مدیر کل میراث‌ فرهنگی استان سمنان : ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری ایوانکی نیاز به معرفی بیشتری دارد

مدیر کل میراث‌ فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری استان سمنان گفت: شهر ایوانکی دارای ظرفیت‌های بالای گردشگری و تاریخی است و نیاز به معرفی بیشتر دارد.

کد خبر : 45859
تاریخ انتشار : پنجشنبه 2 آذر 1396 - 13:12

Image result

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، «حسین خواجه‌بیدختی» در بازدید از آثار تاریخی و جاذبه‌های شهر ایوانکی، گفت: این شهر نیاز به تعیین بافت مصوب برای انجام مطالعه در زمینه مرمت و احیای بناهای تاریخی دارد.
وی یکی از بزرگترین مشکلات بناهای تاریخی را مشخص نبودن مالک یا مالکان پلاک‌های ثبتی عنوان کرد و افزود: در صورت تمایل مالکان، امکان مرمت و احیاء این بناها وجود دارد.
بیدختی از انعقاد تفاهم نامه با شهرداری ایوانکی برای مرمت و احیای تعدادی از بناهای تاریخی در این شهر برای ایجاد انگیزه در مالکان بناهای تاریخی خبر داد و گفت: برخی از این بناها با انجام مرمت اضطراری، دارای قابلیت سرمایه‌گذاری شده‌اند.
وی گفت: بر این اساس کار مرمت اضطراری مدرسه ثنایی و یک حمام تاریخی در ایوانکی و زیباسازی بدنه شماری از بناها که در منظر عمومی قرار دارند، در دستور کار مشترک میراث فرهنگی و شهرداری ایوانکی قرار گرفته است. وی افزود: با توجه به حضور مدیریت جدید در صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی کشور و وجود متقاضی سرمایه گذاری، به زودی شاهد جذب سرمایه‌گذار در کاروانسرای ایوانکی و جذب گردشگر در این منطقه خواهیم بود. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان گفت: در صورتی که مالکان بناهای تاریخی اقدام به حفظ و مرمت بنا داشته باشند، این اداره کل نیز تا ۵۰ درصد در مرمت بنا مشارکت می‌کند.بخشدار ایوانکی نیز خواستار بررسی مشکلات آثار تاریخی ایوانکی و بافت تاریخی این شهر شد.
رضا حسنی با بیان اینکه وجود آثار تاریخی فرصت مناسبی برای ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری در منطقه است، خواستار جذب سرمایه گذار برای کاروانسرای ایوانکی شد.وی گفت: با بهره‌گیری از ظرفیت فرودگاه مستقر در ایوانکی می‌توان در زمینه طبیعت‌گردی و توسعه گردشگری در مناطق کویری و کاروانسرای قصر بهرام، استفاده کرد.ایوانکی یکی از شهرهای شهرستان گرمسار است که در مسیر جاده سمنان – تهران و در ۳۰ کیلومتری مرکز شهر گرمسار قرار دارد. ایوانکی که قدمتی در حدود پیش از تاریخ دارد در کتابهای رومی بنام شاراکس معروف است، ایوانکی دارای آثار و ابنیه بسیار قدیمی است که یکی از این آثار کاروانسرای شاه عباسی ایوانکی است. این کاروانسرا در ۳۳ کیلومتری شهر گرمسار و در یک کیلومتری بخش ایوانکی واقع شده و یکی از کاروانسراهای زیبا دوره صفوی در استان محسوب می‌شود.


.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.