مجلس ملی ترکیه این هفته لایحه تغییر قانون انتخابات را بررسی می کند

شبکه ان.تی.وی ترکیه در خبری اعلام کرد که بررسی لایحه تغییر قاون انتخابات با محوریت ‘ائتلاف انتخاباتی احزاب’ این هفته در دستور کار نمایندگان مجلس ملی ترکیه قرار می گیرد.

کد خبر : 67483
تاریخ انتشار : دوشنبه 21 اسفند 1396 - 10:50

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، هفته گذشته همه مفاد لایحه تغییرات در قانون انتخابات که توسط حزب حرکت ملی و حزب حاکم تنظیم و پیشنهاد شده است، در کمیسیون قانون اساسی ترکیه به تصویب رسید و این هفته نیز بررسی آن در دستور کار نمایندگان مجلس قرار خواهد گرفت.
به نوشته این رسانه، تغییرات پیشنهادی قانون انتخابات به احزاب اجازه می دهد تا با احزاب دیگر ائتلاف کنند و آرای خود را برای عبور از حد نصاب ۱۰ درصدی انتخابات تجمیع کرده و به شکل ائتلافی وارد مجلس شوند.
بنا بر اعلام این رسانه، از تغییرات دیگر قانون انتخابات ترکیه این است که آراء برگه های فاقد مهر رسمی هیأت انتخابات نیز شمارش شوند که این مورد اخیر در همه پرسی جنجالی سال ۲۰۱۷ باعث طرح ادعاهایی مبنی بر تقلب در انتخابات شد.
اعضای ارشد حزب جمهوری خواه خلق ترکیه، تغییرات پیشنهادی احزاب حاکم و حرکت ملی در قانون انتخابات را ‘خطری جدی’ علیه دموکراسی و انتخابات آزاد توصیف کرده اند.
هفته گذشته لایحه ۲۶ ماده ای تغییر قانون انتخابات با محوریت ‘ائتلاف انتخاباتی’ در کمیسیون قانون اساسی ترکیه به تصویب رسید.
به باور کارشناسان سیاسی نزدیک به احزاب مخالف ترکیه، این تغییرات به رجب طیب اردوغان رییس جمهوری این کشور کمک می کند تا با تغییر نظام حکومتی از پارلمانی به ریاست جمهوری، همچنان در قدرت باقی بماند و با توجه به اینکه حزب عدالت و توسعه اکثریت کرسی های مجلس را در اختیار دارد، عدم تصویب این تغییرات بعید به نظر می رسد.
به گزارش ایرنا، انتخابات محلی ترکیه با هدف مشخص کردن شهرداران شهرهای ۸۱ استان در ماه مارس ۲۰۱۹(اسفند ۱۳۹۷ ـ فروردین ۱۳۹۸) برگزار می شود.
بر اساس اصلاحیه تغییرات قانون اساسی ترکیه که در همه پرسی اخیر به تصویب و تایید مردم این کشور رسید، انتخابات بعدی ریاست جمهوری و سراسری ترکیه نیز در روز سوم نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد و اگر مجلس ملی ترکیه تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگام بگیرد، هر دو انتخابات در یک روز انجام می شود.

 

 

 

 



 

 

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.