عربستان با کمک مصر با اسرائیل هم‌مرز شد!

منابع خبری می‌گویند، مصر با سوء استفاده از تحولات پرشتاب منطقه و دور از چشم مردم کشور خود و سایر کشورها، طرح فروش جزیره استراتژیک تیران به آل سعود را نهایی کرده و آن را تقدیم عربستان کرد تا بدین ترتیب، سعودی‌ها به لحاظ جغرافیایی نیز با رژیم صهیونیستی نزدیک شوند!

کد خبر : 61542
تاریخ انتشار : پنجشنبه 19 بهمن 1396 - 8:09

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”  ، برخی رسانه‌های مصری می‌گویند،  یک منبع دیپلماتیک غربی فاش کرده اقدامات مربوط به واگذاری جزیره تیران به عربستان در نهایت، پنهانی انجام و این جزیره رسما به عربستان تحویل داده شده است. عربستان جزیره تیران را که در دریای سرخ واقع شده، در راستای اجرای توافق تعیین مرز دریایی میان مصر و عربستان تحویل گرفته است.

 

 

 

اقدامی که از نظر مردم مصر، «خیانت» تلقی می‌شود. جزیره تیران که دارای موقعیتی استراتژیک است، بخشی از استان سینای جنوبی مصر است و خلیج عقبه را به دریای سرخ متصل می‌کند. «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر در سال ۲۰۱۶ دو جزیره تیران و صنافیر را در سفر سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان به قاهره، در مقابل دریافت کمک‌های اقتصادی به سعودی‌ها واگذار کرد. در جنگ ۶ روزه رژیم صهیونیستی این دو جزیره را اشغال کرده بود و در پیمان ننگین سازش موسوم به کمپ دیوید این جزایر به مصر واگذار شد.

 

 

گفته می‌شود دو جزیره صنافیر و تیران دارای هیچ منبع نفتی یا آبی نیستند، اما از موقعیت استراتژیکی خاصی برخوردارند، به گونه‌ای که باید آن ‌دو را دروازه ورود به خلیج عقبه برشمرد که رژیم صهیونیستی، عربستان و اردن از آن برای عبور کشتی‌های خود استفاده می‌کنند.

 

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه الاهرام مصر، مقام‌های ریاض وقاهره پیش از توافق، تل‌آویو را در جریان واگذاری دو جزیره به سعودی قرار داده بودند.
رژیم صهیونیستی همواره بر اساس آموزه‌های دروغین توراتی به دنبال گسترش سرزمین و نفوذ خود  از نیل تا فرات بوده و واگذاری این دو جزیره به عربستان سبب می‌شود تا اکنون این رژیم با عربستان همسایه شود و در راستای تلاش‌های پنهانی که دو طرف برای برقرای رابطه برداشته‌اند این رابطه علنی‌تر شود.

 

 

 

 

پیش از این نیز عاصم الدسوقی استاد تاریخ معاصر مصر در گفت‌وگو با روزنامه اینترنتی رای الیوم درباره امضای توافقنامه ترسیم مرز دریایی بین عربستان و مصر و الحاق دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان براساس این توافقنامه اعلام کرده بود که عربستان با این کار خواسته است تا با اسرائیل هم مرز شود. این مورخ مصری معتقد است که هدف عربستان از الحاق دو جزیره تیران و صنافیر چه بسا تمایل این کشور برای داشتن مرزهای زمینی مستقیم با اسرائیل است که اجازه می‌دهد تا نیروهای اسرائیلی در صورت لزوم در داخل عربستان وارد عمل شده و به این کشور در مقابله با ایران و حوثی‌ها- در صورت شعله‌ور شدن جنگ- کمک کنند و وقوع چنین امری بعید نیست.

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.