مأموریت جاه‌طلبانه چین برای آوردن نمونه‌های یک سیارک به زمین

چین قصد دارد با فرستادن کاوشگر «تیان‌ون ۲» به سوی یک سیارک نزدیک به زمین، از آن نمونه‌برداری کند و نمونه‌ها را برای بررسی به زمین بیاورد.

کد خبر : 1521400
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 تیر 1403 - 6:06

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایسنا، کاوشگر «تیان‌ون ۲»(Tianwen 2) چین قرار است در مه ۲۰۲۵ با موشک «لانگ مارچ ۳بی»(Long March 3B) پرتاب شود.

ماموریت جاه‌طلبانه آوردن نمونه سیارک و اکتشاف دنباله‌دار، یک ماموریت چالش‌برانگیز به شمار می‌رود زیرا به عنوان یک ماموریت ترکیبی برای جمع‌آوری نمونه از یک سیارک نزدیک به زمین، رساندن مواد به زمین و تمرکز در اعماق فضا برای بررسی یک دنباله‌دار برنامه‌ریزی‌ شده است.

اولین هدف، سیارک «۴۶۹۲۱۹» نزدیک به زمین خواهد بود که یک شبه‌قمر زمین است. کاوشگر پس از ملاقات با این سیارک، سنجش از راه دور را برای ارزیابی سیارک و در نظر گرفتن مکان‌های احتمالی فرود انجام می‌دهد. سپس، کاوشگر تلاش خواهد کرد تا نمونه‌ها را با دو روش متفاوت لمس و اتصال برای ارسال به زمین و تحلیل شدن جمع‌آوری کند.

سیارک ۴۶۹۲۱۹ حدود ۱۴.۵ میلیون کیلومتر از زمین فاصله دارد و این بخش از ماموریت حدود دو سال و نیم طول خواهد کشید. این یک کار چالش‌برانگیز به شمار می‌رود زیرا اولین باری است که یک ماموریت نمونه‌برداری از سیارک، از روش لمس و اتصال استفاده می‌کند. کاوشگر به صورت خودکار از چهار بازوی رباتیک با مته‌هایی در انتهای آنها استفاده خواهد کرد تا خود را محکم روی سطح نگه دارد.

اگر این ماموریت موفقیت‌آمیز باشد، می‌تواند مشخص کند که آیا سیارک ۴۶۹۲۱۹ یک قطعه از ماه است که در اثر برخورد یک سیارک به فضا پرتاب شده یا قطعه‌ای از یک سیاره اولیه است.

تیان‌ون ۲ با جمع‌آوری نمونه‌هایی از سیارک و آوردن آنها به زمین، فناوری‌های مربوط به سفر رفت و برگشت از سیارک‌ها را نیز آزمایش خواهد کرد و امید به استخراج از کمربند سیارکی را به ارمغان خواهد ‌آورد.

 


برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.