ماهیت و ابعاد نزول قرآن در شب قدر برای امثال ما تا ابد در ابهام است

امام خمینی (ره) می‌فرماید: در ماه مبارک رمضان قضیه‌ای اتفاق افتاد که ابعاد و ماهیت آن تا ابد برای امثال ما در ابهام مانده و آن نزول قرآن است، نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در لیلهالقدر.

کد خبر : 16098
تاریخ انتشار : جمعه 10 فروردین 1403 - 6:40

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، امشب شب نوزدهم ماه مبارک رمضان مصادف با اولین شب از لیالی قدر، شب ضربت خوردن امیرالمومنین(ع) است. شنیدن فضایل و برخی ابعاد و ویژگی‌های شخصیتی ائمه (ع) در کلام بزرگان دین باعث ایجاد نگرش و معرفتی نوین در افکار شیعیان می‌شود. در واقع ایام ولادت‌ها و شهادت‌های آن بزرگواران باید فرصتی جهت تبیین معارف و فضایل این بزرگواران باشد تا جامعه اسلامی ضمن اینکه به غم و شادی می‎پردازد، به شعور و معرفت عترت(ع) نیز برسد.

در عصرما امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی پیوسته در مناسبات مختلف با نوع نگاه و بصیرت نافذشان بارها و بارها به بیان مسائل و عبرت‌هایی از ماجراهای اهل‌بیت(ع) پرداختند، امروزه پس از گذشت سال‌ها از آن طرح بحث‌ها، وقتی کمی دقیق می‎شویم، قیمت و بصیرت چنین افرادی برایمان بیش از پیش نمایان می‌شود و لزوم به کارگیری آنها در جامعه را به وضوح حس می‎کنیم.

در ادامه، متن بیانات امام خمینی (ره) را درباره اهمیت شب قدر و نزول قرآن کریم در این شب منتشر می‌شود:

«در وجه تسمیه «لیله القدر» علماء اختلافاتى کردند، بعضى بر آنند که چون صاحب شرف و منزلت است، و قرآنِ صاحبِ قدر به توسّطِ ملکِ صاحبِ قدر بر رسولِ صاحبِ قدر براى امّتِ صاحب قدر وارد شده است، لیله القدرش گویند. بعضى گفته‌‏اند که براى آن «لیله قدر» به آن گویند که تقدیر امور و آجال و ارزاق مردم در این شب مى‏‌شود. بعضى گفته‏‌اند به واسطه آن که از کثرت ملائکه زمین تنگ شود، آن را قدر گویند.» (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص ۳۲۴)

«سید عابد زاهد رضى اللَّه عنه در اقبال فرماید: «بدان که این شب بیست و سوم از شهر رمضان، وارد شده است اخبار صریحه به اینکه لیله قدر است به مکاشفه و بیان. از آن جمله آن است که روایت کنیم به اسناد خود تا سفیان بن السیط (السمط- خ ل) گفت: «گفتم به حضرت صادق (ع) تعیین فرما لیله قدر را براى من مفرداً». فرمود: «شب بیست و سوم» و از آن جمله آن است که روایت کنیم به اسناد خود تا زراره از عبد الواحد بن المختار الأنصارى گفت: «سؤال کردم از حضرت باقر (ع) از لیله القدر» فرمود: «به خدا قسم خبر مى‌‏دهم به تو و تعمیه نمى‏‌کنم به تو. آن اول شب از هفت شب آخر است». پس از آن از زراره نقل مى‏‌کنند که گفته آن ماهى که حضرت تعیین فرمود بیست و نه روز بود. پس از آن روایات دیگر نقل کنند که «لیله قدر» شب بیست و سوم است، که از آن جمله است قضیه جهنى که معروف است.» (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص ۳۳۲)

همچنین حضرت امام (س) در کتاب عرفانی «آداب الصلاه» به ذکر روایات متعددی در باب فضیلیت این شب‌ها و بهترین عبادات در این شب‌های قدر می پردازند و می‌فرماید:

«از آن جمله روایاتى است که عارف باللَّه، سید بن طاوس رضی اللَّه عنه در کتاب شریف اقبال نقل فرموده، مى‌‏فرماید: «در کتاب یواقیت، تألیف ابوالفضل بن محمد الهروى، یافتم اخبارى در فضل لیله القدر»، تا آن که مى‌‏گوید از پیغمبر نقل است که فرمود: «موسى گفت: «الهى من قرب تو را مى‏‌خواهم.» فرمود: «قرب من از براى کسى است که بیدار باشد در شب‏ قدر»، گفت: «الهى رحمت تو را مى‌‏خواهم»، فرمود: «رحمت من براى کسى است که رحم کند فقرا را در شب قدر»، گفت: «خدایا من گذشتن از صراط را مى‏‌خواهم»، فرمود: «این براى کسى است که تصدّق کند به صدق‌ه‏اى در شب قدر» گفت: «خدایا از درخت‌هاى بهشت و میوه‏ه‌اى آن مى‏‌خواهم»، فرمود: «این براى کسى است که تسبیح کند به تسبیح‌ه‏اى در شب قدر»، گفت: «خدایا نجات مى‌‏خواهم،» فرمود: «نجات از آتش؟» گفت: «آرى»، فرمود: «این براى کسى است که استغفار کند در شب قدر»، گفت: «خدایا رضاى تو را مى‏‌خواهم.» فرمود: «خشنودى من از براى کسى است که دو رکعت نماز بخواند در شب قدر». (آداب الصلاه (آداب نماز)، متن، ص ۳۳۳ و ۳۳۴)

«در ماه مبارک رمضان قضیه‌ای اتفاق افتاد که ابعاد و ماهیت آن تا ابد برای امثال ما در ابهام مانده است و آن نزول قرآن است، نزول قرآن بر قلب رسول الله(ص) در لیلهالقدر».

 


 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.