هرم بزرگ جیزه چگونه ساخته شد؟
کهنترین رمز دنیای باستانشناسی کشف شد. باستانشناسان موفق شدند پرده از نحوه ساخت هرم بزرگ جیزه بردارند.
به گزارش پایگاه خبری “ججین“، برای قرنها یکی از اسرارآمیزترین معماها این بود که چگونه یک تمدن عصر برنز با تکنولوژی محدود قادر به ساخت هرم بزرگ جیزه، قدیمیترین و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان بودهاند.
حالا باستانشناسان شواهدی کشف کردهاند که نشان میدهد چگونه مصریان باستان ۲۶۰۰ سال قبل از میلاد مسیح بلوکهای آهکی و گرانیت ۲/۵ تنی را از فاصله ۸۰۵ کیلومتری به محل ساخت آرامگاه «خوفو» منتقل میکردند.
خوفو که در زبان یونانی «خئوپس» گفته میشود، دومین فرعون از دودمان چهارم فرعونهای مصر باستان به شمار میآید و دوران فرمانرواییاش حدود ۲۳ یا ۲۴ سال، از ۲۵۸۹ تا ۲۵۶۶ پیش از میلاد مسیح، برآورد شده است. خوفو سازنده هرم بزرگ جیزه است. وی سه همسر اصلی داشت که هر یک در یکی از سه هرم کوچک دیگر در نزدیکی هرم بزرگ دفن شدهاند.
تا قرون وسطا، این هرم با ارتفاع ۱۴۷ متر بلندترین سازه دست انسان روی زمین بود. حالا کشف یک پاپیروس باستانی، یک قایق تشریفاتی و یک سیستم هوشمند آبرسانی، رازهایی را از نحوه ساخت این هرم فاش کرده است.
پاپیروس کشفشده در «وادی الجارف»
این مدارک نشان میدهد که هزاران کارگر ماهر برای ساخت این آرامگاه ۱۷۰۰۰ تن سنگ آهک را در امتداد رود نیل با قایقهای چوبی حمل میکردند. این قایقها با طناب بههم وصل شده بودند و از طریق یک سیستم کانالی خاص بلوکها را به جزیره در نزدیکی محل ساخت هرم منتقل میکردند.
یک پاپیروس باستانی در بخش دریایی «وادی الجارف» کشف شده است که از نقش حیاتی این قایقها در ساخت و ساز این هرم میگوید.
این پاپیروس توسط «مرر» نوشته شده است که ناظر یک گروه ۴۰ نفره از کارگران ماهر بوده است. این پاپیروس تنها یک گزارش ابتدایی از نقشه هرم بزرگ است که نحوه پوشش انتقال سنگهای آهک از «تورا» به «جیزه» را با جزئیات توصیف میکند.
مارک لنر، باستانشناس و سرپرست این پژوهش
مرر همچنین توضیح میدهد که چگونه خدمه وی با ساخت سد، جریان آب را از نیل به این کانالها منتقل کردند که منجر به ایجاد تغییرات در این منظره شدند. این کانالها نیز به دست کارگران ساخته شده بودند.
با وجود این که میدانیم گرانیتهای به کار برده شده در اتاقهای داخلی هرم جیزه در شهر اسوان، در ۸۰۰ کیلومتری جیزه، استخراج شدهاند اما سنگهای آهک از تورا، واقع در ۲۰ کیلومتری جیزه، آمدهاند. باستانشناسان اطلاع دقیقی از نحوه انتقال آنها نداشتند. حالا مارک لنر، باستانشناس، شواهدی را کشف کرده است که خبر از وجود راههای آبی زیر سطح جیزه میدهد.
بازسازی نحوه انتقال بلوکهای آهکی
شواهد جدید شامل یک قایق تشریفاتی میشود که به نظر میرسد برای سفر پس از مرگ خوفو طراحی شده است. دانشمندان امیدوارند از طریق اطلاعات بیشتری درباره نحوه ساخت کشتی در آن دوره به دست آورند.
یک تیم از متخصصان با استفاده از لیزرهای سهبعدی تختههای چوبی را اسکن کردند تا نحوه قرارگیری آنها را بازسازی کنند. آنها دریافتند که این قایقها با حلقههای طناب بههم دوخته شده بودند.
مترجم: هانا حیدری
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰