پایان نشست وزرای خارجه مصر، عربستان، امارات و بحرین برای بررسی بحران قطر

نشست وزرای خارجه مصر، عربستان، بحرین و امارات امروز (چهارشنبه) در قاهره برای بررسی بحران این کشورها با قطر با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد.

کد خبر : 19731
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1396 - 18:01

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از ایسنا، در بیانیه مشترک چهار کشور تحریم‌کننده دوحه که عصر امروز (چهارشنبه) صادر شد، آمده است: قطر باید از حمایت از تروریسم و دخالت در امور دیگر کشورها دست بردارد و به مفاد توافق ریاض پایبند باشد. پاسخ قطر مایه تأسف است و نشان می‌دهد که این کشور جدی بودن شرایط را درک نکرده است.

در این بیانیه آمده است: رایزنی و نشست بعدی ما در منامه خواهد بود.

کشورهای حاضر در این نشست همچنین از آنچه “مواضع ترامپ در مبارزه با تروریسم” نامیدند و نیز از نقش میانجیگری امیر کویت تقدیر و تشکر کردند.

در بیانیه چهار کشور تحریم‌کننده قطر که از سوی وزیر خارجه مصر قرائت شد، آمده است که پاسخ قطر در مجموع منفی و بی‌محتوا بوده است.

سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر در کنفرانس خبری مشترک چهار وزیر خارجه کشورهای تحریم کننده قطر گفت: ما طی دو جلسه بحران قطر و کیفیت برخورد با آن را بررسی کردیم و از پاسخ منفی کشور قطر به مطالبات خود ابراز تاسف می کنیم.

وزیر خارجه مصر مدعی شد: مطالبات ما از قطر با هدف حمایت از امنیت ملی عربی و مبارزه با تروریسم است.

وزیر امور خارجه مصر گفت: موضع کشورهای تحریم کننده قطر بر اساس اصول بین‌المللی است و برخورد مسامحه‌آمیز با نقش تخریبی قطر برای ما امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شکری اظهار کرد: پاسخ قطر به ۱۳ خواسته‌ ما منفی و فاقد هرگونه محتوایی بود و ما دریافتیم که قطر بنا ندارد تا از سیاست‌هایش عقب‌نشینی کند.

از سوی دیگر، وزیر خارجه امارت در کنفرانس خبری چهار کشور محاصره کننده قطر گفت: باید تلاش همگانی بین المللی انجام گیرد تا منطقه از وجود کسانی که حامی تروریسم هستند، پاک شود.

وزیر خارجه امارات گفت: قطر طی دو دهه گذشته ثابت کرده است که دیدگاه آن خونریزی و تخریب است.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز گفت: به محاصره اقتصادی و سیاسی قطر ادامه می‌دهیم؛ تا زمانی که این کشور سیاست‌های خود را اصلاح کند.

الجبیر در اظهاراتی گستاخانه، بار دیگر ایران را حامی تروریسم و عربستان را در خط نخست مبارزه با تروریسم در جهان قلمداد کرد!

وزیر خارجه رژیم آل‌سعود مدعی شد، ایران کشوری منزوی در جهان بوده و حمایت این کشور از قطر تعجب برانگیز نیست.

وی در ادامه اظهارات پوچ و بی‌اساس خود اظهار کرد: ایران نخستین کشور در حمایت از تروریسم بوده و اقداماتش خارج از قوانین بین‌المللی است.

وی در ادامه اظهارات عجیب خود، گفت: ما در صف نخست مبارزه با تروریسم و خشکاندن منابع مالی آنها هستیم و اقداماتی که علیه قطر اتخاذ کردیم، تا زمانی که این کشور سیاست‌های خود را تعدیل نکند، ادامه خواهد یافت.

الجبیر ادامه داد: امیدواریم ترکیه در بحران قطر موضع بی‌طرفانه اتخاذ کند.

وزیر خارجه بحرین نیز پیش از پرداختن به موضوع قطر، به اخوانی‌ها حمله کرد و گفت: گروه اخوان المسلمین به مصر و کشور ما آسیب زده‌اند و ما آنها را گروهی تروریستی می‌دانیم.

وزیر خارجه بحرین افزود: نشست امروز نشستی هماهنگی بوده و در تصمیم گیری عجله نخواهیم کرد بلکه تصمیمات ما مدبرانه خواهد بود.

وی تاکید کرد: موضوع تعلیق عضویت قطر در شورای همکاری خلیج فارس در چهار چوب این شورا بررسی خواهد شد و تصمیم در مورد تعلیق قطر از حضور در شورای همکاری خلیج فارس، تنها از طریق این شورا اتخاذ خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.