معامله تسلیحاتی صد و ده میلیارد دلاری آمریکا با عربستان خبری جعلی است

هیچیک از قراردادهایی که تاکنون برملا شده اند، جدید نیستند و همه این قراردادها در دوره باراک اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا) شروع شده است.

کد خبر : 15121
تاریخ انتشار : سه شنبه 16 خرداد 1396 - 12:53

 

به گزارش پایگاه خبری  “ججین”، پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز نوشت: قرارداد تسلیحاتی صد و ده میلیارد دلاری آمریکا با عربستان که مقامات آمریکایی در طول سفر دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور به ریاض آن را اعلام کرده بودند، خبری جعلی است و هیچ معامله ای وجود ندارد.
پایگاه اینترنتی این اندیشکده (یکی از سه اندیشکده‌ برتر و تاثیرگذار آمریکایی که مقر آن در واشنگتن است) در گزارشی به قلم «بروس رایدل» نوشت: ماه گذشته، رئیس جمهور ترامپ به عربستان سعودی سفر کرد و دولت وی اعلام کرد که وی یک قرارداده ۱۱۰ میلیارد دلاری با کشور پادشاهی عربستان انجام داده است. اما تنها مشکلی که وجود دارد این است که هیچ قراردادی در کار نیست و این اخبار جعلی بودند.
موسسه بروکینگز در ادامه گزارش داد که از شرکتهای دفاعی و کنگره آمریکا در این زمینه تحقیق و پرس و جو کرده و همه آنها یک چیز را گفته‌ اند و آن اینکه هیچ معامله ۱۱۰ میلیارد دلاری وجود ندارد. در عوض، فقط یک سری نامه و حرف از علاقه و قصد خرید مطرح شده است اما هیچ قراردادی رسما وجود ندارد. بسیاری از آنها پیشنهاداتی هستند که صنایع دفاع آمریکا فکر می کند که عربستان روزی علاقه مند به خرید آن خواهد بود اماتا کنون هیچ گزارشی به سنا برای بررسی ارائه نشده است.
به گزارش آریا،آژانس دفاع، امنیت و همکاری آمریکا- بازوی فروش تسلیحات پنتاگون- این تلاشها را «فروش در نظر گرفته شده» نامیده است. هیچیک از قراردادهایی که تاکنون برملا شده اند، جدید نیستند و همه این قراردادها در دوره باراک اوباما (رئیس جمهور سابق آمریکا) شروع شده است. به عنوان مثال طرحی برای فروش ۴ ناوشکن به نیروی دریایی سلطنتی سعودی مطرح شده است. این طرح اولین بار در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴) توسط وزارت خارجه (دولت اوباما) گزارش شده بود. قراردادی بعد از آن امضا نشد. مورد بعدی مسئله سامانه دفاع موشکی «تاد» است که آمریکا اخیرا در کره جنوبی مستقر کرده است. عربستان سالهاست که علاقه خود را برای خرید این سامانه ابراز کرده است اما تاکنون قراردادی نهایی نشده است. اوباما در نشست کمپ دیوید در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴) فروش این سامانه را تصویب کرده بود.
در ادامه این گزارش آمده است: مسئله دیگر نیز قرارداد فروش ۱۵۰ بالگرد بلک هاوک است که عربستان آن را در لیست علاقمندیهای خرید خود قرار داده است. باز هم این اخبار قدیمی است و مربوط به دولت قبل است. آنچه که سعودی ها و دولت آمریکا انجام داده اند، تنها کنار هم قرار دادن یک بسته از فهرست علاقه مندی های عربستان از قراردادهای احتمالی است که به عنوان یک قرارداد واحد به نظر می رسند. حتی اعداد و ارقام نیز صحیح نیستند. این ها خبرهای ساختگی هستند.
علاوه بر این، بعید است که عربستان با توجه به کاهش قیمت نفت و هزینه های جنگ یمن که بیش از دو سال به طول انجامیده است، توانایی پرداخت ۱۱۰ میلیارد دلار را داشته باشد. رئیس جمهور اوباما در طول ۸ سال دوره ریاست جمهوری خود در مجموع ۱۱۲ میلیارد دلار سلاح به کشور پادشاهی عربستان فروخت که بیشترین آن در یک معامله عظیم در سال ۲۰۱۲ میلادی (۱۳۹۱) و با مذاکره «باب گیتز» وزیر دفاع وقت انجام گرفت.
گیتز به منظور تلاش برای تصویب این قرارداد در کنگره آمریکا، همچنین با اسرائیل نیز به منظور غرامت به اسرائیلی ها و حفظ برتری کیفی آنها بر همسایگان عرب خود، برای انجام معامله وارد مذاکره شد. عربستان سعودی از آن زمان در نتیجه کاهش قیمت نفت، برای پرداخت بدهی خود تقلا می کند. شما می دانید که معامله ترامپ زمانی واقعی خواهد شد که اسرائیل کار بررسی اینکه آیا این بسته، برتری کیفی نیروهای دفاعی اسرائیل را حفظ خواهد کرد یا نه را آغاز کرده باشد. آنچه که به زودی انجام خواهد شد، یک معامله میلیارد دلاری برای مهمات بیشتر برای جنگ در یمن است. نیروی هوایی سلطنتی عربستان برای ادامه بمباران هوایی به فقیرترین کشور جهان عرب نیاز به مهمات بیشتری دارد.
پایگاه اینترنتی اندیشکده بروکینگز در پایان گزارش خود نوشت: در نهایت، این معامله تسلیحاتی آن چیزی نبود که آنگونه درباره آن تبلیغ شد و در واقع کمپین مسلمانان متحد بسیار نگران علیه تروریسم است. در عوض، کشورهای حوزه خلیج (فارس) یکی علیه دیگری قیام کرده اند. عربستان سعودی یک کمپین برای منزوی کردن قطر سازماندهی کرده است. روز گذشته، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر روابط خود را با قطر قطع کردند. متحدان عربستان مانند مالدیو و یمن نیز آنها را همراهی کردند. عربستان سعودی مرز زمینی خود را با قطر بسته است. این اولین نوع از این دست کشمکش و اختلاف نیست اما ممکن است خطرناک ترین باشد. سعودی ها و متحدان آنها می خواهند قطر را بخاطر حمایت از اخوان المسلمین، مالکیت شبکه الجزیره و حفظ روابط با ایران مجازات کنند. نتیجه اجلاس ریاض به جای یک جبهه متحد برای مهار ایران، تشدید تنش های فرقه ای و سیاسی در منطقه می باشد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.