مراسم بزرگداشت زادروز آیت الله هاشمی رفسنجانی در رفسنجان برگزار شد

مراسم بزرگداشت زادروز آیت الله هاشمی رفسنجانی شامگاه دوشنبه ششم شهریورماه در دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان برگزار و پس از آن آئین رونمایی از کتابخانه شخصی آیت الله هاشمی رفسنجانی در محل موزه ریاست جمهوری و نامگذاری بلوار ورودی رفسنجان و میدان آزادی این شهر به نام هاشمی رفسنجانی انجام شد.

کد خبر : 29413
تاریخ انتشار : سه شنبه 7 شهریور 1396 - 11:05

به گزارش پایگاه خبری ججین ، رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان در این مراسم اظهار کرد: بانی این جلسه وصیتی است که آیت الله هاشمی رفسنجانی داشتند و کتابخانه شخصی خود را به مجموعه دانشگاه ولی عصر(عج) اهدا کردند و دانشگاه از این پیشنهاد نیز استقبال کرد که امروز در محل موزه ریاست جمهوری رونمایی می شود.

محمدعلی دهقان با اشاره به اینکه سال گذشته دانشگاه ولی عصر(عج) بیست و پنجمین سال تاسیس دانشگاه را جشن گرفتیم، افزود: اکنون نزدیک به ۹۳۰۰ دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا و ۲۶۰ عضو هیأت علمی داریم.

وی بیان کرد: این دانشگاه در زمینی به مساحت ۴۰۰ هکتار در حال فعالیت است و در زمینه های پژوهشی در کشور مطرح بوده ایم و امیدواریم که دانشگاه به این حرکت ادامه دهد.

رئیس دانشگاه ولی عصر(عج) رفسنجان با بیان اینکه مفتخریم که آیت الله هاشمی رفسنجانی نظر خاصی نسبت به این دانشگاه داشتند، یادآور شد: اولین بودجه را در سال ۷۳ توسط ایشان به رقم یک میلیون تومان گرفتیم و در سفرهایی که به رفسنجان داشتند تا جایی که وقت اجازه می داد، بازدیدی از پروژه های دانشگاه ولی عصر(عج) داشتند.

دهقان در ادامه با تأکید بر اینکه آیت الله هاشمی فقط متعلق به مردم رفسنجان نیست، تصریح کرد: ابعاد زیادی از شخصیت هاشمی رفسنجانی ناشناخته مانده است ایشان علاوه براینکه یک سیاستمدار واقعی بودند یک مدیر و عالم هم بودند و با آثار علمی که بر جای گذاشته اند از همه جهات در خور ستایش هستند.

وی افزود: کمتر شخصیتی در دنیا وجود دارد که همه خصلتها را در یک جا در خود داشته باشد جمع شدن همه خصوصیتها در ایشان وی را متمایز کرده است چهره علمی وی جدای ازچهره سیاسی که داشتند باید از دید علمی دانشمندان بررسی شود و به همگان معرفی شود و این آمادگی را داریم که همایشی را جهت معرفی شخصیت علمی ایشان در دانشگاه برگزار کنیم.

هاشمی رفسنجانی شایسته تکریم و اکرام است

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان نیز در این مراسم گفت: مجلسی که برای تکریم بزرگان برگزار شود، سنت حسنه ای است که دین ما بر آن صحه گذاشته است و احترام بزرگان در دین ما اهمیت زیادی دارد.

حجت الاسلام علی هاشمیان افزود: در قرآن کریم و روایاتی زیادی از ائمه اطهار(ع) در خصوص تکریم بزرگان سفارش های زیادی شده است که حتی اگر اکرام بزرگان و تکریم بزرگان در جامعه ای صورت نگیرد بسیاری از مشکلات و بلایا گریبانگیر آن جامعه خواهد شد.

وی تصریح کرد: مصادیق بزرگی به سالمند بودن نیست بلکه به ذوی الحقوق بودن، کسانی که در پیشرفت جامعه نقش موثری دارند، در نهادینه کردن اخلاق موثر هستند، علماء و دانشمندان و اساتید می باشند که اگر بخواهیم همه این مصادیق بزرگی را نگاه کنیم می بینیم همه آنها در شخصیت حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی موج می زد پس شایسته تکریم و اکرام هستند.

وی بیان کرد: حضور پررنگ مردم در عرصه های مختلفی که از این شخصیت حمایت کردند خصوصاً در تشییع ایشان و پس از آن و نامگداری محله ها، میدانها و بزرگراهها به نام آن بزرگوار نشان از نفوذ ایشان در قلوب مردم است که نشانه از حب الهی دارد بدلیل خدمات صادقانه ای که ایشان از روی اخلاص برای مردم ایران انجام داد.

رئیس شورای اسلامی شهر رفسنجان خاطرنشان کرد: مردم از رفسنجان که به شهر دیار آیت الله هاشمی رفسنجانی مشهور است انتظار خاصی دارند، نامگذاری میادین شهر بنام ایشان چیزی به ارزش ایشان اضافه نمی کند بلکه نشانه فهم، شعور و درایت مردم آن شهر است.

هاشمیان ادامه داد: بر همین اساس اعضای منتخب شورای شهر به مناسبت زادروز آیت الله هاشمی، بلوار ورودی رفسنجان تا میدان آزادی و میدان آزادی به نام ایشان نامگذاری شد و همچنین میدان امیرکبیر که قبلا به نام آیت الله هاشمی رفسنجانی نامگذاری شده بود به نام قبلی(امیر کبیر) باز می گردد.

زادروز آیت الله هاشمی زادروز یک فرد معمولی نیست

فرماندار رفسنجان نیز از تاثیرگذاری انسانها برای جامعه و افراد بشر سخن به میان آورد و اظهار داشت: زاد روز آیت الله هاشمی رفسنجانی زادروز یک فرد معمولی نیست بلکه تولد انسانیت، صبر، نجابت، مدیریت، سیاست، مردم داری، گذشت و همه صفات پسندیده انسانی است که یک انسان می تواند در درون خودش داشته باشد تا تاثیرگذار باشد.

حمید ملانوری تأکید کرد: شخصیتی مانند هاشمی رفسنجانی روز بروز در قلب و ذهن و افکار ماندگارتر هستند و منش و راه و رسم و تفکر ایشان ماندگار است.

وی بیان داشت: هاشمی رفسنجانی در دوران سخت کارهای دشواری انجام داد که باید با سپری شدن زمان بسیاری از جنبه های آنها آشکار شوند.

وی تصریح کرد: در روزی هاشمی رفسنجانی برای کشور و مردم و اسلام و انقلاب خدمت کرد که با سختی رنج مرارت شکنجه همراه بود اما با اندیشه بزرگ و آینده نگری و در سایه تفکرات امام این راه را برگزید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها شخصیت سیاسی که خود را در رای مردم قرار داد

فرزند مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی نیز به بیان ابعاد شخصیتی ایشان پرداخت و اظهار کرد: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی ۷۰ سال عمر را صرف خدمت به مردم، اعتلای کشور، رفاه و توسعه مردم کرد وی نگاه عالمانه ای به اتفاقات داشتند.

یاسر هاشمی ابراز کرد: در طول عمر زندگی وی، به نقاط عطفی می توان اشاره کرد نقاطی که برای کشور تهدید بود ولی با درایت ایشان ان نقاط به فرصت تبدیل شد و باعث رشد و تعالی کشور شد.

وی تصریح کرد: دوران زندگی ایشان قبل از انقلاب و بعد از انقلاب، دوران سازندگی، اصلاحات و دوران اعتدال از مهمترین دوران ایشان به شمار می آید ولی دوران تشییع و مرگ ایشان یکی از دوران های مهم زندگی و نقطه عطفی در زندگی وی به شمار می اید که ایشان را برای همیشه زنده نگه می دارد.

وی بیان داشت: در دوران قبل از انقلاب از زمانی که برای درس طلبگی وارد قم شدند و تحصیل را شروع کردند سکونت کردن در مقابل خانه امام فرصتی بود که ایشان از هم نشینی با امام استفاده کرد.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجانی با اشاره به اینکه آیت الله هاشمی از تبعید و زندان نیز به عنوان یک فرصت استفاده کرد و در زندان به عنوان مفسر قرآن شناخته شد، خاطرنشان کرد: ایشان در دوران قبل از انقلاب برای پیشبرد اهداف انقلاب بسیار زحمت کشیدند همچنین نوشتن کتاب معروف ایشان در زمینه سیاست در دوران تبعید که توجه دنیا به این کتاب معطوف شد و آثار و خدمات دیگری که از ایشان به جا مانده است ایشان را ماندگار کرده است.

یاسر هاشمی اظهار داشت: ایشان با تکیه بر مردم و با حضور مردم در همه دورانهای خدمت همیشه موفق بوده است و آیت الله هاشمی رفسنجانی تنها شخصیت سیاسی بودند که خود را در رای مردم قرار داد و اعتدال را جناح نمی دانست.

فرزند آیت الله هاشمی رفسنجان آیت الله هاشمی تفکر اعتدال را در منش خود از ابتدا تا پایان دوران عمر خود داشتند، یادآور شد: ایشان از اعتدال به عنوان آرمان گرایی که در درون خود واقع گرایی باشد تعریف داشتند. ایشان همیشه با مسائل سیاسی، سیاست خارجی و اصول نظام اینگونه برخورد می کردند.

یاسر هاشمی خاطرنشان کرد: امروز وظیفه ما در این حوزه بسیار سنگین است و برای ثبیت و نگهداری این تفکر وظیفه سنگینی داریم و باید برای اعتلای و رشد کشور اقدام کنیم.

آیت الله هاشمی همیشه در خط مقدم مبارزه بودند

وزیر اسبق علوم نیز در سخنانی در این مراسم تصریح کرد: در همه مراحلی که از آقای هاشمی شناخت دارم ایشان در خط مقدم مبارزه بوده است چه در دوران ستمشاهی، چه دوران انقلاب و چه جنگ تحمیلی، در دولت، دوران سازندگی و تشخیص مصلحت و این نشان دنده پتانسیل عظیمی است که خدای متعال در وجود یک فرد به ودیعت گذاشته است.

دکتر معین به ارتباط خود با آیت الله هاشمی در ستاد انقلاب فرهنگی از سال ۶۲ تا ۸۲ و حضور وی در وزارت علوم اشاره و بیان کرد: دوره چهار ساله ای که در دولت اول هاشمی حضور داشتم بیشترین سرمایه گذاری در آموزش عالی انجام شد.

وی به مراسم تشییع پیکر آیت الله هاشمی رفسنجانی اشاره و ابراز کرد: انفجار عواطف و احساسات مردم در تهران در مراسم تشییع ایشان قابل تصور نبود. همه آگاهانه آمده بودند می خواستند قدرشناسی خود را ابراز کنند و به ایشان ادای دین کنند.

وی با ابراز امیدواری از اینکه منش و مرام آیت الله هاشمی ادامه یابد، تصریح کرد: نوشتن خاطرات روزانه توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی بسیار دارای
اهمیت است و انباشت تجربه ای بیش از نیم قرن می باشد که می تواند چراغ راه نسل آینده باشد.

گزارش: حسین میرزااسدی خبرنگار ایسنا منطقه کویر

 


 

https://telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.