مجلس دهم ناکارآمدترین مجلس بعد از انقلاب بود

نماینده زاهدان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رئیس‌جمهور وقتی به نمایندگان برای ارائه مشکلات حوزه‌های انتخابیه‌شان را نمی‌دهد، گفت: روحانی به وزرای خود هم وقتی برای ارائه مشکلات نمی‌دهد.

کد خبر : 107698
تاریخ انتشار : یکشنبه 12 آبان 1398 - 7:49

 

به گزارش پایگاه خبری “ججینبه نقل از خبرگزاری تسنیم، حسینعلی شهریاری عضو کمیسیون بهداشت و درمان و نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در مصاحبه با خبرنگاران حوزه پارلمانی درباره عملکرد مجلس دهم مطالبی را مطرح کرد.

نماینده مردم زاهدان در این مصاحبه توضیحاتی را درباره وضعیت توسعه استان سیستان و بلوچستان و همچنین طرح‌های پیشنهادی خود برای طرح هدفمندی یارانه‌ها مطرح کرد.

عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد بود که با ۳ فراکسیون نمی‌توان مجلس را اداره کرد و مجلس دهم نسبت به مجالس هفتم، هشتم و نهم ناکارآمد است.

متن کامل این مصاحبه به‌شرح زیر است:

سؤال:عملکرد مجلس دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ نشانه‌های مجلس ناکارآمد چیست؟ شما در حوزه انتخابیه زاهدان چه اقداماتی انجام داده‌اید و کارنامه شما چگونه است؟

شهریاری:سال‌های اولی که مجالس پس از انقلاب شروع به کار کردند، به‌دلیل اینکه دولت‌ها نمی‌توانستند پاسخگوی مردم باشند، می‌طلبید که بسیاری از کارها خلاف وظیفه مجلس و نمایندگی (قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون)، به نمایندگان محول شود، به همین دلیل از همان ابتدا مردم برای کوچکترین کارهایشان به نمایندگان مراجعه می‌کردند و قسمت عمده‌ای از وقت نمایندگان صرف رسیدگی به همین مراجعات می‌شد که اصولاً جزء وظیفه ذاتی نمایندگی نیست. در برخی مواقع تنها راه دسترسی مردم به مسئولان نمایندگان هستند، مردم امکان ملاقات با یک بخشدار را ندارند چه برسد که بخواهند فرماندار و یا استاندار را ملاقات کنند؛ بنابراین مردم مجبور هستند که برای کارهایشان به نماینده مراجعه کنند.

برخی از مسئولان نیز آدرس غلط به مردم می‌دهند، برای مثال به مردم می‌گویند که “اگر از نماینده خود نامه‌ای بیاوری کار شما انجام می‌شود”، در صورتی که این‌گونه نیست، چرا که اگر نماینده نامه بدهد و آن درخواست خلاف قانون باشد، مدیر مربوطه نمی‌تواند کاری برای آن فرد انجام دهد. این‌که یک نماینده ادعا کند که همه پروژه‌های عمرانی و سایر اقدامات در حوزه انتخابیه را وی در زمان نمایندگی انجام داده، چنین ادعایی غلط است. کارهای اجرایی وظیفه دولت است و نماینده می‌تواند با وزرا و مسئولان دولتی لابی و چانه‌زنی کند و پیشنهاداتی را مطرح کند یا در بودجه سالانه،  بودجه‌ای را برای پیشرفت پروژه‌های عمرانی حوزه‌های انتخابیه خود پیشنهاد دهد.

مجلس دهم شورای اسلامی ایران , نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ,

سؤال:وضعیت استان سیستان و بلوچستان را از لحاظ توسعه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهریاری: استان سیستان و بلوچستان چه پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب از لحاظ توسعه رتبه آخر بوده و در حال حاضر هم همان وضعیت را حفظ کرده است. آقای هاشمی رفسنجانی می‌گفت که “ما می‌خواهیم که استان‌های غیربرخوردار کشور را از لحاظ توسعه به استان‌های برخوردار برسانیم”، اما شما هیچ‌وقت نمی‌توانید توسعه استان‌های برخوردار را صفر کنید تا دیگر استان‌ها را از لحاظ توسعه به آنها برسانید، بنابراین چین تفکری هیچ‌وقت تحقق نیافت. به‌اعتقاد بنده برخی از استان‌ها صاحب ندارند. استانی مانند سیستان و بلوچستان در حاکمیت شخصی را ندارد، منظورم از حاکمیت مجموعه نهادهایی مانند شورای‌عالی امنیت ملی و مجمع تشخیص مصلحت نظام و… است، این در حالی است که ما در سیستان آدم نخبه با تحصیلات عالی و با سابقه مدیریتی کم نداریم ولی هیچ‌وقت این افراد از استان ما به‌کارگیری نشده‌اند.

بنده بارها این موضوع را که سیستان و بلوچستان در حاکمیت شخصی را ندارد، از تریبون مجلس اعلام کرده‌ام که رؤسای مجلس هم به آن واکنش نشان داده و عنوان کرده‌اند که “شما به‌عنوان نماینده زاهدان در حاکمیت هستید”، ولی به‌اعتقاد بنده نماینده مجلس منتخب مردم است و نمایندگی یک پست انتخابی است نه انتصابی، و از طرف دیگر نماینده قدرت اجرایی هم ندارد. ممکن است نماینده‌ای در زمانی بر سر کار بیاید که از لحاظ تفکر سیاسی با دولت همسو نباشد در چنین مواقعی کار نماینده سخت‌تر هم می‌شود، به‌ویژه دولت‌هایی که وجدان کاری ندارند و نماینده هم با آنها همسو نیست و دائم دولت را از تریبون مجلس نقد می‌کند ممکن است دولت با آن نماینده همراهی نکند.

**زنگنه گفت “گازکشی به سیستان را انجام نمی‌دهم”/به نامه رئیس‌جمهور هم توجه نکرد

زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان مشکل داشت اما طبق آمار و پیگیری‌های ما تمامی زیرساخت‌های استان در حال ساخت است. برای گاز استان بنده از مجلس هفتم که دولت اصلاحات بر سر کار بود، شروع کردم و بالاخره گاز به استان رسید و احتمالاً تا پایان سال جاری یا نهایت در سال آینده گازکشی کل استان نیز به اتمام می‌رسد. گازکشی به استان سال‌ها زمان برد. در زمان رئیس دولت اصلاحات ما در مجلس تصویب کردیم که سالانه ۶۵ میلیون دلار برای گازکشی به استان سیستان و بلوچستان اختصاص یابد. آقای زنگنه وزیر نفت وقت، شفاف گفت که “بنده این کار را انجام نمی‌دهم”. ما مجمع نمایندگان وقت استان پیش رئیس‌جمهور رفتیم و به وی گفتیم “آقای زنگنه می‌گوید «بنده این کار را انجام نمی‌دهم»”. رئیس دولت اصلاحات  در نامه‌ای خطاب به وی نوشت “آقای زنگنه، این کار انجام شود”، نامه را برای آقای زنگنه بردیم اما وی انجام نداد.

مجلس دهم شورای اسلامی ایران , نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ,

سؤال: استدلال آقای زنگنه برای عدم اجرای پروژه گازگشی به استان سیستان و بلوچستان چه بود؟

شهریاری: وی عنوان کرد که “این کار توجیه اقتصادی ندارد”، و زیر بار این موضوع نرفت. زمانی که آقای احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور شد این موضوع را پیگیری کردیم.

قرار بود که یک خط گازی بین ایران، پاکستان و هند کشیده شود همین بهانه‌ای شد که ما پیش رئیس‌جمهور رفتیم و وی را توجیه کردیم که این اقدام انجام شود، وی قبول کرد؛ “ما لوله گاز را به سیستان  و بلوچستان می‌آوریم”، تا ایرانشهر هم کشیده شد، در سال پایانی دولت آقای احمدی‌نژاد به کم‌پولی خوردند و این پروژه متوقف شد.

سؤال: یعنی در دولت آقای احمدی‌نژاد نمایندگان شرایط بهتری برای دیدار با رئیس‌جمهور داشتند؟

شهریاری: قطعاً، اصلاً قابل قیاس نیست. البته آقای احمدی‌نژاد ساختار سیاسی رایج را قبول نداشت و خود را اصولگرا نمی‌دانست. دولت وی یک مزیت داشت به‌نظرم وی به‌معنای واقعی رئیس‌جمهور مردمی بود؛ یعنی تنها رئیس‌جمهوری که به تک‌تک نماینده‌ها وقت می‌داد و نماینده‌ها نامه‌های خودشان را به وی می‌دادند و رودررو با وی صحبت می‌کردند، درخواست‌هایشان را مطرح می‌کردند و رئیس‌جمهور نیز دستور می‌داد.

سؤال: شما جایی گفته بودید که نمی‌توانید از آقای روحانی وقت ملاقات بگیرید، چرا ایشان به شما وقت نمی‌دهند؟

شهریاری: آقای روحانی به وزرا و استانداران نیز وقت نمی‌دهد. وی به هیچ شخصی وقت نمی‌دهد. به‌نظرم دولت آقای احمدی‌نژاد احترام بیشتری برای مجلس قائل بود چون این دولت هیچ اعتنایی به مجلس نمی‌کند. بنده بارها از آقای احمدی‌نژاد وقت ملاقات گرفته و با ایشان دیدار کرده بودم و ایشان هم انصافاً رسیدگی می‌کرد، احمدی‌نژاد زبان مردم را خوب می‌فهمید به همین دلیل می‌توانست با مردم ارتباط برقرار کند. به‌نظر بنده آقای احمدی‌نژاد کارهای بزرگی از جمله هدفمندی یارانه‌ها و مسکن مهر را انجام داد. البته آقای احمدی‌نژاد فردی خودرأی و قانون‌گریز بود،  طرح هدفمندی یارانه‌ها را در مجلس تصویب کرد اما طبق مصوبه مجلس عمل نکرد، در صورتی که اگر طبق مصوبه مجلس عمل می‌کرد وضع قطعاً به‌این‌گونه نبود، ما از نوع عملکرد وی در این زمینه ضرر کردیم. سهام عدالت و یا مسکن مهر اقدامات خوبی بود اگر در جایی هم در زمینه مسکن مهر ایرادی وجود دارد به مدیران استانی و شهرستانی مربوط می‌شود.

**احمدی‌نژاد خودرأی و قانون‌گریز بود

حوزه بهداشت و درمان مشکلات زیادی داشت و ما در پی حل آن بودیم در آن زمان قیمت نفت را ۸۰ دلار اعلام کردند، بنده در این زمینه پیشنهاد دادم که قیمت نفت را ۸۱ دلار در بودجه تصویب کنیم و این یک دلار را به حوزه بهداشت و درمان اختصاص دهیم. این پیشنهاد هم در کمیسیون تلفیق رأی نیاورد، بنده در جلسه علنی از طرح خود دفاع کردم این بار هم نمایندگان با آن موافقت کردند.

در آن زمان در یک سال مجموع این یک دلار، ۳ هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان شد این میزان در آن زمان پول زیادی بود، باز هم احمدی‌نژاد زیر بار نرفت. اما ما پیگیری کردیم تا در نهایت در ۲۸ اسفند همان سال، ۲ هزار میلیارد تومان به حوزه بهداشت و یک‌هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان دیگر را به راه و شهرسازی اختصاص داد و توجیه هم این بود که وزارت راه و شهرسازی هم بیمارستان می‌سازد، این کار خلاف قانون بود باید تمام این ۳هزار و صد و پنجاه میلیارد تومان را به بهداشت و درمان اختصاص می‌دادند.

**ظرف ۳ سال ۳هزار آمبولانس خریداری شد

مسئله دیگری که وجود داشت مشکل کمبود آمبولانس در کشور بود که ما پیگیر حل این مسئله بودیم. برای حل این مشکل طرح داشتیم و آن هم این بود که از خودروهای خارجی وارداتی ۵ درصد عوارض بگیریم که با این میزان در ۳ سال، سالی هزار آمبولانس خریداری شد. ما هرآنچه وزارت بهداشت و درمان احتیاج به قانون داشت در مجلس تصویب کرده‌ایم و خود مسئولان وزارت بهداشت هم اذعان کرده‌اند که دیگر نیاز به تصویب قانون در حوزه بهداشت نیست بنابراین وزارت بهداشت مشکلی از نظر قانون ندارد، اگر مسئله وجود دارد مربوط به مسائل مدیریتی در حوزه بهداشت است.

البته زمانی که بیمارستان‌ها در مناطق محروم ساخته می‌شود باید متخصص و امکاناتش نیز فراهم شود و این مشکل در تمامی مناطق محروم کشور وجود دارد، بنابراین ما در سال ۹۲ احساس کردیم که در این زمینه مشکل وجود دارد در نتیجه طرح عدالت آموزشی را در مجلس تصویب کردیم که طبق آن سالی ۳۰ درصد ظرفیت پذیرش تمام رشته‌های مورد نیاز وزارت بهداشت و درمان باید از مناطق محروم باشد. با این طرح مشکل بیمارستان‌های مناطق محروم از لحاظ تأمین نیروی متخصص حل شد.

سؤال: وضعیت بهداشتی و درمانی استان سیستان و بلوچستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهریاری: از لحاظ بهداشت و درمان و از لحاظ تجهیزات پزشکی در استان خیلی کار شده است و به‌دلیل اینکه بنده هم عضو کمیسیون بهداشت و درمان بودم در این زمینه تلاش زیادی کردم که در زمینه درمانی و بهداشتی شرایط در استان بهبود یابد. در حال حاضر ۳ دانشگاه علوم پزشکی در استان وجود دارد و استان در این زمینه توسعه قابل توجهی پیدا کرده است، البته خیلی ایده‌آل نیست و باز هم در این زمینه جای کار وجود دارد.

سؤال: وضعیت ریلی استان چه شرایطی دارد؟

شهریاری: یکی از دغدغه‌های ما موضوع راه‌آهن زاهدان بود. راه‌آهن زاهدان تبدیل به آثار باستانی شده بود اما با پیگیری‌های که شد راه‌آهن پس از ۱۷ سال به زاهدان رسید. پس از آن راه‌آهن چابهار به زاهدان را پیگیری کردیم که در حال حاضر در حال انجام است و مقام معظم رهبری با اختصاص ۳۰۰ میلیون یورو موافقت کرده‌اند که قطعاً ساخت آن تسریع می‌شود. دولت هم مدعی است که تا پایان سال ۹۹ راه‌آهن را از چابهار به زاهدان می‌رساند ولی با توجه به مشکلاتی که وجود دارد بنده بعید می‌دانم. در حال حاضر بسیاری از زیرساخت‌ها کلید خورده است قرار است جاده زاهدان به بیرجند، زاهدان به کرمان و از زاهدان به زابل بزرگراه شود همه اینها شروع شده اما متأسفانه منابع مالی که تزریق می‌شود اندک است.

**وضعیت امنیتی سیستان و بلوچستان از متوسط کشور بهتر است

سؤال: شرایط امنیتی استان سیستان و بلوچستان در حال حاضر چگونه است؟

شهریاری: یکی از دغدغه نمایندگان استان در مجالس هفتم و هشتم مسائل امنیتی استان بود و مسائل امنیتی در آن زمان خیلی از وقت ما را گرفت. در حال حاضر شرایط امنیت خوب است اما اینکه فکر کنیم مشکلات ما به‌سادگی با آن سوی مرز حل نمی‌شود چرا که دشمنان ما آن سوی مرز صف‌بندی کرده‌اند. پاکستان هم اراده‌ای برای حل مشکل ندارد و اصلاً حاکمیتی در آن منطقه ندارد و اکثر فرماندهان ارشد ارتش پاکستان و مسئولان سیستم اطلاعاتی این کشور تفکرات وهابی دارند؛ مشکل هم دقیقاً از همین جا نشأت می‌گیرد بنابراین هر دولتی هم که بر سر کار بیاید به‌دلیل اینکه چنین تفکراتی بین برخی از نهادهای پاکستان وجود دارد این مشکلات حل نمی‌شود. در حال حاضر وضعیت امنیتی استان قابل قبول است و می‌توان گفت از سطح متوسط کشور هم بهتر باشد. اما بعضاً شاهد هستیم نظامی‌های ما را می‌دزدند یا خودروی نیرو‌های سپاه را آتش می‌زنند. زمانی ما در استان مشکل داشتیم که اینها مردم و افراد عادی را به شهادت می‌رساندند و زمانی هم که مسجد علی‌بن ابی‌طالب(ع) را با عملیات انتحاری منفجر کردند بنده استعفا دادم که با دستور مقام معظم رهبری بازگشتم.

**مجلس دهم ناکارآمد است

سؤال: عملکرد مجلس دهم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شهریاری: مجلس دهم بیشتر مجلس وکیل‌الدوله است. در مجلس ۳ فراکسیون نمایندگان ولایی، مستقلان و امید وجود دارد با این ۳ فراکسیون نمی‌توان مجلس را اداره کرد. در ۴ دوره‌ای که از مجلس هفتم تا دهم نماینده مجلس بودم این مجلس ناکارآمدترین مجلس است و مجلس ششم اگر آن حواشی را نداشت مجلس قوی بود خوشبختانه الآن مجلسی داریم که هیچ کسی برای آن تره خرد نمی‌کند


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + هفده =