مجوزهای مجلس به دولت برای برداشت از صندوق توسعه ملی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دولت اجازه دادند ۳۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی را به انتقال آب کشاورزی به سیستان اختصاص دهد.

کد خبر : 60450
تاریخ انتشار : شنبه 14 بهمن 1396 - 7:59

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر ،در جلسه علنی روز شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

نمایندگان با تصویب بند «ز» تبصره ۴ لایحه بودجه، به دولت اجازه دادند مبلغ ۳۵۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات با نرخ سود متعارف نظام‌نامه آن صندوق برای انتقال آب کشاورزی به سیستان برداشت کند.

نمایندگان با ۱۹۲ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۰ نماینده حاضر در مجلس، این بند را به تصویب رساندند.

همچنین نمایندگان با تصویب بند «و» تبصره ۴ لایحه بودجه به دولت اجازه دادند به منظور تحقق اهداف مندرج در قانون برنامه ششم توسعه معادل مبلغ ۱۴۳ هزار و ۷۵۰ میلیارد ریال از ورودی سال ۱۳۹۷ صندوق توسعه ملی برداشت و منابع حاصله را به ردیف درآمد عمومی به شماره طبقه بندی ۳۱۷۵۰ نزد خزانه داری کل کشور واریز نماید.

نمایندگان با ۱۴۹ رای موافق، ۳۱ رای مخالف، ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۳۰ نماینده حاضر در مجلس این بند را به تصویب رساندند.

تعدادی از نمایندگان با این بند از لایحه بودجه مخالف بودند و معتقد بودند طبق سیاست های کلی نمی توان از صندوق توسعه ملی برداشت کرد.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این انتقادها گفت: تقاضایی از مقام معظم رهبری برای برداشت از صندوق توسعه ملی جهت مسائل مهم کشور مطرح شد ایشان ضرورت ها را بررسی کردند و فقط برای امسال اجازه دادند برداشت هایی انجام شود.

وی تاکید کرد: موارد صرف هزینه ها مشخص شده و ایشان ضرورت را تشخیص دادند و مورد به مورد قبول کردند و برخی موارد را هم قبول نکردند.

در ادامه محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: منابع ما محدود است و علاوه بر این باید ۳۰ درصد از منابع نفتی به صندوق توسعه ملی واریز شود. برای حل برخی مسائل مهم دولت پیشنهاد برداشت ۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی در سال ۹۸ را در لایحه بودجه ارائه کرد که کمیسیون تلفیق با برداشت ۴.۱ میلیارد دلار از صندوق برای اختصاص به موضوعات اولویت دار موافقت کرد.

وی گفت: از مقام معظم رهبری نیز مجلس درخواست کردیم آیا امکان دارد که ۴.۱ میلیارد  دلار برای موضوعات مهم استفاده شود، ایشان موافقت کردند.

 


 

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.