فلامینگوها با امید به گاوخونی بازگشته‌اند

فلامینگوها به عهدشان با تالاب پایبند بوده‌اند کاش‌ ما هم روی عهد خود برای گاوخونی بایستیم.

کد خبر : 14127
تاریخ انتشار : سه شنبه 9 خرداد 1396 - 10:28

فلامینگو

خاطره خوبی از گاوخونی ندارند، اما حالا و پس از سالیان دراز، رنج هزاران کیلومتری سفر را تحمل کرده‌اند تا به تالاب برسند، هرچند ما برای آن‌ها خاطره‌ای خوش باقی نگذاشته‌ایم و با خشک کردن گاوخونی از سال ۸۵ فرزندانشان را از آن‌ها گرفتیم. حالا از تالاب گاوخونی خبر می‌رسد که آنها به امید بازگشته‌اند به زیستگاه‌شان که امروز لبی‌تر کرده برگشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، فلامینگوها به عهدشان با تالاب پایبند بوده‌اند کاش‌ ما هم روی عهد خود برای گاوخونی بایستیم. آن‌ها دسته دسته می‌آیند و به گاوخونی سلام می‌کنند، برایش آرزوی پرآبی می‌کنند، با اینکه چشمشان ترسیده و شاید آشیانی برای خود برپا نکنند، اما به امید بازگشته‌اند.

وقتی تالاب سالیان دراز خشک باشد، بی شک پرندگانی همچون فلامینگو که مسیریابی را به طور دقیق می‌شناسند دیگر گذرشان را به تالاب نمی‌اندازند و سعی می‌کنند مکانی جایگزین برای خود بیابند، “مریم امیدی”، کارشناس پرنده شناسی معتقد است که فلامینگوها امروز به خاطر میزان اندک آب موجود در تالاب و رشد گیاهان آبزی و کنار آبزی منطقه در گاوخونی فرود آمده‌اند و در حال حاضر در وضعیت تجربه کردن منطقه قرار دارند.

هرچند او از ناموفق بودن آخرین جوجه آوری فلامینگوها در سال ۸۵ می‌گوید این موضوع را هم مطرح می‌کند که بعید به نظر می‌رسد آن‌ها در سال جاری جوجه آوری و آشیانه سازی داشته باشند و حداکثر حضور هر گروه از آن‌ها دو هفته بیشتر نخواهد بود، البته شاید گروه‌هایی از این پرنده تا شهریور ماه به تالاب بیایند.

امیدی پوشش گیاهی ایجاد شده در تالاب را مناسب برای گونه‌های کنار آبزی می‌داند و می‌گوید اگر امسال پرندگان کنارآبزی خود را به تالاب رسانده‌اند به خاطر وجود این پوشش گیاهی است.

از سوی دیگر “رضا نامداری”، مسئول سرمحیط بانی مرکز مدیریت تالاب گاوخونی اعلام می‌کند که سه سال بوده هیچ پرنده‌ای سمت تالاب نیامده اما از سال گذشته که مقدار کمی زه آب کشاورزی و پساب وارد تالاب شده پرندگان به سمت تالاب پرواز کرده‌اند. او از شمارش ۲۰۰ قطعه فلامینگو تاکنون در گاوخونی خبر می‌دهد و احتمال می‌دهد که  اگر شرایط تالاب مناسب بماند مهاجرت دسته‌هایی از این پرنده تا شهریور هم به تالاب بیایند.

اگرچه بارش باران موجب شده تالاب کمی آبگیری کنده و پرندگانی مانند آنقوت، شناگر گردن سرخ، تلیله، سلیم طوقی و اگرت کوچک به گاوخونی سلام کرده‌اند اما نامداری تصریح می‌کند حتی یک قطره از آبی که امروز در زاینده رود جریان دارد به تالاب نرسیده است و آبگیری تالاب از بارش باران‌های اخیر است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.