ضرر های نوشابه‌های گازدار

اندراحوالات نوشابه‌های گازدار

کد خبر : 52230
تاریخ انتشار : جمعه 6 بهمن 1396 - 11:28

 

به گزارش پایگاه خبری ججین ، این نوشیدنی که در قوطی‌های زیبا به بازار عرضه می‌شود، جای خود را در بین نوشیدنی‌ها پیدا کرده است. امـروزه مصرف نوشابه‌های گازدار به‌طور فزاینده در میان مـردم دنیا بخصوص ایرانیان که رکورددار مصرف این ماده هستند؛ رایج شده است. اما آیـا مـصـرف‌کنندگان از مـضرات این نوشابه‌های رنگارنگ باخبرند؟ به نوشابه‌های گازدار عمدا کافئین افزوده می‌شود تا ایجاد اعتیاد و وابستگی در مصرف‌کنندگان گردد. کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای جذب بدن می‌شود. کافئین سبب برهم خوردن نظم خواب شده، علائم پیش از قاعدگی را تشدید کرده و سبب کم آبی در بدن می‌شود.

پـوسیدگی دندان ها

تمام نوشابه‌های گازدار خاصیت اســیدی داشته و سبب فرسایش مینای دندان‌ها می‌شوند.همچنین میزان قند بالای این گـونه مـحــصولات پوسیدگی دندان‌ها را تسریع می‌کنند.

ایجاد سنگ کلیه

هنگامی که میزان اسید فسفریک خون افزایش می‌یابد کلیه‌ها قادر به‌دفع سریع آن نمی‌باشند بنابراین فشار مضاعفی بروی کلیه‌ها تحمیل می‌گردد. مصرف نوشابه‌های گازدار سبب می‌شود تا کلسیم از استخوان‌ها برداشته شده و درون خون جریان یابد این امر موجب رسوب کلسیم اضافی در کلیه‌ها و در نهایت منجر به سنگ کلیه می‌شود.

چاقی

نوشابه‌های گازدار عمدتا از آب تصفیه شده، افزودنی‌های مصنوعی و شکر تصفیه شده تهیه می‌شوند. بنابراین فاقد هرگونه ارزش تغذیه‌ای بوده و تنها به‌خاطر میزان قند بالایشان دارای کالری زیادی می‌باشند که سبب چاقی در فرد مصرف کننده می‌شوند. در نوشابه‌های رژیمی نیز به‌جای شکر معمولی از آسپارتام استفاده می‌کنند که در ضمن آنکه یک ماده اشتها آور میباشد برای سلامتی نیز مضر بوده و مصـرف آن میگرن، سرگیجه و کاهش توان حافظه را به‌دنبال دارد.

تاثیر بروی استخوان ها

اسید فسفریک موجود در نوشابه‌های گازدار ماده‌ای بسیار سمی می‌باشد. در صنعت از اسید فسفریک به‌عنوان سختیگیر آب استفاده می‌شود. به این طریق که اسید فسفریک سبب زدودن کلسیم و منیزیم از آب سخت می‌شود. اسید فسفریک در بدن نیز دارای عملکرد مشابهی می‌باشد. یعنی یون کلسیم را از استخوان‌ها بر داشته و پوکی استخوان ها را سبب می‌شود.

سوء تغذیه

افرادی که به مصرف نوشابه‌های گازدار اعتیاد دارند و از طرفی این محصولات موجب کاهش اشتها میشود بنابراین فرد مصرف‌کننده تنها به مصرف نوشابه‌های گازدار روی آورده و دچار سوتغذیه می‌شود.هنگامی که شما درب بطری یک نوشابه گازدار را می‌گشایید بلافاصله حباب‌ها و گازهای موجود در آن به بیرون جهیده وظاهر می شوند.

مضر برای پوست

خون اسیدی بروی عملکرد گلوتایتون تاثیر می‌گذراد. گلوتایتون یک آنزیم با خاصیت آنتی‌اکسیدانی می‌باشد. علاوه بر آن نوشابه‌های گازدار فاقد هرگونه مواد معدنی و ویتامین می‌باشند. افرادی که نوشابه مصرف می‌کنند معمولا مصرف آبمیوه، شیر و حتی آب را کاهش می‌دهند و بدن خود را از ویتامین‌ها و مواد معدنی که برای سلامتی پوست ضروری می‌باشند محروم می‌سازند. بنابراین پوستشان بیشتر دچار چین و چروک می‌گردد.

تاثیر کافئین:

به نوشابه‌های گازدار عمدا کافئین افزوده می‌شود تا ایجاد اعتیاد و وابستگی در مصرف‌کنندگان خود کنند. کافئین موجود در نوشابه‌های گازدار با سرعت بیشتری نسبت به دیگر نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه و چای جذب بدن می‌شود. کافئین سبب برهم خوردن نظم خواب شده، علائم پیش از قاعدگی را تشدید کرده و سبب کم آبی در بدن می‌شود.به‌خاطر داشته باشید که بیماری‌ها یک شبه پدیدار نمی‌شوند بلکه در طی سال‌ها بر اثر پیروی از رژیم‌های غذایی نامناسب ایجاد می‌گردند. بنابراین مصرف نوشابه‌های گازدار را به حداقل ممکن رسانده و در عوض به نوشیدن آب وآبمیوه‌های طبیعی روی آورید. هرگاه هم که هوس مصرف نوشابه‌های گازدار را کردید حتما از نی استفاده کنید تا از تماس مستقیم نوشابه با دندان‌ها خودداری کرده باشید.

 

 

بیشتربخوانید

 

https://jajin.ir/%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%DB%8C%E2%80%8C%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%B4%D9%87%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%88%D9%86%DB%8C-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.