مناسبتهای تاریخی امروز۱۵تیر

تصویب قرارداد الحاق ایران به سازمان یونسکو (۱۳۲۷ش)
شهادت «علی انصاری» استاندار گیلان (۱۳۶۰ ش)
تصویب لایحه تقسیمات کشوری (۱۳۶۲ ش)
وفات آیهاللَّه «سیدجواد خامنه ‏ای» (۱۳۶۵ش)
پیام امام به مردم ایران درباره جشنهای شعبانیه (۱۳۵۷ش)

کد خبر : 19745
تاریخ انتشار : چهارشنبه 14 تیر 1396 - 19:32

تصویب قرارداد الحاق ایران به سازمان یونسکو (۱۳۲۷ش)

تاریخ وقوع: ۱۵ تیر


تصویب قرارداد الحاق ایران به سازمان یونسکو در پاریس توسط مجلس شورای ملی (1327ش)تصویب قرارداد الحاق ایران به سازمان یونسکو در پاریس توسط مجلس شورای ملی (۱۳۲۷ش)
سازمان تربیتی، علمی و فرهنگی ملل متحد، یونسکو، پس از پایان جنگ جهانی دوم در پاریس با حضور نمایندگان ۴۳ کشور تاسیس شد. یونسکو علاوه بر توجه به امور علمی، تربیتی و فرهنگی کشورهای عضو، به مرمت خسارات فرهنگی ناشی از جنگ و نیز کوشش در راستای گسترش صلح و رفع سوء تفاهمات بین ‏المللی می‏پردازد. از این رو، دولت ایران در ۳۰ اردیبهشت ماه سال ۱۳۲۵ ش، قبول اساسنامه یونسکو را در هیئت وزیران به تصویب رساند. در نهایت قرارداد الحاق ایران به این سازمان در نیمه تیرماه سال ۱۳۲۷ ش از تصویب مجلس شورای ملی گذشت و کمیسیون مزبور، فعالیت رسمی خود را شروع کرد. تالیف و چاپ کتاب ایران به زبان انگلیسی، شناسایی و معرفی ارزش‏های فرهنگی ایران برای دیگر کشورها و حفظ میراث فرهنگی کشور و دیگر فعالیت‏های فرهنگی، از جمله کارهای این کمیسیون به شمار می‏رفت.

شهادت «علی انصاری» استاندار گیلان (۱۳۶۰ ش)

تاریخ وقوع: ۱۵ تیر


شهادت مهندس "علی انصاری" استاندار انقلابی گیلان به دست منافقین (1360 ش)شهادت مهندس «علی انصاری» استاندار انقلابی گیلان به دست منافقین (۱۳۶۰ ش)
شهید علی انصاری در سال ۱۳۲۳ ش در شهرستان رودسر در استان گیلان به دنیا آمد. وی پس از قبولی در دانشگاه وارد دانشکده افسری شد ولی به خاطر فعالیت‏های سیاسی و مذهبی از آن دانشکده اخراج شد و به آموزگاری روی آورد. شهید انصاری پس از ده سال معلمی توانست همزمان دروس دانشگاهی را ادامه داده و فارغ التحصیل گردد. وی در سال ۱۳۵۴ ش برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و تا پایان دوره دکترا، تحصیلات خود را گذراند، اما به دلیل پیروزی انقلاب اسلامی، دفاع از رساله دکترای خود را ناتمام گذاشت و به ایران بازگشت. شهید انصاری همچنین در سال ۱۳۵۵ ش، سفری به لبنان داشت و با شهید چمران و امام موسی صدر دیدار نمود. وی در سال ۱۳۵۸، عهده ‏دار استانداری گیلان شد و در برخورد با گروه‏های سیاسی مخالف نظام و منحرف، بسیار سخت گیر و فعال بود. سرانجام این انقلابی فداکار در بامداد پانزدهم تیرماه ۱۳۶۰ ش، بر اساس راهبرد ترور فیزیکی یاران انقلاب از سوی منافقینِ تروریست، مورد هجوم آنان واقع گردید و در ۳۷ سالگی شربت شهادت را نوشید.

تصویب لایحه تقسیمات کشوری (۱۳۶۲ ش)

تاریخ وقوع: ۱۵ تیر


تصویب لایحه تقسیمات کشوری در مجلس شورای اسلامی (1362 ش)تصویب لایحه تقسیمات کشوری در مجلس شورای اسلامی (۱۳۶۲ ش)
پس از بحث و بررسی جزئیات و ضوابط تقسیمات کشوری، نظام کلی تقسیمات با این شرح تصویب شد. از لحاظ نظام اداری، دهستان تابع بخش، بخش تابع شهرستان، شهرستان تابع استان و استان تابع تشکیلات مرکزی است. هرگونه انتزاع، الحاق، تبدیل، ایجاد، ادغام و نیز تعیین و تغییر مرکزیت و تغییر نام و نامگذاری واحدهای تقسیمات کشوری به جز استان، بنا به پیشنهاد وزارت کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود و رعایت محدوده کلیه واحدهای تقسیماتی برای تمامی واحدها و سازمان‏های اداری (اجرایی و قضایی) و نهادهای انقلاب اسلامی کشور لازم است.

وفات آیهاللَّه «سیدجواد خامنه ‏ای» (۱۳۶۵ش)

تاریخ وقوع: ۱۵ تیر


رحلت آیت‏ اللَّه "سیدجواد خامنه ‏ای" پدر بزرگوار مقام معظم رهبری "آیت اللَّه خامنه‏ای" (1365ش)رحلت آیت‏ اللَّه «سید جواد خامنه ‏ای» پدر بزرگوار مقام معظم رهبری «آیت اللَّه خامنه‏ ای» (۱۳۶۵ش)
آیت‏ اللَّه سیدجواد حسینی خامنه‏ ای، از علمای بزرگ، مجتهدان پرهیزگار و روحانیون زاهدِ روزگار، در حدود سال ۱۲۷۴ش (۱۳۱۳ق) در شهرستان خامنه در نزدیکی تبریز در آذربایجان شرقی زاده شد و تحت تربیت پدری فقیه و عالم رشد کرد. وی در جوانی سفری به عتبات عالیات و مشهد مقدس انجام داد و در همین سفر بود که معنویت و صفای روحانی حوزه علمیه مشهد او را مجذوب ساخت و رَحل اقامت دائمی در آن شهر افکند. سید جواد در مشهد از حوزه درسی آیت‏ اللَّه آقازاده خراسانی و حاج آقا حسین قمی کسب فیض نمود و به مدارج عالی رسید. ایشان در سال ۱۳۰۵ش برای ادامه تحصیل به نجف اشرف عزیمت نمود و در درس حضرات آیات: میرزای نایینی و سیدابوالحسن اصفهانی شرکت جست. آیت‏ اللَّه سید جواد خامنه‏ ای در روزهای سیاه اختناق رژیم ستم‏شاهی، رنج و فشار روزافزون آن دستگاه جبار را بر خانواده و فرزندان خود تحمل کرد و در همه عمر، روی خوش به دشمنان اسلام نشان نداد. از دامان این عالم بزرگوار، فخر عالم اسلام و تشیع، مقام معظم رهبری، حضرت آیت‏ اللَّه سید علی خامنه‏ ای برخاسته است. این فقیه فرزانه سرانجام پس از سال‏ها تدریس و زندگی فقیرانه و در کمال زهد و قناعت در پانزدهم تیر ۱۳۶۵ ش برابر با ۲۷ شوال ۱۴۰۶ق در ۹۱ سالگی وفات یافت و در جوار مرقد مطهر امام رضا(علیه السلام) به خاک سپرده شد. در هنگام فوت این عالم بزرگوار، فرزند برومند ایشان، حضرت آیت ‏اللَّه «خامنه‏ ای» مدظله، دوران ریاست جمهوری خود را می‏گذراندند.

پیام امام به مردم ایران درباره جشنهای شعبانیه (۱۳۵۷ش)

تاریخ وقوع: ۱۵ تیر


امام در پیامی خطاب به مردم ایران درباره برپایی جشن های مرسوم سوم و پانزدهم شعبان گفتند:(1357ش)امام در پیامی خطاب به مردم ایران درباره برپایی جشن های مرسوم سوم و پانزدهم شعبان گفتند: (۱۳۵۷ش)
«ما روزی را عید می گیریم که بنیان ظلم و ظالم را منهدم کنیم و دست دودمان ستمکار پهلوی را از ایران قطع نماییم و آن روز ان شاءالله تعالی نزدیک است و روز عید اسلامی است و عید ولی عصر (عجل الله فرجه).»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.