مخالفت اتحادیه عرب با همه پرسی در منطقه کردستان عراق

دبیرکل اتحادیه عرب: همه پرسی در منطقه کردستان عراق پیامی منفی برای ملت غیر کرد این کشور دارد و زمینه را برای تشتت آماده خواهد کرد.

کد خبر : 24260
تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مرداد 1396 - 10:36
به گزارش پایگاه خبری ججین ، دبیرکل اتحادیه عرب در نامه ای به رئیس منطقه کردستان عراق وی را از برگزاری همه پرسی استقلال که قرار است ماه سپتامبر برگزار شود، بر حذر داشت.
نسخه اینترنتی روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت: منابع دیپلماتیک عربی اعلام کردند؛ احمد ابوالغیط «نامه ویژه ای» برای مسعود بارزانی فرستاد و از وی خواست در تصمیم خود برای برگزاری همه پرسی که قرار است در بیست و پنجم ماه آینده برای استقلال این منطقه برگزار شود، بازنگری کند.
مخالفت اتحادیه عرب با همه پرسی در منطقه کردستان عراق
ابوالغیط در نامه اش نوشت؛ همه پرسی که قرار است برگزار شود پیامی منفی برای ملت غیر کرد عراق دارد و زمینه را برای تشتت آماده خواهد کرد و بر پیچیدگی اوضاع منطقه خواهد افزود و شاید در پیچیده شدن اوضاع کردی به گونه ای که خوشایند هیچ کس نیست، سهیم باشد. صرفنظر از حساس بودن زمان کنونی و خطرناک بودن شرایط که باید در سطح گسترده تری دست به دست هم داد و توافق گسترده تری ایجاد کرد، اقدام بدون اجماع ملی و بدون هماهنگی و توافق با دولت بغداد سبب بحرانی شدن وضع خواهد شد و همه طرفها را به سوی اتخاذ مواضعی دشوار سوق خواهد داد که چه بسا به نفع آینده عراقیها از جمله کردها نباشد. در این نامه همچنین به خطرناک بودن مرحله آینده در عراق اشاره شده است. وی افزود باید اعتراف کرد داعش بنا به عللی در جامعه نفوذ کرده و در این شرایط نباید اجازه تکرار آن را داد بلکه باید فوری و بدون درنگ وارد تلاشهای واقعی، جدی و مستمر شد تا مصالحه گسترده بین مردم عراق محقق شود.
ابوالغیط در این نامه به موضع اتحادیه عرب در قبال اصل جدایی و استقلال پرداخت و نوشت؛ حقوق کردها جز در چارچوب دولت فدرال دموکراتیک عراق، بطور کامل محقق نخواهد شد. ابوالغیط از بارزانی خواست تلاش کردها برای تامین این حقوق و صیانت از آن در چارچوب میهن عراقی و نه با اقدامی دور از این چارچوب انجام شود و این تلاشها باید با قانون اساسی مطابقت داشته باشد نه اینکه قانون اساسی را به حاشیه براند. وی یاد آور شد همه طیفهای سیاسی به شیوه ای کاملا دموکراتیک  قبلا بر سر این قانون اساسی به توافق رسیدند.
این منابع افزودند؛ در این نامه همچنین اشاره شد اتحادیه عرب تنوع جوامع عربی را به رسمیت می شناسد و معتقد است تنوع جوامع منبع ثروت و عنصر قدرت است و به منزله چارچوبی است که همه کشورهای عربی را در خود جای می دهد. این در حالی است که اتحادیه عرب به شدت بر تمامیت ارضی کشورهای عربی و تجزیه نشدن آنها  اصرار دارد و  همه اعضا این اتحادیه بر وفاداری و پایبندی به اجرا مفاهیم امروزی شهروندی و برابری حقوق همه آحاد یک ملت  اصرار دارند.
این منابع افزوند؛ محتوا، متن و شیوه نگارش این نامه با انگیزه اصرار بر ضرروت در نظر گرفتن مصلحت میهن عراق با همه گروهها نوشته شده است وهمچنین دربردارنده هشدار درباره سوق پیدا کردن به سمت وضعی است که در نهایت به زیان خود کردها خواهد بود. علاوه براینکه جدا شدن، قطعا برای کشور یکپارچه عراق و تمامیت ارضی عراق زیانبار است، ودر نهایت اقدامی است که درها را به روی ادعاهای مشابه در دیگر کشورهای عربی خواهد گشود. پیش بینی شده این نامه سرآغازی برای گفتگو  با هدف دستیابی به توافقی باشد که به نفع همه خواهد بود و درها را به روی طرحهای تجزیه خواهد بست.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.