معرفی کتاب «جادوگری از نظر اسلام»
کتاب «جادوگری از نظر اسلام» به قلم محمدرضا ملکپور، با نقل قولهای مختلف درباره مسائل متافیزیکی و بهطور عام جادو، این موضوع را از نگاه اسلام مورد بررسی قرار دمیدهد.
به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از(ایبنا)بینشها بهویژه در موضوعات متافیزیکی که خارج از دسترس علم و تجربه است، همچون جهان مادی، متنوع و گوناگون بوده و فقط دل آدمی است که میتواند باورمند یا منکر آنها باشد.کتاب «جادوگری از نظر اسلام» ضمن ارائه و تبیین دیدگاه مکاتب و ادیان مختلف درباره مسئله جادو، این موضوع را با استناد به قرآن و احادیث معتبر بررسی قرار داده و مصادیق عالم غیب از نگاه قرآن و حدیث را بیان کرده است.
در صفحه هفت کتاب درباره «نیمه پنهان هستی» میخوانیم: «ما متعلق به هر مشرب و مکتبی که باشیم، ناگزیر به این امر معترفیم که سکه هستی، دارای دو روی پیدا و پنهان، مادی و معنوی، طبیعی و ماوراء طبیعی، فیزیکی و متافیزیکی و به بیان قرآنی غیب و شهادت است و واقعیت دووجهی بودن این جهان را در تمامی ذرات و کرات بهعینه میشود دید. آری نظام دووجهی تن و جان در وجود انسان و یا اتحاد ماه و انرژی بهعنوان بخش پیدا و پنهان جهان، همچون دو روی یک سکه در ذات این جهان بیکران ساری و جاری است.»
در همین صفحه درباره «غیب و شهادت در قرآن» آمده است: «قرآن ضمن تاکید بر وجود جهان مادی، ما را از تنگنای قفس مادیگری بیرون میکشد و با گشودن افق وسیعتری به نام جهان غیب، دامنه هستی را تا مرزهای بینهایت میگسترد. از دیدگاه قرآنی، جهان آخرت، جن، فرشته، جنت، جحیم، لوح محفوظ، کرسی، عرش، ضمیر ناخودآگاهِ مطرح در علم روانشناسی و … ذات الهی، بخش از وجه باطن یا بخش پنهانِ جهانِ هستیاند.»
نویسنده کتاب در ادامه «الله»، «وحی»، «شخصیتهای تاریخی دینی چون امام زمان»، «ملائکه»، «ابلیس و شیطان»، «جن»، «پری»، «دیو»، «عفریت»، «جنت»، «جهنم»، «اخبار و حالات گذشتگان»، «رجعت»، «قیامت و حالات آن» و «حوادث آینده» را بهعنوان مصادیق عالم غیب از دید قرآن و حدیث برشمرده است.
در صفحه هفتاد و چهار نیز درباره «فرق میان جادو و دین و مبارزه رهبران دینی با آن» میخوانیم: «همواره بیان اندیشه جادویی و اندیشه دینی، جنگ و جدال و اصطکاک وجود داشته است و مبارزه جدی با آن ظاهرا از زمان حضرت موسی آغاز شد و تا زمان پیامبر اسلام استمرار پیدا کرد. برای نخستینبار موسی (ع) با فرمان «ای موسی به سوی فرعون بشتاب که او طغیان کرده است» (نازعات/ ۱۷)، ماموریت یافت که به سوی فرعون رفته و او را به دین خدا دعوت کند. موسی به دستور خداوند روانه دربار فرعون شد و فرعونیان در برابر او ایستادند و کاهنان و جادوگران گرد آمدند و شگفتیهای خود را به نمایش درآوردند تا موسی را به شکست وادارند… اگر کمی در این داستان دقت کنیم، فرق دین با جادوگری و معجزه و جادو به خوبی روشن گردیده و خواهیم دید که نحوه عمل موسی با جادوگران هیچگونه تفاوت ظاهری ندارد و موسی همان کاری را کرد که جادوگران کردند. به عبارت دیگر، جادوگران چوبها را به زمین انداختند و آنها به مار تبدیل شدند و موسی نیز عصا را به زمین انداخت و اژدها گردید. لیکن تفاوت در تعبیر و توجیه امر است که با آن مقوله معجزه و جادو از هم جدا میگردد.»
نخستین چاپ کتاب «جادوگری از نظر اسلام» در ۱۵۲ صفحه با شمارگان یکهزار نسخه به بهای ۱۵ هزار تومان از سوی انتشارات یاس بخشایش راهی بازار نشر شده است.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰