به هر میزان که درخواست بود، خودروهای مذکور را وارد کرده و برای خرید تعرفه واردات پراخت کنیم.

قرار بود با تشکیل ایکاپ، ساخت این خودروها با انتقال تکنولوژی در داخل صورت بگیرد و ۳۰ درصد تولیدات از بازار ایران به خارج از کشور صادر شود، آیا برای صادرات هم می خواهیم با چند ده میلیون تومان بالاتر از قیمت روز و جهانی این خودروها روانه بازارهای هدف کنیم؟ قطعا پاسخ این پرسش منفی است؛ پس چگونه است که قیمت فروش خودروهای مذکور در ایران با این تفاوت فاحش نسبت به قیمت جهانی به مشتریان عنوان می شود؟

ابعاد و مشخصات پژو ۳۰۱ ، در نگاه اول کاملاً مشخص است که طراحی پژو ۳۰۱ محتاطانه بوده و هیچ هیجانی در آن دیده نمی‌شود و سعی شده، طیف وسیعی از مشتریان را تنها راضی نگه دارد. زیر در پوش موتور ۳۰۱ سه نوع موتور قابل نصب است. پیشرانه ۱.۲ لیتری VTi با توان تولید ۷۲ اسب‌بخار، پیشرانه ۱.۶ لیتری VTi با توان تولید ۱۱۵ اسب‌بخار و پیشرانه ۱.۶ لیتری HDi با توان تولید ۹۲ اسب‌بخار که متأسفانه ایران‌خودرو اعلام نکرده که می خواهد کدام پیشرانه را روی خط تولید خود ببرد! حال بیایید خوش‌بین باشیم و فرض کنیم، ایران‌خودرو قوی‌ترین موتور یعنی نمونه ۱.۶ لیتری VTi را روانه بازار خواهد کرد.

امیدواریم آپشن‌های ۳۰۱ گران ایران‌خورو حفظ شود

با این فرض پیشرانه پژو ۳۰۱ چهار سیلندر ۱۶ سوپاپه خواهد بود که دقیقاً ۱۵۸۷ سی‌سی حجم دارد و می‌تواند حداکثر ۱۱۵ اسب‌بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۰ نیوتن‌متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را تولید کند. موضوع دیگری که متأسفانه هنوز ایران‌خودرو مشخص نکرده، نوع گیربکس محصول جدید خود است. اگر پژو ۳۰۱ به گیربکس خودکار مجهز شود، مصرف آن به صورت ترکیبی ۷.۶ لیتر خواهد بود و اگر گیربکس دستی روی آن نصب شود، ۶.۸ لیتر در هر صد کیلومتر می‌سوزاند.

در مورد ابعاد و مشخصات این خودرو باید گفت، پژو ۳۰۱ دقیقاً ۴۴۴۲ میلی متر طول، ۱۷۴۸ میلی متر عرض و ۱۴۷۶ میلی متر ارتفاع دارد و فاصله دو محورش ۲۶۵۲ میلی متر است. وزن این خودرو نیز (با گیربکس خودکار) دقیقا ۱۵۰۱ کیلوگرم است و ۵۳ لیتر حجم باک بنزین است. از نظر امکانات و تجهیزات رفاهی این خودرو در سطح‌های مختلفی عرضه می‌شود و می‌توان روی آن تجهیزاتی مثل رینگ‌های آلومینیومی ۱۵ و یا ۱۶ اینچی، سانروف، کروز کنترل، سیستم ورود بدون کلید با دکمه استارت موتور نصب کرد.

پژو 301، 35 میلیون تومان گران‌تر از قیمت جهانی روانه بازار ایران شد!؟!

همچنین روکش چرمی صندلی‌ها و غربالک فرمان، سیستم تهویه مطبوع با قابلیت تنظیم دستی و یا خودکار، کیسه‌های هوای جانبی و جلویی و پرده‌ای، سنسور عقب، و سیستم‌های ترمز و پایداری ABS، EBD، HBA، TCS و ESC قابل نصب است که البته بعضی از آن‌ها به صورت استاندارد روی آن قرار ندارند و باید سفارشی نصب شوند.

امیدواریم این امکانات در خودروهای پژو ۳۰۱ ایران خودرو ـ که از امروز به مشتریان فروخته می شود ـ موجود باشد و شاهد کاهش آپشن ها و البته فروش خودرویی که می تواند متوسط قیمت آن ۴۷ تا ۶۰ میلیون به فروش برسد، اما ایران خودرو آن را حدود ۹۵ میلیون به مشتریانش می فروشد، نباشیم. به امید روزی که حرمت و جایگاه مشتریان آن قدر مهم شمرده شود که در صورت کوچک ترین انتقادات، اولا رسیدگی های لازم از سوی نهادهای متولی به مسأله صورت گیرد، در ثانی مدیران خودروساز در قبال آن پاسخگو باشند.


telegram.me/jajinnews

 

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.