هشدار چین به اتحادیه اروپا بر سر تایوان: «فن در لاین» با آتش بازی می‌کند

انتخاب مجدد اورزولا فن در لاین به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، از هم اکنون یک تنش سیاسی را ایجاد کرده است. چین اعلام کرد با دستورکار سیاسی که برای او تعیین شده و خواستار احترام به وضعیت موجود در تنگه تایوان است، مخالفت است و هشدار داد که این دستورکار «مداخله فاحش» در امور داخلی این کشور است.

کد خبر : 1567082
تاریخ انتشار : شنبه 30 تیر 1403 - 7:00

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از یورو نیوز، وانگ لوتونگ، مدیرکل امور اروپا در وزارت خارجه چین، روز جمعه یعنی یک روز پس از انتخاب مجدد فن در لاین با اکثریت آرا در جریان نشست پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: «بازی با آتش تایوان بسیار خطرناک است. مداخله و حتی تلاش برای پیوستن به نیروها، به هیچ وجه انتخاب درستی برای اروپا نیست.»

هشدار لوتونگ، به بخش کوچکی از مانیفست انتخاب مجدد فن در لاین اشاره دارد که او را متعهد می‌کند با ژاپن، کره جنوبی، نیوزلند و استرالیا همکاری نزدیک داشته باشد تا «به چالش‌های رایج در موضوعات سایبری، فضا و تامین امن مواد معدنی و فناوری‌های حیاتی رسیدگی کنند».

در ادامه این سند ۳۰ صفحه‌ای نوشته شده که تعهدات او «شامل تلاش‌های جمعی برای استقرار طیف گسترده‌ای از نیروها برای بازدارندگی چین از تغییر یکجانبه وضعیت موجود با ابزارهای نظامی، به‌ویژه در مورد تایوان نیز می‌شود».

در واقع این سند خواهان آن است که پکن از هرگونه فعالیتی که می‌تواند وضعیت را در تنگه تایوان تغییر دهد (از جمله تهاجم نظامی که بسیاری از آن می‌ترسند) خودداری کند؛ اما برای چین هر بیانیه‌ای که به نفع تایوان باشد خط قرمزی است که هیچ کشوری، چه متحد و چه دشمن، نباید از آن عبور کند.

چین جزیره تایوان را یک استان جدا شده می‌داند که باید با سرزمین اصلی آشتی کند.

در مقابل، تایپه مخالف این دیدگاه است و استدلال می‌کند که این جزیره پس از سال‌ها ایجاد نهادهای دموکراتیک در خاک خود، یک کشور مستقل واقعی است.

ویلیام لای، رئیس جمهور جدید تایوان نیز پیشنهاد ازسرگیری تماس‌های دوجانبه را داده است؛ با این وجود اصرار دارد که چین و تایوان هرگز تابع یکدیگر نخواهند بود.

دیدگاه‌های صریح او تنش‌ها را با پکن افزایش داده است و مقامات چین او را فردی می‌دانند که باعث تحریک شرایط به سمت جنگ می‌شود.

اتحادیه اروپا تایوان را به رسمیت نمی‌شناسد و سفارتی در تایپه ندارد. با این حال، دو طرف روابط خود را در سطحی پایین‌تر در موضوعات مختلفی از جمله انرژی‌های تجدیدپذیر، امنیت، تحقیق، حفاظت از داده‌ها، حقوق بشر و (مهمتر از همه برای بروکسل) صنایع نیمه هادی تایوان که این جزیره از مزیت بی‌نظیری برخوردار کرده، حفظ کرده‌اند.

این روابط در سال‌های اخیر، تا حدی در واکنش به تیرگی روابط اتحادیه اروپا و چین، تقویت شده است و انتظار می‌رود در دوره دوم ریاست فن در لاین بر کمیسیون اروپا گسترش یابد.

استقبال تایوان از انتخاب فن در لاین

بر خلاف چین، وزارت خارجه تایوان در بیانیه‌ای انتخاب مجدد خانم فن در لاین را تبریک گفت و از حمایت‌های او و نگرانی‌هایش برای حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان قدردانی کرد.

در این بیانیه آمده است: «تایوان در آینده با اتحادیه اروپا برای حفاظت از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین، همکاری بیشتری خواهد داشت و بطور مشترک فصل جدیدی را در همکاری دوستانه و دوجانبه سودمند خود باز خواهد کرد.»

 


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.