ورود یک‌ سوم مواد مخدر افغانستان به کشور

سرپرست ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی عنوان کرد: با توجه به این که یک‌ سوم مواد مخدر تولیدی افغانستان به عنوان مصرف یا در مسیر ترانزیت از کشور ما عبور می‌کند،بیانگر این است که ما شاهد افزایش تولید و ورود مواد مخدر به کشور خواهیم بود.

کد خبر : 79132
تاریخ انتشار : یکشنبه 3 تیر 1397 - 5:33

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین“، وحید اشرفی در نشست خبری روز جهانی مبارزه با مواد مخدر که در محل ستاد مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی برگزار شد، با اشاره به اقدامات این ستاد در سال ۱۳۹۶ و سه ماهه اول سال جاری، اظهار کرد: در سال گذشته مجموعاً بیش از ۳۲ تن مواد مخدر در استان کشف شد که نسبت به سال ۹۵، ۹ درصد افزایش پیدا کرده است. در سه ماهه اول سال جاری نیز حدود ۹هزار و ۵۰۰کیلوگرم انواع موادمخدر در استان کشف شده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۲ درصد افزایش داشته است.

دستگیری ۲۱۰۰۰ معتاد و قاچاقچی

وی ادامه داد: عمده کشفیات ما در سال گذشته و سه ماهه نخست سال جاری به ترتیب میزان تریاک، حشیش، هروئین و شیشه بوده است. بر این اساس در سال ۹۶ بیش از ۲۱هزار قاچاقچی و معتاد دستگیر شدند که برابر با مقدار دستگیری‌ها در سال ۹۵ بود. در سه ماهه ابتدای سال جاری نیز ۵۳۹۲ نفر دستگیر شدند که نسبت به سه ماهه مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش داشته است.

اشرافی افزود: در سال گذشته حدود ۸۵۰۰ معتادان متجاهر از مناطق آلوده جمع‌آوری و به مراکز ماده ۱۶ ارجاع داده شدند. در سه ماهه سال جاری نیز ۲۶۰۰ معتاد متجاهر دستگیر شدند که نسبت به سال قبل حدود ۷۰ درصد رشد داشتند.

انهدام ۵۵ باند قاچاق موادمخدر

وی بیان کرد: در سال ۹۶، ۵۵ باند قاچاق موادمخدر منهدم شدند که ۱۷درصد نسبت به سال ۹۵ رشد داشت. هم‌چنین خودروهای توقیفی از این افراد  ۱۸درصد رشد داشت.

سرپرست ستادمبارزه با موادمخدر خراسان رضوی گفت: ستاد مبارزه با موادمخدر استان در سال گذشته در حوزه پیشگیری اقدامات بسیار زیادی انجام داده که عمدتاً در حوزه اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی در محیط‌های آموزشی، مدارس، دانشگاه‌ها، خانواده‌ها، محلات و در محیط‌های کاری ادارات و کارخانه‌ها بوده که به صورت مستقیم بیش از ۳۶۶هزار نفر آموزش دیدند.

کاهش شیوع مصرف موادمخدر در استان 

وی ادامه داد: مجموع این اقدامات در سال ۹۶ و سه ماهه امسال منجر به این شد که شیوع اعتیاد که در سال ۹۰ حدود ۲.۸درصد بود به ۲.۶درصد برسد. این در حالی است که شیوع مصرف موادمخدر در کشور دو برابر شده است. با این وجود ما توانستیم شیوع اعتیاد را کاهش دهیم.

اشرافی تصریح کرد: در حوزه درمان کاهش آسیب و حمایت اجتماعی در سال ۹۶ بیش از ۱۰۰هزار نفر از معتادان را در ۷۵مرکز ترک اعتیاد ماده۱۵ تحت پوشش درمان غیربستری و دارویی قرار دادیم و حدود ۸۵۰۰ نفر از معتادان متجاهر در مراکز ماده۱۶ پذیرش شدند و بیش از ۷۴مرکز درمانی  میان‌مدت یا کمپ یه مرکز اجتماعی درمان‌مدار فعالیت داشتند. فعالیت‌های کاهش آسیب نیز توسط بهزیستی و دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرا شد که شامل ۱۶مرکز کنترل آسیب، ۲۰تیم سیار و یک دستگاه خودروی موبایل‌سنتر در مناطق آلوده، ۶سرپناه برای معتادان و سه خانه بین‌راهی برای معتادان بهبود یافته هستند.

کاهش ۱۷درصدی مرگ‌ومیر معتادان

وی تصریح کرد: مجموع این اقدامات که در حوزه کاهش آسیب ارائه شد منجر به کاهش ۱۷درصدی مرگ‌ومیر معتادان در سطح استان در سال۹۶ نسبت به سال۹۵ شد.

سرپرست ستاد مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی بیان کرد: هم‌چنین در موضوع گسترش خدمات درمان اعتیاد بیمه اعتیاد را پیگیری کردیم و ۷۸مرکز مشخص شدند که ارائه دهنده خدمات بیمه اعتیاد هستند و ۶۹۰۰ نفر از بیماران نیازمند در سال گذشته از این خدمات استفاده کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سه ماهه سال جاری بیش از ۲۶۰۰نفر از معتادان متجاهر دستگیر شده در مراکز ماده ۱۶ پذیرش شدند و ۱۷۰۰ نفر هم موجودی مراکز است.

فعالیت ۲۰۰ سمن مبارزه با مواد مخدر

اشرافی با بیان این که یکی از سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر است، گفت: در این راستا سازمان‌های مردم‌نهاد بازوهای اجرایی ما هستند و ما حدود ۲۰۰سمن در این عرصه فعالیت می‌کنند. در بحث آموزش بیش از ۳۸۰نفر و در بحث اشتغال حدود ۴۵۰۰ نفر در این حوزه خدمت گرفتند. هم‌چنین ۷۴۰۰ نفر از خانواده‌ها مورد آموزش قرار گرفتند. مشاوره برای بهبودیافتگان و خانواده ها ۵۶۰۰ نفر ارائه خدمات شد.

وی اظهار کرد: مجموع این اقدامات باعث شد در ارزیابی سال ۹۶ ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، استان خراسان رضوی جزو سه استان برتر کشور معرفی شود.

رشد ۸۷ درصدی تولید تریاک در افغانستان

سرپرست ستاد مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی، اظهار کرد: بر اساس گزارش وضعیت تولید مواد مخدر کشور افغانستان در سال ۲۰۱۷ سطح زیرکشت خشخاش در افغانستان به ۱۲۵هزار هکتار رسیده که نسبت به سال ۲۰۱۶، ۶۳درصد رشد داشته است. هم‌چنین تعداد استان‌هایی که زیر کشت خشخاش بودند از ۲۱ استان در سال ۲۰۱۶ به ۲۴ استان در سال ۲۰۱۷ رسیده است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر میانگین برداشت محصول در هر هکتار هم افزایش یافته و در حالی که در ۲۰۱۶ از هر هکتار ۲۳ کیلوگرم تریاک برداشت می‌شد این میزان با ۱۵درصد افزایش در سال ۲۰۱۷ به ۲۷ کیلوگرم رسیده است. در مجموع میانگین تخمین میزان تولید تریاک در کشور افغانستان در سال ۲۰۱۷، حدود ۹هزار تن برآورد می شود که نسبت به سال ۲۰۱۶، ۸۷درصد رشد داشته است.

ورود یک‌سوم مواد مخدر افغانستان به کشور

اشرافی تصریح کرد: با توجه به این که یک‌سوم موادمخدر تولیدی افغانستان به عنوان مصرف یا در مسیر ترانزیت از کشور ما عبور می‌کند، همه این‌ها بیانگر این است که ما شاهد افزایش تولید و در نهایت افزایش ورود موادمخدر به کشور خواهیم بود.

وی خاطرنشان کرد: اقداماتی که در سال‌های گذشته در مرزهای شرقی کشور انجام شد، منجر به افزایش ریسک ورود موادمخدر به کشور شده و قاچاق‌چیان موادمخدر وادار شدند به سمت مرزهای جنوبی رفته و تلاش کنند از سمت کشور پاکستان و از مرز استان سیستان‌وبلوچستان وارد کشور شود. با توجه به این که طی ۱۰سال اخیر استحکامات در استان سیستان‌وبلوچستان هم ایجاد شده، در طی سال گذشته مسیر ورود موادمخدر به سمت دریا رفته و شاهد افزایش کشفیات در استان‌های بوشهر، سیستان‌و بلوچستان و هرمزگان هستیم.

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.