نقدی بر مهمترین کتابهای بهائیت
کتاب «نقدی بر شاهبیت غزل بهائیت» نقدی بر کتاب «ایقان» در بهرهبرداری از آیات و روایات برای اثبات مبانی بهائیت است.
«مقدمه»، «امتحان مردم در شناخت حجتهای الهی»، «نبوت و خاتمیت»، «قیامت و قائمیت» و «خاتمه» فصلهای کتاب حاضر هستند. نویسنده در انتهای کتاب نیز در قالب سه پیوست «تقسیمبندی آیات و روایات براساس روش بهرهبرداری»، «تصحیح کتاب ایقان» و «مدرکسازی برای یک روایت» را بررسی میکند.
در فصل نخست، تاریخچه مختصری از بهائیت ذکر شده که در صفحه ۴۸ درباره «تاریخ نوشتن کتاب ایقان» آمده است: «تاریخ نوشتن این کتاب به موجب تصریح شوقی افندی در «قرن بدیع» سال ۱۲۷۸ ق است. (افندی، شوقی، پیشین، ص ۲۸۵) احتمالا وی با استفاده از خود متن ایقان که بهاءالله در آن میگوید: «هیجده سنه میگذرد که بلایا از جمیع جهات مثل باران بر آنها (بابیها) بارید» این تاریخ را به دست آورده است؛ زیرا اگر ۱۸ سال را بر ۱۲۶۰ که سال اول ظهور سید باب است اضافه کنیم، ۱۲۷۸ میشود. از طرف دیگر در جای دیگری از کتاب ایقان آمده است: «باری هزار و دویست و هشتاد سنه از ظهور نقطه فرقان گذشت». بنابر این جمله معلوم میشود که این کتاب در سال ۱۲۸۰ در حال نوشته شدن بوده است و اگر بخواهیم جمع بین هر دو گفته را نماییم باید بگوییم که این کتاب در ظرف دو سال نوشته شده که ابتدایش سال ۱۲۷۸ و انتهایش سال ۱۲۸۰ بوده است. (تولائی، محمود، نقد ایقان، کتابخانه آستان قدس رضوی، ص۹). با این حال شوقی افندی ادعا کرده است که این کتاب را بهاءالله در دو شبانهروز نازل کرده است که این ادعا هرگز با شواهد ارائه شده سازگاری ندارد.»
یکی از مشکلاتی که ادعای پیامبری سید باب و بعدها پیامبری خود بهاءالله دارد، این است که در اسلام به وضوح اعتقاد به خاتمیت پیامبر اکرم بیان شده است و تقریبا تمام فرقههای مسلمانان به اصل خاتمیت معتقد هستند. بهاءالله در کتاب «ایقان» تلاش کرده با استفاده از دلایل گوناگون و شبهات مختلف، نشان دهد که خاتمیت پیامبر اکرم اعتقاد صحیحی نیست.
در این راستا در فصل سوم کتاب درباره «توجیه خاتمیت» میخوانیم: «بهاءالله برای اینکه راهی برای توجیه خاتمیت پیدا کند، از بعضی از مطالب عرفا استفاده کرده و اینگونه بحث را مطرح میکند که با توجه به اینکه تمام موجودات مظهر خداوند هستند، این ظهور در انسان بیشتر است و انبیاء که اکمل انسانها هستند،ظهور شدیدتری دارند. لذا انبیاء با خداوند دارای وحدت هستند و میتوانند ادعای الوهیت نیز نمایند. به همین دلیل تمام انبیاء با یکدیگر نیز وحدت دارند، لذا تمام آنها خاتمالنبیین هستند و از طرف دیگر تمام آنها بدءالنبیین هستند.»
نخستین چاپ کتاب «نقدی بر شاهبیت غزل بهائیت» در ۳۹۲ صفحه با شمارگان یکهزار نسخه به بهای ۱۹ هزار تومان از سوی انتشارات گوی راهی بازار نشر شده است.
https://telegram.me/jajinnews
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰