نقد نقاشی گاری علوفه

گاری علوفه – The Hay Wain

نقاش: جان کانستبل – John Constable

سبک: رنگ روغن روی بوم

سال: ۱۸۲۱

کد خبر : 36689
تاریخ انتشار : جمعه 14 مهر 1396 - 11:12

 

 

 

 

نقد نقاشی گاری علوفه

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، در اثر گاری علوفه، جان کانستبل منظره ای روستایی را برای کشیدن انتخاب کرده است. منظره ای از چمنزاری زیر گرمای تابش آفتاب و کنار خنکی آب برکه ای که در پیش‌زمینه نقاشی قرار گرفته است. مضمون این نقاشی به تصویر کشیدن زندگی روستایی و زیبایی های منظره ای است که نقاش بسیار دوست می داشته است. نقاشی گاری علوفه بر اساس مکانی نزدیک به فلتفورد کنار رودخانه استور در شهر سافک انگلستان است. گاری علوفه نوعی ارابه متصل به اسب است که وسیله‌ای پرکاربرد در میان تجهیزات کشاورزی دوران جوانی نقاش بوده است.

کلبه واقع در سمت چپ تصویر را کشاورزی اجاره کرده بود که پشت آسیاب فلتفورد، آسیابِ پدر کانستبل قرار گرفته است. در طول چمن زار در آن دور دورها در سمت راست تصویر گروهی دروگر مشغول کار دیده می شوند. کارگران مزرعه بسیار زحمت کش هستندو به سختی کار می‌کنند ولی خسته و رنجور به نظر می‌آیند و منظره ی زیبایی آن‌ها را احاطه کرده است. تمامی این جنبه‌ها بیانگر نگاه شادمانانه کانستبل به شهر زادگاهش در سافک است.

انقلاب صنعتی

با وجود دیدگاه شاد و خوشبینانه کانستبل نسبت به محیط روستایی انگلیس که در کارهایش حضور داشت، به نظر نمی‌آید در طول این دوره، این میزان از شادی و آرامش در محیط روستایی حاکم بوده باشد. در پی آغاز انقلاب صنعتی در قرن نوزده، بسیاری از روستاییان بیکار شدند،‌ با صنعتی شدن کارهای کشاورزی، ماشین‌ها جای نیروی انسانی را گرفتند و نیاز به نیروی انسانی برای درو کردن و نگهداری محصولات و حیوانات کاهش یافت. مناطق بسیاری از بریتانیا هم با ناآرامی و آشوب در میان جوامع روستایی مواجه شدند، مردمان آشفته و نگران که شغل هایشان را از دست داده بودند.

کانستبل تصاویری از این مشکلات را در نقاشی هایش ترسیم نکرد، شاید نمی خواسته توجه و نگاه ها را از خود مناظر و چشم اندازها دور کند. در گاری علوفه، کارگران با خوشحالی همسو با طبیعت و در هماهنگی با منطقه زندگی می کنند. از طرفی، هماهنگی رابطه کارگران مزرعه با منطقه و نبود حسی از بحران های اجتماعی این دوره می‌تواند به این خاطر باشد که انقلاب صنعتی کانستبل را تحت تأثیر قرار نداد؛‌ او از خانواده‌ای ثروتمند بود و انقلاب صنعتی ثروتمندان را ثروتمندتر کرد.

از طریق دوستان خانوادگی و ارتباطات تجاری، کانستبل با هنری آشنا شد که بهترین هنر آن زمان به حساب می آمد، در نتیجه او سبک نقاشی‌ خودش را وسعت بخشید، سبکی که در گاری علوفه نمود پیدا کرده است.

تحلیل گاری علوفه

ترکیب بندی
متفاوت از مناظر کلاسیک و متقارن کلود کورین، که حتی تا زمان کانستبل هم به عنوان اوجی در نقاشی شناخته می شد، گاری علوفه به شکل منظره ای واقعی کشیده شده است، بنابراین در این اثر، تقارن به اندازه‌ی واقع‌گرایی دارای اهمیت نیست. کانستبل چیزی را کشید که جلوی چشمانش بود، چیزی که به خوبی می شناخت و در کنار آن زندگی کرده بود.

تکنیک
زیبایی تمام و کمال، چیزی که تنها می‌تواند در دنیای افسانه‌ها و انجیل وجود داشته باشد. کشیدن این آثار در زمان کانستبل بسیار رایج بود. نقاش، طبیعت را همان‌طور که بود نقاشی کرده است. کار او دمیدن نفس تازه‌ای در جهان هنری است پر از مناظر وابسته به سبک و بیش از حد نمایشی.

پالت رنگ
همگام با عشق نقاش به طبیعت، آهنگ طبیعی موجود در نقاشی گاری علوفه، واضح و مبرهن است، و کنتراستی بین برکه آب، درختان بلند و با شکوه و خانه محکم آجری واقع در سمت چپ دیده می شود.آهنگ‌های مختلف موجود در منظره، همدیگر را تکمیل می‌کنند و برای ایجاد هماهنگی در اثر، در بخش های مختلف آن تکرار می شوند: رنگ آبی برکه در آسمان انعکاس هم یافته، قرمزی خانه بسیار ماهرانه در درختان و زین اسب ها هم برجسته شده است. درختان و علف ها بر کل ترکیب بندی احاطه دارند، همراه با سایه پردازی چمنزار که در سمت راست تا دوردست ادامه یافته و از دید محو می‌شود و این چنین است که حس محصور بودن و یا تنگناهراسی را از اثر دور می کند.

نور
گاری علوفه، روزی آرام تابستانی انگلیس را نشان می‌دهد و کانستبل این منظره را با استفاده از نور طبیعی و کشیدن نقاشی واقع‌گرایانه‌ای از طراحی هایش کامل کرده است. کانستبل جوان اغلب اوقات بیرون می‌رفت و به آسمان نگاه می‌کرد، با طراحی کردن آسمان و ابرها به بهبود تکنیکش می پرداخت.

یکی از نوآورانه ترین تکنیک های کانستبل، ایجاد نور روی آب با استفاده از رنگ سفید به عنوان رنگ روشن و برجسته بود. این تکنیک را می‌توان در نقاشی گاری علوفه دید؛ قسمت هایی که آب برکه در پس زمینه نقاشی توسط چرخ های گاری به هم ریخته و موج هایی روی سطح آب پدید آورده است.

شیوه
کانستبل به عنوان یکی از اولین نقاشان منظره شناخته می شود که بوم هایی را کاملاً بر اساس طبیعت می ساختند، البته او گاری علوفه را در همین محل نکشید. او چند طرح از منظره را در تابستان ۱۸۲۱ کشید و نسخه رنگ روغن آن را در استودیوی لندنش در زمستان همان سال کامل کرد. کانستبل از این شیوه بسیار استفاده می کرد،شناخت بسیار او از این مناظر در کشیدن آن ها خیلی به او کمک می کرد. او کودکی‌اش را در آنجا گذرانده بود و اغلب جزئیات را از ذهن به اثر اضافه می کرد.

 

 


 

telegram.me/jajinnews

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − ده =