مناسبتهای تاریخی امروز۷تیر ماه

روز قوه قضاییه
شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و یارانش (۱۳۶۰ش)
عملیات ایذایی ظفر ۳ (۱۳۶۴ش)
بمباران شیمیایی سردشت توسط عراق (۱۳۶۶ ش)
عملیات فتح ۷ در حلبچه (۱۳۶۶ ش)
دوازدهمین کنفرانس بین ‏المللی وحدت اسلامی(۱۳۷۸ش)

کد خبر : 18500
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 تیر 1396 - 21:15

روز قوه قضاییه

تاریخ وقوع: ۷ تیر


روز قوه قضاییهیکی از مهم ترین شئون حکومت اسلامی، برپاداشتن حق و احقاق حقوقِ صاحبان حق می باشد که مستلزم وجود دستگاه قضایی مستقل، مقتدر و عدالت محور است. بر همین اساس، امام خمینی رحمه الله قوه قضائیه را حساس ترین مکان نظام دانسته، آن را پناهگاه ستمدیدگان می دانند و تضعیف آن را برخلاف موازین اسلامی برشمرده اند. از منظر رهبر کبیر انقلاب، مطابقت عملی احکام قوه قضائیه با موازین اسلامی، می تواند نجات بخش و حلّال بسیاری از مشکلات کشور باشد. به دست آوردن رضایت مردم و در نتیجه رضایت خداوند آن زمان عملی خواهد بود که قوه قضائیه در دادخواهی ها و اجرای عدالت و حدود اسلامی، پیاده کردن حقوق اسلام را مدنظرداشته باشد.

شهادت مظلومانه دکتر بهشتی و یارانش (۱۳۶۰ش)

تاریخ وقوع: ۷ تیر


انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یارانش (1360ش)انفجار دفتر حزب جمهوری اسلامی و شهادت مظلومانه شهید بهشتی و یارانش (۱۳۶۰ش)
یک روز پس از سوء قصد به جان حضرت آیت ‏اللَّه خامنه ‏ای در ششم تیرماه ۱۳۶۰، در ساعت ۲۰ و ۳۰ دقیقه شامگاه روز یکشنبه هفتم تیرماه ۱۳۶۰، جلسه ‏ای در سالن اجتماعات دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی واقع در سرچشمه تهران برگزار شد. بحث روز درباره تورم بود اما عده‏ ای از اعضا خواستند که درباره انتخابات ریاست جمهوری نیز صحبت شود. شهید بهشتی سخنانش را با این جملات آغاز کرد: “ما بار دیگر نباید اجازه دهیم استعمارگران برای ما مهره ‏سازی کنند و سرنوشت مردم ما را به بازی بگیرند و…” این آخرین کلمات آن بزرگوار بود که از لبانِ حقگوی ایشان بیرون تراوید. ناگهان انفجاری مهیب روی داد و در کمتر از ثانیه ‏ای، از سالن اجتماعات حزب جمهوری اسلامی جز تلی از خاک، چیزی نماند. فاجعه انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی در تهران و شهادت مظلومانه هفتاد و دو تن از برجستگان و نیروهای لایق و کارآمد انقلاب و در رأس آنها شهید مظلوم آیت‏ اللَّه بهشتی از سوی سازمان جهنمی منافقین، عکس‏ العمل استکبار جهانی و عوامل داخلی آنها در قِبال برکناری بنی‏ صدر خائن و حذف ضدانقلاب از صحنه سیاسی کشور توسط مسؤولین نظام اسلامی بود. عوامل این جنایت بزرگ معتقد بودند که در اثر کشتار مسؤولان عالی‏رتبه، اوضاع کشور بهم می‏ریزد و انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت ولی به کوری چشم دشمن، انقلاب ما پایدارتر شد و هیچگونه تزلزلی در ارکان نظام به وجود نیامد. در انفجار دفتر مرکزی حزب جمهوری اسلامی علاوه بر آیت اللَّه دکتر بهشتی، تعداد زیادی از وزرای کابینه و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی به شهادت رسیدند. حضرت امام خمینی(ره) پس از این حادثه فرمودند: “ملت ایران در این واقعه، ۷۲ نفر به عدد شهدای کربلا را از دست داد. بهشتی خار در چشم دشمنان اسلام بود”.

عملیات ایذایی ظفر ۳ (۱۳۶۴ش)

تاریخ وقوع: ۷ تیر


عملیات ایذایی ظفر 3، در منطقه غرب کشور توسط ارتش (1364ش)عملیات ایذایی ظفر ۳، در منطقه غرب کشور توسط ارتش (۱۳۶۴ش)
نیروی‌ زمینی‌ ارتش‌ جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ در ساعت‌۱ بامداد ۷ تیرماه ‌۱۳۶۴ به‌ منظور ضربه‌ زدن‌ به‌ بخشی‌ از نیروهای‌ دشمن‌ در شمال‌ غربی‌ خط‌ خودی‌ – جبهه‌ شمالی‌ جنگ‌- عملیات‌ محدود و ضربتی‌ «ظفر۳ » را به‌ اجرا گذاشت.
در این‌ یورش‌ ۲۰ دستگاه‌ خودرو، ۱۲ زاغه‌ مهمات‌ و شماری‌ از سنگرهای‌ انفرادی‌ و اجتماعی‌ دشمن‌ منهدم‌ شد.

بمباران شیمیایی سردشت توسط عراق (۱۳۶۶ ش)

تاریخ وقوع: ۷ تیر


بمباران شیمیایی سردشت توسط قوای بعث عراق (1366 ش)بمباران شیمیایی سردشت توسط قوای بعث عراق (۱۳۶۶ ش)
رژیم عراق که از پیروزی در جبهه‏ های جنگ علیه ایران ناامید شده بود، تصور می‏کرد با حملات شیمیایی می‏تواند خواسته‏ های خود را بر ملت ایران تحمیل نماید. از این‏رو در تاریخ ۷ و ۸ تیرماه ۱۳۶۶، هواپیماهای بمب‏ افکن عراقی با بمب‏ های شیمیایی به چهار نقطه پر ازدحام و متراکم جمعیتی شهر سردشت حمله کردند و زن و کودک و خُرد و کلانِ مردم بی‏گناه آن شهر و اطراف آن را آماج گازهای کشنده و دهشتناک شیمیایی قرار دادند. بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‏ترین و وحشتناک‏ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و پی ‏آمدهای منفی زیادی به بار آورد. جمهوری اسلامی ایران، این تهاجم را غیر انسانی اعلام کرد و شهر سردشت را نخستین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان بعد از بمباران هسته ‏ای هیروشیما نامید. حمله شیمیایی هواپیماهای متجاوز رژیم بعث عراق به شهر سردشت در غرب ایران، به شهادت ۱۱۰ نفر و مجروح شدن پنج هزار تن انجامید. با کمال تاسف، هنوز هم تعدادی از مردم مقاوم و شریف شهرستان سردشت با آثار و پی ‏آمدهای این بمباران دست به گریبان هستند و در رنج و درد به سر می‏برند. به رغم ارتکاب این جنایت هولناک، مجامع جهانی هیچ اقدامی در جلوگیری از ادامه تجاوز به عمل نیاوردند، حتی آن رژیم خونخوار را هم ملامت نکردند و چون گذشته بی‏ اعتنا از کنار این حادثه گذشتند.

عملیات فتح ۷ در حلبچه (۱۳۶۶ ش)

تاریخ وقوع: ۷ تیر


عملیات فتح 7 در حلبچه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1366 ش)عملیات فتح ۷ در حلبچه توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (۱۳۶۶ ش)
تداوم‌ عملیات‌های‌ نامنظم‌ در عمق‌ جبهه‌ دشمن‌ و همکاری‌ مستمر با معارضان‌ عراقی، که‌ بیشتر آنها از گروه‌ طالبانی‌ (یعنی‌ اتحادیه‌ میهنی‌ کردستان‌ عراق) بودند، ضربات‌ سنگینی‌ بر پیکر تشکیلات‌ و سازمان‌ نظامی‌ دشمن‌ وارد می‌آورد.
یکی‌ از مهمترین‌ و کاری‌ترین‌ حمله‌ها از این‌ دست، عملیات‌ «فتح‌۷ » بود که‌ طی‌ آن‌ نیروهای‌ خودی‌ تحت‌ امر قرارگاه‌ برون‌ مرزی‌ «رمضان» با رمز «یا فاطمه‌الزهرا(سلام‌ الله‌ علیها») و یگان‌هایی‌ از معارضان‌ کرد عراق‌ با هدف‌ انهدام‌ تأسیسات‌ نظامی‌ و اقتصادی‌ دشمن‌ در منطقه‌ «حلبچه»، «شانه‌دری»، «سیدصادق» و «اربت» در روز۷ تیرماه‌۱۳۶۶ وارد عمل‌ شدند.
نیروها با انهدام‌ ساختمان‌ مرکزی‌ پارازیت‌ محور «چناق‌ چیان» و دکل‌ مخابراتی و پست‌ برق، شهر سیدصادق‌ عراق‌ را به‌ مدت‌ چند ساعت‌ تحت‌ کنترل‌ خود گرفتند و در همین‌ فاصله‌ به‌ تخریب‌ ساختمان‌های‌ دولتی‌ پرداختند.
همچنین‌ طی‌ این‌ حمله‌ به‌ پادگان‌های‌ شهرهای‌ سیدصادق‌ و حلبچه‌ و یگان‌ ضد شورش‌ این‌ شهر خسارات‌ سنگینی‌ وارد آمد و۶ پایگاه‌ حفاظتی‌ اطراف‌ سیدصادق‌ نیز منهدم‌ شد.
نیروهای‌ عمل‌ کننده‌ در این‌ عملیات‌ با یورش‌ به‌ پادگان‌ «کانی‌ پانکه» و مقر تاکتیکی‌۲۵۷ و انهدام‌ مرکز موتوری‌ لشکر۲۷ عراق‌توانستند تعداد۱۵۴۵ نفر از نیروهای‌ دشمن‌ را کشته‌ و زخمی‌ و اسیر نمایند.
در جریان‌ این‌ یورش‌ها۵۰ دستگاه‌ خودروی‌ نظامی‌ دشمن‌ به‌ آتش‌ کشیده‌ شد.

دوازدهمین کنفرانس بین ‏المللی وحدت اسلامی(۱۳۷۸ش)

تاریخ وقوع: ۷ تیر


افتتاح دوازدهمین کنفرانس بین ‏المللی وحدت اسلامی (1378 ش)افتتاح دوازدهمین کنفرانس بین ‏المللی وحدت اسلامی (۱۳۷۸ ش)
همزمان با هفته وحدت، دوازدهمین کنفرانس وحدت اسلامی با عنوان اسلام و امت اسلامی در قرن آینده، در مرکز همایش‏های بین المللی صدا و سیما در تهران برگزار شد. در این کنفرانس که به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار گردید، بیش از شصت نفر اندیشمند خارجی از چهل کشور جهان و جمع کثیری از علما و اندیشمندان حضور داشتند. شرکت کنندگان در این کنفرانس به بحث و بررسی پیرامون موضوعات تحولات دنیای اسلام در یکصد سال اخیر، مشکلات دنیای اسلام در عصر حاضر و وظایف و مسؤولیت‏های امت اسلامی در آستانه قرن ۲۱ پرداختند. ایجاد روابط صمیمانه و برادرانه بین اهل سنت و شیعیان، شناخت متقابل علما و شخصیت‏های مذاهب از یکدیگر، تلاش در جهت نزدیک ساختن دیدگاه‏ها در موضوعات اخلاقی و دفاع عالمانه و منطقی از اصول وارزش‏های اسلام در برابر تبلیغات مسموم جهانی، بررسی مشکلات سیاسی و اجتماعی عام دنیای اسلام و اعلام مواضع مشترک درباره آن، آشنایی میهمانان با دستاوردهای علمی و عملی انقلاب و افکار و اندیشه‏های امام خمینی(ره) و تلاش در جهت غنا بخشیدن به ابعاد فکری حرکت بیداری اسلام در سطح جهان از مهم‏ترین اهداف برگزاری این کنفرانس بود.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.