پایان رای‌گیری و آغاز شمارش آرا/ پیروزی تمام نامزدهای مقاومت در سه حوزه جنوب لبنان

مردم لبنان برای انتخاب نمایندگان پارلمان خود در دوره جدید از صبح امروز به پای صندوق‌های رای رفتند،‌با پایان زمان رای‌گیری، شمارش آرا هم آغاز شده است.

کد خبر : 74422
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1397 - 20:17

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، ساعت ۷ صبح به وقت بیروت (۸:۳۰ به وقت تهران) صندوق‌های رای گیری، بر روی رای دهندگان لبنانی بازگشایی شد و قرار است این انتخابات تا ساعت ۱۹ (۲۰:۳۰ به وقت تهران) به وقت محلی ادامه داشته باشد.

خبرنگار المنار گزارش داد که میزان مشارکت در “بعلبک الهرمل” به ۵۸ درصد رسیده است و همچنان تعدادی از شهروندان برای رأی دادن داخل مراکز اخذ رأی به‌سر می‌برند.

وی گفت که میزان مشارکت در انتخابات در منطقه “البقاع الغربی ــ راشیا به ۴۰.۹ درصد و در منطقه “زحله” به بیش از ۴۰ درصد رسید.

همچنین میزان مشارکت در حوزه جنوب سوم به ۴۹.۲۳ درصد، جنوب دوم به ۴۸.۴۸ درصد، و در روستاهای “الزهرانی” به ۵۰.۵۰ درصد رسید.

از سوی دیگر میزان مشارکت در حوزه “جزین” ۵۰ درصد و در حوزه صیدا ۵۰.۹ درصد اعلام شده است.

این در حالی است که میزان مشارکت در حوزه “جبیل کسروان” به ۶۲ درصد و در حوزه بعبدا به ۴۵.۵ درصد رسید.

به گزارش المنار، میزان مشارکت در حوزه دوم بیروت به ۳۶.۱ درصد و در حوزه یکم بیروت به ۲۲ درصد رسید.

پارلمان لبنان ۱۲۸ کرسی دارد که برای یک دوره چهاره ساله انتخاب می‌شود و فراکسیون اکثریت پارلمانی نیازمند دست کم ۶۵ کرسی است تا بتواند تصمیمات مورد نظر خود را در امور داخلی این کشور عملی کند.

۵۹۷ نفر برای تصدی کرسی‌های پارلمانی با هم رقابت می کنند که ۸۶ نفر از آنها زن هستند که نسبت به انتخابات های گذشته در لبنان یک رقم بی‌سابقه است. تعداد نمایندگان زن در پارلمان کنونی لبنان ۴ نفر است.

تعداد افراد واجد شرایط رأی دادن ۳.۷ میلیون نفر است. سن رأی‌گیری در این کشور ۲۱ سال است.

مجلس کنونی لبنان که از سال ۲۰۰۹ کار خود را آغاز کرده، در نتیجه فضای ملتهب سیاسی دو بار و آنهم به مدت تقریبا یک دوره کامل، خود را تمدید کرده بود تا بعد از مدت‌ها شاهد برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور باشیم.

انتخابات امروز برای اولین بار بر اساس قانون نسبیت برگزار می‌شود که کشور را به ۱۵ حوزه انتخاباتی تقسیم کرده تا از این میان ۱۲۸ نماینده که نیمی از آنها مسلمان و نیم دیگر مسیحی هستند، به پارلمان راه پیدا کنند. تعداد کرسی های مسلمانان ۶۴ کرسی است که ۲۷ کرسی به اهل تسنن و ۲۷ کرسی به شیعیان اختصاص داده شده و ۸ کرسی نیز متعلق به دروزی ها و ۲ کرسی تحت اختیار علوی ها است. در سهمیه مسیحی ها نیز ۳۴ کرسی به مارونی ها اختصاص دارد و ۱۴ کرسی در اختیار مسیحیان ارتودوکس است. ۸ کرسی نیز به مسیحیان کاتولیک و ۶ کرسی به ارمنی ها و یک کرسی به انجیلی‌ها و یک کرسی دیگر به سایر اقلیت های مسیحی اختصاص داده شده است.

در حال حاضر و در نتیجه انتخابات برگزاری شده در سال ۲۰۰۹ فراکسیون المستقبل به رهبری سعد حریری ۲۶ کرسی، فراکسیون جنبش آزاد ملی به رهبری جبران باسیل ۱۹ کرسی، فراکسیون جنبش امل به رهبری نبیه بری ۱۳ کرسی، فراکسیون حزب الله لبنان ۱۲ کرسی، فراکسیون حزب نیروهای لبنانی ۸ کرسی و فراکسیون حزب سوسیالیست ترقی خواه لبنان نیز ۷ کرسی را در اختیار دارند.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.