زندگی ۱۷ ساله پروفسور بالتازار در همدان

پروفسور بالتازار تقریبا ۱۷ سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش، دکتر مهدی قدسی تا سال ۱۳۴۶ ادامه داد تا اینکه در ۶۳ سالگی از دنیا رفت.

کد خبر : 60668
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 بهمن 1396 - 10:29

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، پروفسور بالتازار شخصیت نوستالژیک دوران کودکی متولدین دهه ۶۰ است اما شاید کمتر کسی بداند که این شخصیت انیمیشن نه تنها واقعی بوده بلکه مدت زیادی را در شهرستان کبودراهنگ همدان زندگی کرده و خدمات زیادی هم به مردم ایران در زمینه پزشکی انجام داده است.

این شخصیت کارتونی یک مخترع پیر بود که برای یک اختراع، مدت زیادی فکر می‌کرد و در نهایت تنها با یک اهرم دستگاهی را روشن می‌کرد و پس از اتمام کار دستگاه، پروفسور شیر دستگاه را باز کرده و چند قطره مایع را داخل یک لوله آزمایش می‌ریخت و با ریختن آن مایع بر روی زمین اختراعش نمایان می‌شد.

پروفسور بالتازار برای انجام تحقیقات پزشکی به مأموریتی در روستای اکنلو شهرستان کبودراهنگ اعزام شد؛ این پروفسور همزمان با سومین موج شیوع طاعون در سال ۱۳۳۲ از فرانسه به ایران آمد و با همکاری پزشکان ایرانی پایگاه تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران را با حمایت مالی یک فرد خیر به نام جمشید قراگزلو در روستای اکنلو کبودراهنگ تأسیس کرد.

 

 

 

خبرگزاری فارس: واقعیتی از کارتون نوستالژیک دهه شصتی‌ها/ زندگی 17 ساله پروفسور بالتازار در همدان

 

 

 

بالتازار به آزمایشات مختلفی در این منطقه مشغول شد و توانست با تحقیقاتی که انجام داده بود، بیماری طاعون را ریشه‌کن کرده و سازماندهی واکسیناسیون جمعی علیه بیماری آبله و سل هم از دیگر اقدامات او بود.

بالتازار تقریبا ۱۷ سال در ایران زندگی کرد و پس از آن همکاری خود را با همتای ایرانی‌اش، دکتر مهدی قدسی تا سال ۱۳۴۶ ادامه داد تا اینکه در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت.

مرکز تحقیقاتی انستیتو پاستور ایران تا اواخر دهه ۶۰ فعالیت می‌کرد اما پس از مدتی تعطیل شد، اما دوباره به تازگی پس از آنکه این مرکز در اختیار دانشگاه علوم پزشکی همدان قرار گرفت، خرداد ماه امسال در روستای اکنلو افتتاح شد.

هر چند کسی نمی‌داند که آیا شخصیت پروفسور بالتازار انیمیشن همین پروفسور پزشک است یا نه! ولی به هر حال اکنون پروفسور بالتازار واقعی نه تنها به سبب شخصیت کارتونی همنام با او برای مردم ایران جذاب است بلکه، مردم همدان او را بیشتر به علت تحقیقات پزشکی‌اش می شناسند. غیر از آنها، هر گردشگری که متوجه شود در کنار تمام جاذبه‌های گردشگری استان همدان، هنوز دفتر کار پروفسور بالتازار سر جای خودش است، حتما به روستای اکنلو می‌رود.

 

 

 

 

*ساخت کمپ گردشگری در اکنلو

 

 

 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودراهنگ در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در همدان با بیان اینکه در حال حاضر آزمایشگاه پرفسور بالتازار در روستای اکنلو فعال است اما همچنان برای عموم قابل بازدید نیست، اظهار کرد: در بخش‌های گردشگری این نقطه لحاظ شده اما بازدید فعلاً مقدور نیست.

مهدی غلامی با بیان اینکه دانشجویان و دانش‌آموزان با هماهنگی می‌توانند بازدید داشته باشند، بیان کرد: یکسری از اعتبارات تخصیص یافته و قرار است داخل روستای اکنلو که یک حمام تاریخی وجود دارد، مرمت شود و به موزه‌ای از سوی دهیاری تبدیل شود.

وی با بیان اینکه برای این روستا ساخت کمپ گردشگری در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: همزمان با ایام الله‌ دهه فجر این کمپ کلنگ‌زنی خواهد شد و اعتباری بالغ بر ۲۴۰ میلیون تومان برای آن پیش‌بینی شده است.

رئیس میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کبودراهنگ خاطرنشان کرد: مرکز آزمایشگاهی پرفسور بالتازار زیر نظر مرکز انیستیتو پاستور تهران است و اعتبار آن در آن مرکز تخصیص می‌یابد.

 

 

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.