این مسئله بلافاصله در فضای مجازی بازتاب زیادی پیدا کرد. علاوه بر نگرانیها و همدردیهایی که با خانوادهای حادثه دیده اعلام میشد، برخی رسانههای آنسوی آب و کاربرانی که آنها نیز اغلب در ایران نبودند، سراغ موضوع دیگری رفتند، ناکارآمدی ایران در مقابله با حوادث طبیعی و یا ضعف سیستمهای ایرانی در پیدا کردن هواپیمای مفقود شده! آنها برای ادعای خود حتی سراغ کشتی سانچی، و حادثه پلاسکو رفتند تا این موضوع را به مسائل دیگر هم ارتباط دهند.
حالا پس از دور روز جستجو و ورود گروههای امدادی نیروهای مسلح لاشه هواپیما حدود ساعت ۹:۵۰ دقیقه امروز (سه شنبه – ۱ اسفند ۹۶ ) در ارتفاعات کوه دنا کشف کردند. بدین ترتیب ماجرای ابهام در محل سقوط و سرنوشت هواپیمای سقوط کرده اخیر پایان یافته؛ اما تاریخ نشان میدهد برخی پرواز هواپیماهای مسافربری، نظامی و یا خصوصی بر فراز کوه، دریا و اقیانوس طی چند دهه گذشته با حوادث و رخدادهای مرموزی همراه بوده است که در این گزارش به برخی از آنان اشاره میشود.
* کشتی غرق شده پس از سه سال از آب بیرون آمد
کشتی سوول کرئه جنوبی ۱۶ آوریل ۲۰۱۴ در جنوب غربی جزیره جیندو غرق شد. ۳۰۴ نفر از جمله تقریبا تمام بچههایی که از سوی مدرسه به یک سفر تفریحی آمده بودند، در این حادثه کشته شدند. تلاش مداوم کرهای برای بیرون آوردن کشتی از زیرآب ناکام ماند اما در نهایت کشتی خود به خود پس از گذشت سه سال به سطح آب رسید.
پرواز تک نفره ناتمام در عرض اقیانوس اطلس
«آملیا ارهارت» نخستین زنی که قصد داشت پرواز تک نفره خود را در عرض اقیانوس اطلس انجام دهد اما ناکام ماند؛ هیچکس هنوز هم نمیداند این نخستین پرواز تک نفره، چه بر سر آمیلیا وهواپیمایش آورد. در سال ۱۹۳۷، وی پس از آغاز سفرش در نزدیکی جزیره هاولند ناپدید شد و تاکنون هیچ اثری از این هواپیما پیدا نشد.
در این باره فرضیههای مختلفی از جمله اتمام سوخت هواپیما، فرود اضطراری در یک جزیره و بازداشت و سربه نیست کردن خلبان آن مطرح شده است با این حال، این حادثه یکی از عجیبترین حوادث هوایی جهان به شمار میرود.
مثلث برمودا و گم شدن دو هواپیما
دو هواپیمای خطوط بریتانیایی و آمریکای جنوبی دردهه ۱۹۴۰ در منطقه «مثلث برمودا» ناپدید شدند. تحقیقاتی که در این زمینه انجام گرفت بیانگر آن بود که یکی از این دو هواپیما ممکن است با یک عیب فنی فاجعه آمیز روبرو شده و علت ناپدیدی هواپیمای دیگر نیز احتمالا تمام شدن سوختش بوده است.
گفته میشود در طول دهها سال در نقطههای فرضی در برمودا، فلوریدا و پورتوریکو، در منطقهای به شکل یک مثلث بزرگ، تعداد زیادی کشتی و هواپیما بدون این که اثری از خود به جای گذاشته باشند، ناپدید شدهاند.
هواپیمایی که به آرژانتین نرسید
در ۲ آگوست سال ۱۹۴۷ هواپیمای خطوط آمریکای جنوبی از شیلی به مقصد بوینس آیرس ناپدید شد. این هواپیما در هوایی طوفانی و برفی به پرواز درآمد اما مدتی بعد ناپدید شد و حدود ۵۰ سال کسی هیچ اثری از هواپیما و ۱۱ سرنشین آن پیدا نکرد. در ژانویه سال ۲۰۰۰ سرانجام کوهنوردان در منطقه کوهستانی مرز شیلی و آرژانتین تکههایی از هواپیما را پیدا کردند. این در حالی است که از جنازهها و آثار آن اما خبری نشد.
گم شدن هواپیما در مسیر ویتنام
بر همین اساس پروازی با ۱۰۷ مسافر به مقصد ویتنام در سال ۱۹۶۲ ناپدید شد. این پرواز که توسط ارتش آمریکا چارتر شده بود به صورت معمول نظامیان آمریکا را به ویتنام میرساند اما روز ۱۶ مارس سال ۱۹۶۲ پس از پرواز به دنبال سوختگیری در گوآم ناپدید شد.
با وجود ۸ روز جستجوی دریایی و هوایی در اقیانوس آرام هیچ اثری از هواپیما و مسافرهایش پیدا نشد. سازمان هوا و فضای آمریکا میگوید احتمالاً این هواپیما در هوا منفجر شده است اما هیچ سندی برای این مسئله پیدا نشد.
برملا شدن راز سقوط مهیب پس از چهار سال
پرواز خطوط هواپیمایی (TWA) که از نیویورک به مقصد پاریس به پرواز در آمده بود در سال ۱۹۹۶ ناگهان بدون مخابره هیچ پیغام اضطراری از صفحه رادار محو شد.
چند روز بعد تکههای هواپیما روی دریا پیدا شد و چند شاهد از انفجار مهیبی در هوا خبر دادند. شدت انفجار به حدی بود که برخی میگفتند هواپیما با موشک ساقط شده است اما در نهایت پس از ۴ سال تحقیقات به علت مشکل برخی منفجر شده است. ۲۳۰ مسافر این هواپیما کشته شدند.
پایان تلخ پرواز یک ماجراجو
هواپیمای «استیو فوست»، ماجراجوی آمریکایی در تاریخ ۳ سپتامبر ۲۰۰۷ از یک فرودگاه خصوصی در نوادا به پرواز درآمد و بعد از آن هرگز دیده نشد. نهایتا لاشه هواپیمای یک موتوره او در اکتبر ۲۰۰۸ پیدا شد، جستجوها برای یافتن استیو فوست که ۶۳ سال داشت و اولین کسی بود که به تنهایی بدون تجدید سوخت هواپیما دور کره زمین پرواز کرده بود، سرانجام پایان یافت.
سه سال تحقیقات برای پیدا کردن جعبه سیاه پرواز ایرفرانس
ساعت۲۲:۰۳ شامگاه یکشنبه ۳۱ می۲۰۰۹ به وقت گرینویچ (۱۹:۰۳ به وقت محلی) بود که پرواز ۴۴۷ خطوط هوایی ایرفرانس با جاگذاشتن یکی از مسافران، ریودوژانیرو را به مقصد پاریس ترک کرد. در این هواپیما ۲۱۶ مسافر و ۱۲ خدمه حضور داشتند که حدود نیمی از آنها اتباع کشورهای فرانسه و برزیل بودند و هنگامی که از ریو دو ژانیرو عازم پاریس بود سقوط کرد. پیدا کردن لاشه هواپیما پنج روز و یافتن جعبه سیاه این هواپیما در عمق چهار هزار متری دریا دو سال طول کشید. هیچ یک از ۲۲۸ سرنشین این هواپیمای ایرباس زنده نماندند.
کارشناسان فرانسوی علت سقوط را شیب بسیار تند هوایپما هنگام تلاش برای حفظ سرعت پرواز دانسته و اعلام کردند دستگاه اتوماتیک هدایت هواپیما به دلیل احتمالی یخ زدن تجهیزات سرعت سنج قطع شده بود. به گفته این کارشناسان این حادثه با وجود یک آژیر خطر یک دقیقهای در اتاق فرمان، رخ داده بود.
معمای پرواز یک هواپیمای خصوصی
در ژانویه ۲۰۱۳، هواپیمایی که «ویتوریو میسونی»، مدیر مزون مد ایتالیایی میسونی، با آن سفر می کرد، در نزدیکی سواحل ونزوئلا ناپدید شد.
همسر ویتورو میسونی و چهار نفر دیگر نیز سرنشین این هواپیما بودند. این هواپیما از مجمع الجزایر لس روکوئز، به مقصد کاراکاس پرواز میکرد و قبل از این که از صفحه رادار محو شود، سرعت و ارتفاع پروازش کاهش یافته بود.
لاشه هواپیما تا شش ماه بعد پیدا نشد و بالاخره غواصان توانستند اجساد ۶ نفر از جمله ویتوریو میسونی و همسرش را پیدا کنند. این دومین بار بود که هواپیمایی در لس روکوئز ناپدید میشد و به همین جهت اکنون این منطقه “مثلث برمودای جدید” خوانده میشود.
سال خونین هواپیمایی مالزی
پرواز ۳۷۰ هواپیمایی مالزی (اماچ ۳۷۰) پرواز یک هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ متعلق به شرکت هواپیمایی مالزی است که در ۸ مارس ۲۰۱۴ از کوالالامپور، پایتخت مالزی، با ۲۳۹ مسافر تبعهٔ ۱۴ کشور گوناگون عازم پکن بود اما به دلیل نامعلومی پس از تغییر مسیر تماس آن با رادار قطع و ناپدید شد.
عملیاتی بینالمللی برای پیدا کردن این هواپیما توسط بیش از ۲۶ کشور به جریان افتاد و گفته شد بزرگترین عملیات جستجو در تاریخ بودهاست.[۳] این عملیات از خلیج تایلند و دریای جنوبی چین آغاز شد و پس از آن به تنگه مالاکا و دریای آندامان و در نهایت پس از آنکه بازرسها متوجه شدند که هواپیما پس از ناپدید شدن به سمت غرب و شبهجزیره مالایا حرکت کرده و سپس در یک مسیر به سمت شمال یا جنوب به مدت هفت ساعت پرواز کردهاست، به اقیانوس هند گسترش یافت.
به عبارتی این عملیات از خلیج تایلند و دریای جنوبی چین آغاز شد و پس از آن به تنگه مالاکا و دریای آندامان و در نهایت پس از آنکه بازرسها متوجه شدند که هواپیما پس از ناپدید شدن به سمت غرب و شبهجزیره مالایا حرکت کرده و سپس در یک مسیر به سمت شمال یا جنوب به مدت هفت ساعت پرواز کردهاست، به اقیانوس هند گسترش یافت. این عملیات تاکنون بی نتیجه بوده و اثری از هواپیما به دست نیامده است.
سال | علت سانحه |
۱۹۳۷ | پرواز تک نفره ناتمام در عرض اقیانوس اطلس |
۱۹۴۰ | مثلث برمودا و گم شدن دو هواپیما |
۱۹۴۳ | پرواز بی سرانجام بر فراز ناپل ایتالیا |
۱۹۴۷ | هواپیمایی که به آرژانتین نرسید |
۱۹۶۲ | گم شدن در مسیر ویتنام |
۱۹۹۶ | برملا شدن راز سقوط مهیب پس از چهار سال |
۲۰۰۷ | پایان تلخ پرواز یک ماجراجو |
۲۰۰۹ | سه سال تحقیقات برای پیدا کردن جعبه سیاه پرواز ایرفرانس |
۲۰۱۳ | معمای پرواز یک هواپیمای خصوصی |
۲۰۱۴ | سال خونین هواپیمایی مالزی |
۲۰۱۴ | غرق شدن کشتی کرهای و ناکامی در پیدا کردن آن |
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰