مروری بر صندوق های سرمایه گذاری با بیشترین بازدهی در یک سال گذشته

بر اساس ارزیابی های مرکز پردازش اطلاعات مالی ایران، بهترین صندوق های سرمایه گذاری از نظر بازدهی یک ساله و شش ماهه را معرفی خواهیم کرد.

کد خبر : 61540
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 بهمن 1396 - 8:06

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ،  شما می توانید با لحاظ کردن این صندوق ها و نرخ بازدهی آن ها و مقایسه با سایر گزینه های خود برای سرمایه گذاری (بانک، مسکن، خودرو، پیش خرید سکه و…) بهترین گزینه را انتخاب کنید. همان طور که می دانید صندوق ها نسبت به بازار سهام ریسک کمتری دارند اما بازده انتظاری آن ها هم کمتر است. در این شرایط اگر بتوانید صندوق هایی با بیشترین بازدهی انتظاری را انتخاب کنید، بُرد خواهید کرد؛ بازدهی بالا با ریسک کم. بررسی گذشته صندوق ها یکی از معیارهای ارزشمند در سنجش بازدهی انتظاری آینده آن هاست. جداول و نمودارهای زیر تصویری از صندوق هایی است که در یک ساله منتهی به ۳۰ دی ماه امسال بیشترین بازدهی را کسب کرده اند.

 

 

 

 

 

«مختلط ها» به زور به ۳۰ درصد رسیدند
پایگاه خبر ججین

اما نوع دیگر صندوق ها، مختلط ها هستند که باید منابع خود را به صورت مساوی در اوراق ریسکی (سهام و…) و با درآمد ثابت (اوراق مشارکت و…) سرمایه گذاری کنند. شاگرد اول این دسته از صندوق ها، «ارمغان یکم ملل» بوده که در یک سال گذشته ۳۱ درصد بازدهی داشته است. تعداد صندوق های مختلط فعال در کشور حدود ۱۲۴ مورد است.

 

 

 

 

 

«صندوق های قابل معامله» و بازدهی بالای ۳۰ درصد
پایگاه خبر ججین

قبلا گفتیم که سه نوع اصلی صندوق سرمایه گذاری وجود دارد؛ در سهام، با درآمد ثابت و مختلط. که هر کدام از این نوع صندوق ها می تواند قابل معامله در بورس باشد؛ یعنی بعد از جذب منابع، سهام خود (یا به بیان بهتر واحد های سرمایه گذاری) را در بورس دوباره به معامله می گذارد. برای توضیحات بیشتر درباره این نوع صندوق ها به مطلب پیشین (۲۱ دی ماه) یا سایت بورس و فرابورس مراجعه کنید.
نمودار و جدول بالا، نشان می دهد که صندوق « آسمان آرمانی سهام» در یک سال گذشته با ۳۷ درصد بازدهی، شاگرد اول قابل معامله ها بوده است.

 

 

 

 

 

 

رکوردشکنی «در سهام ها» به مدد رشد بورس
پایگاه خبر ججین

صندوق های سرمایه گذاری درسهام، آن هایی هستند که باید بخش اعظم منابع خود (بیش از ۷۰ درصد) را در سهام منتشرشده در بورس و فرابورس سرمایه گذاری کنند و کمتر از ۳۰ درصد را در بانک و اوراق با درآمد ثابت مثل اوراق مشارکت. در کشور ما حدود ۷۲ صندوق در سهام داریم که سهمشان از بازار صندوق ها هم اندک است اما بازدهی شاگرد اول های آن ها بسیار قابل توجه بوده است. مثلا در یک سال گذشته صندوق «آوای ثروت کیان» با بازدهی ۷۸ درصدی یک رکورد جالب توجه ثبت کرده است.

 

 

 

 

 

«درآمد ثابت ها »در معرض کاهش بازدهی؛ فعلا تا ۲۵ درصد
پایگاه خبر ججین

اما درآمد ثابت ها که بیش از ۹۵ درصد بازار صندوق ها را (از نظر حجم دارایی) به خود اختصاص داده اند، اگرچه توانسته اند تا ۲۵ درصد بازدهی داشته باشند اما با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و محدودیت های ایجاد شده در قواعد جدید مبنی بر جذب منابع برای آن ها از طریق شعب بانکی، چشم انداز خیلی مناسبی ندارند. این صندوق ها باید بیشتر منابع خود (حداقل ۷۰ درصد) را در اوراق با درآمد ثابت یا سپرده بانکی سرمایه گذاری کنند و بقیه را می توانند وارد بازار سهام و… کنند. در این گروه ۶۶ صندوق فعال است که «توسعه سرمایه نیکی»، با حدود ۲۶ درصد بیشترین بازدهی را داشته است.

 

 

 

 

 

«نیکوکاری ها»، هم وزن درآمد ثابت ها
پایگاه خبر ججین

صندوق های سرمایه گذاری نیکوکاری هم نوع دیگری از صندوق ها هستند که تمایز آن ها از نظر موضوع فعالیت است. در شماره های آینده با این صندوق ها بیشتر آشنا خواهیم شد. در این جا می توانید بازدهی سالانه شاگرد اول های این گروه را ببینید. «نیکوکاری میراث ماندگار پاسارگاد» با ۲۶ درصد در صدر قرار گرفته است.

 

 

 

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.