نواختن پیانو با دست مصنوعی

موسیقیدانی که دست خود را از دست داده بود حالا به کمک یک دست مصنوعی فوق‌العاده جالب می‌تواند پیانو بنوازد.

کد خبر : 49563
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 آذر 1396 - 20:47

موسیقیدان

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های زیادی در اندام‌های مصنوعی بودیم. باوجود این که بیشتر اندام‌های مصنوعی هنوز در مرحله آزمایشگاهی قرار دارند اما اندام‌های مصنوعی بیونیک در حال توسعه هستند که کاربران می‌توانند آنها را با ذهن خود کنترل کنند.

کنترل حرکتی مناسب برای اکثر افرادی که از دست مصنوعی استفاده می‌کنند، یک رویاست. حالا دانشمندان موسسه تکنولوژی جورجیا نوع جدیدی از اندام مصنوعی را ساخته‌اند که هر انگشت آن توانایی حرکت مجزا دارد و متکی بر سنسورهای مغزی هم نیست.

ایده ساخت این دستگاه طی همکاری تیم تحقیقاتی با یک نوازنده قطع عضو شکل گرفت. تیم تحقیقاتی در سال ۲۰۱۴ نیز این نوازنده را به یک «درامر سایبورگ» تبدیل کرده بودند.

پنج سال پیش، جیسون بارنز، موسیقیدان اهل جورجیا، در حال تمیز کردن یک خنک‌کننده در رستوان محل کارش بود که دچار برق‌گرفتگی شد؛ ولتاژ بالا برق چنان بالا بود که پزشکان مجبور شدند دست بارنز را از آرنج به پایین قطع کنند.

با این حال بارنز دست از درام زدن برنداشت. وی یک چوب درام را با چسب به دستش چسباند و آنقدر تمرین کرد که تبدیل به یکی از ستارگان موسسه موسیقی آتلانتا شد.

سپس بارنز با گیل وینبرگ، متخصص رباتیک دانشگاه جورجیا، آشنا شد. وینبرگ یک دست مصنوعی با نه یکی بلکه دو چوب درام برای بارنز ساخت.

بارنز می‌تواند یکی از چوب‌های درام را از طریق سنسورهای الکترومیوگرافی با ماهیچه‌های دست خود کنترل کند که پالس‌هایی را بین دست و اندام مصنوعی رد و بدل می‌کند.

این دست مصنوعی، حالت‌های مختلفی دارد که از طریق یک دکمه عوض می‌شود.

چوب درام دومی بسیار پیشرفته‌تر است و با موسیقی در حال پخش هماهنگ می‌شود و در واقع ذهن مخصوص خود را دارد.

حالا وینبرگ و تیم تحقیقاتی وی گامی فراتر رفته‌اند و دست مصنوعی برای بارنز طراحی کرده‌اند که می‌توان هر انگشت را به صورت مجزا کنترل کرد. تکنولوژی دست جدید مبتنی بر سنسورهای مغزی نیست بلکه ارتباط مستقیمی با ماهیچه‌های بارنز دارد.

این تکنولوژی مبتنی بر سونوگرافی و الگوریتمی است که حرکات عضلانی را به حرکت انگشتان ترجمه می‌کند. حالا بارنز به کمک این دست می‌تواند به‌راحتی پیانو بنوازد.

مترجم: هانا حیدری

 

 

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.