مناسبت های ۱۳ خرداد

مناسبت های ۱۳ خرداد

سخنرانی تاریخی امام در مدرسه فیضیه قم (۱۳۴۲ ش)
عملیات کوچک نصر ۲ (۱۳۶۶ ش)

کد خبر : 14638
تاریخ انتشار : جمعه 12 خرداد 1396 - 18:59

سخنرانی تاریخی امام در مدرسه فیضیه قم (۱۳۴۲ ش)

تاریخ وقوع: ۱۳ خرداد


سخنرانی تاریخی عصر عاشورای امام خمینی(ره) در مدرسه فیضیه قم (1342 ش)سخنرانی تاریخی عصر عاشورای امام خمینی (ره) در مدرسه فیضیه قم (۱۳۴۲ ش)
در آغاز محرم سال ۱۳۸۳ ق برابر با خرداد ۱۳۴۲ ش، قم به صورت پایگاه ضد رژیم درآمده و شور خاصی در آن برپا بود. در عصر عاشورای آن سال برابر با سیزدهم خرداد ۱۳۴۲ ش حضرت امام خمینی (ره) با حضور در مدرسه فیضیه، طی سخنان کوبنده‏ای، ضمن انتقاد شدید از رژیم پهلوی و اربابان آمریکایی و اسرائیلی شاهِ ایران، پرده از جنایات طاغوت برداشتند. حضور مردم در سخنرانی به اندازه‏ای بود که تمام صحن فیضیه و دارالشفاء، صحن حرم حضرت معصومه، میدان آستانه و اطراف، مملو از جمعیت بود. در پی سخنرانی افشاگرانه حضرت امام، در سحرگاه پانزدهم خرداد سال ۱۳۴۲، دژخیمان رژیم ستمشاهی به خانه ساده و بی‏آلایش امام در قم یورش برده و امام را دستگیر و دور از چشم مردم به زندانی در تهران منتقل کردند. هنوز چند ساعتی از این حادثه نگذشته بود که فریاد مردم معترض و انقلابی، علیه حکومت دیکتاتوری شاه بلند شد و خواستار برقراری حکومت اسلامی و پایان دادن به رژیم ستمشاهی شدند. به همین جرم بود که گلوله‏های برخاسته از خشم و کینه حکومت ننگین شاه، قلب هزاران مسلمان انقلابی بپاخاسته را در این روز نشانه رفت و با به خاک و خون کشیدن آنان، قیام خونبار و جاوید پانزدهم خرداد ۴۲ شکل گرفت.

عملیات کوچک نصر ۲ (۱۳۶۶ ش)

تاریخ وقوع: ۱۳ خرداد


عملیات کوچک نصر 2 در منطقه عملیاتی میمک توسط ارتش (1366 ش)عملیات کوچک نصر ۲ در منطقه عملیاتی میمک توسط ارتش (۱۳۶۶ ش)
عملیات نصر ۲ در نیمه شب ۱۳ خرداد ۱۳۶۶ با رمز مبارک یا حسین مظلوم (ع) و با هدف آزادسازی ارتفاعات مشرف بر خطوط مواصلاتی دشمن، در منطقه عملیاتی میمک آغاز شد. نیروهای ارتش جمهوری اسلامی ایران در این عملیات با هجوم به گردان‏هایی از دشمن، نیروهای کماندویی و زرهی بعثی را در ارتفاعات میمک، درهم کوبیدند و بر برخی از این ارتفاعات تسلط یافتند. در این میان، دشمن بعثی با احساس خطر از استقرار رزمندگان ارتش در مواضع و ارتفاعات جدید و نیز زیردید و تیر قرار گرفتن شهرهای اطراف، اقدام به چند پاتک نمود که با مقاومت ارتشیان سلحشور مواجه گردید و با از دست دادن ده‏ها تانک، ده‏ها قبضه سلاح سبک و نیمه سنگین و تعدادی کشته و زخمی و اسیر، مجبور به عقب‏ نشینی گردید
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.