لزوم خروج صنعت خودرو از مونتاژ
صنعت خودرو سازی با توجه به جایگاه ویژه ای که در اقتصاد هر کشور دارد همواره به عنوان یکی از اولویت های این حوزه مطرح بوده و برای بهبود وضعیت تولید و استفاده از قابلیت های آن گام های فراوانی برداشته شده است.
به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از تبیان، صنعتی شدن جوامع به مرور موجب گسترش شهرنشینی و افزایش رفت و آمدهای درون و برون شهری شد که در این زمان اهمیت وجود وسایل نقلیه آنقدر گسترش یافت تا تولید خودرو به عنوان صنعتی مهم در جوامع امروزی جایگاه قابل توجهی در اقتصاد پیدا کند. صنعتی با قابلیت های فراوان در زمینه های مختلف از جمله پیشرانی آن در تولید اشتغال، سودآوری کلان و قرار گرفتن در مسیر توسعه اقتصادی که این امر موجب شد تا فعالین حوزه اقتصادی با نگاهی ویژه به بحث تولید خودرو بپردازند. بعد از ورود اولین خودرو که به دستور مظفرالدین شاه از بلژیک خریداری شد و به کالسکه دودی معروف است حدود ۱۰۳ سال می گذرد. در اوایل قرن شمسی جاری نیز به علت گسترش شهر نشینی واردات خودرو به کشور افزایش قابل توجهی یافت تا آنجایی که کارشناسان اقتصادی برای کاهش میزان خروج ارز و ایجاد اشتغال، اولین کارخانه تولید خودرو را در اواسط دهه ۴۰ به نام ایران ناسیونال با همکاری کارخانه تالبوت انگلستان با ساخت اتومبیل پیکان راه اندازی نمودند.
البته در آن زمان خودروها صرفأ مونتاژ می شدند و تمامی قطعات آن وارداتی بودند تا آنکه در دوران پس از جنگ تحمیلی شرکت های خودرو سازی برای بومی سازی این صنعت و خروج آن از وضعیت مونتاژ تلاش نمودند که البته تا حدودی هم در این رابطه موفق شدند. اگرچه صنعت ساخت اتومبیل در ایران هنوز در مسیر واردات قطعات و لوازم یدکی از کشورهای دیگر قرار دارد اما طی چند سال اخیر ظرفیت های مناسبی برای ایجاد بستر تولید ملی فراهم شده که نیازمند توجه و سرمایه گذاری بیشتر (مخصوصأ بخش خصوصی) است.
اهمیت این صنعت برای مقاوم سازی اقتصاد
رویکرد اقتصاد مقاومتی برای آنکه کشور در مسیر توسعه با استفاده از ظرفیت های خود قرار بگیرد، راهکارهای فراوانی را ارائه داده و همواره هدف آن توجه بیشتر به بخش های تولیدی اقتصاد از جمله صنعت خودرو بوده است. برخی از صنایع قابلیت های گسترده ای را برای ایجاد بسترهای مناسب تحقق اقتصاد مقاومتی خواهند داشت چراکه قالبأ صنایع مادر هستند بدان منظور که می توانند چندین بخش دیگرصنعتی را در خود جای دهند. یکی از این صنایع اصلی خودرو سازی است که بیش از ۵۰ صنعت خرد و کلان با رونق آن وابستگی مستقیم به این صنعت دارند. پس اگر توسعه هرچه بیشتر مد نظر باشد به راحتی می توانیم بگوییم که بخش مهمی از اقتصاد مقاومتی در مسیر درست خود قرار گرفته است.
الزامات خروج از وابستگی به خارج
صنعت خودرو سازی در ایران ۵۰ سال است که تجربه تولید دارد و در این مسیر با افتان و خیزان های فراوان روبرو بوده اما اگر اندکی روشن تر به این موضوع نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از کشورها همانند کره جنوبی ساخت اتومبیل را سالها دیرتر از ایران شروع کرده اند اما با وجود رشد فراوان مسیر توسعه این صنعت در آن کشورها با آنچه که در کشور ما وجود دارد قابل مقایسه نیست. خودروهای آسیای شرقی با توجه به امکانات ، طراحی مناسب و مصرف سوخت معقول در کشورهای مختلف از جمله اروپا و حتی آمریکا نیز پر طرفدار است .صنعت خودرو ایران هم اکنون در زمینه طراحی اندکی به سمت بومی سازی گام برداشته در حالی که بسیاری از قطعات (حتی در خودروهای تولید داخل) هنوز هم متعلق به کارخانه های دیگر خودرو سازیست. پس لازم است که رویکرد ساخت اتومبیل با وجود تجربه فراوان تولید و استعدادهای مختلف در زمینه های طراحی بدنه ، قطعات و… تغییر پیدا کند تا علی رقم تحقق اقتصاد مقاومتی ، تولید ملی و افزایش اشتغال ، گوشه چشمی هم به صادرات خودرو داشته باشیم.
راهکاری برای بهبود صادرات خودرو
اگرچه هم اکنون برخی از خودروهای ملی ایران در بازارهای جهانی وجود دارند اما به دلایل مختلف از جمله فاصله با استاندارهای بین المللی از لحاظ مصرف سوخت ، ایمنی ، زیبایی و امکانات رفاهی هنوز از جایگاه مناسبی برای حضور در نقاط مختلف جهان برخوردار نیست و این امر شاید به دلیل کم توجهی و نبود سرمایه گذاری مناسب برای استفاده از استعدادها و فعالین آن خواهد بود . اما خوشبختانه طی چند سال اخیر روند طراحی خودرو در ایران وضعیت مطلوب تری نسبت به گذشته پیدا کرده و پلت فرم های نوین که به استانداردهای جهانی نزدیک تر هستند نیز تولید و مورد استقبال هموطنان قرار گرفته ، اما بحث صادرات خودرو با وجود نیم قرن تجربه تولید هنوز مطلوب نیست. خودروهایی که در ایران تولید می شوند با توجه به اینکه فناوری پیچیده ای ندارند و هزینه های ساخت آن نسبتأ ارزان خواهد بود در نتیجه ابتدا باید در کشورهایی که درآمد پائین تری دارند و قالبأ در همسایگی ما هستند جای خود را باز کنند که سود حاصل از صادرات آن می تواند در زیر ساخت تولید و بکارگیری فن آوری نوین هزینه شود و در نهایت به تولید محصولات مناسب بازارهای جهانی نزدیک می شویم و می توانیم همانند برندهای معتبر خودرو سازی در بسیاری از کشورها خواهان داشته باشیم. وقتی یک خودرو با استاندارهای جهانی فاصله نداشته باشد و قیمت تولید آن نیز مناسب باشد قطعأ راهی بازارهای بین المللی خواهد شد البته در اینجا نباید طراحی نوین و مورد پسند مشتریان فراموش شود.
هم اکنون بسیاری از شرکت های خودرو سازی با تولید محصولات چندگانه و حتی ساخت یک محصول با امکانات متفاوت و برای کشورهای مختلف سودهای کلانی را بدست می آورند که شاید یکی از مشکل های اصلی صنعت خودرو سازی ما عدم تولید محصولات متفاوت و ساخت یک خودرو با شکل و شمایلی تکراری طی چند سال متوالی باشد که هنوز نتوانسته جای خود را در کشورهای دیگر باز کند ، البته طی چند سال اخیر این وضعت اندکی بهتر شده و شاهد محصولات بیشتری از خودروهای ملی هستیم که به نظر می رسد اگر روند سرمایه گذاری در خودرو سازی تغییر کند ومهندسی معکوس در آن بیشتر شود این صنعت در کوتاه مدت با رشد چشم گیری روبرو خواهد شد و هر نوع موانعی از جمله تحریم های ظالمانه را از پیش پای خود بر خواهد داشت.
telegram.me/jajinnews
برچسب ها :صنعت خودرو ، مونتاژ ، ججین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰