«زندگی خصوصی مائو تسه تونگ» در ویترین کتابفروشی‌ها

کتاب «زندگی خصوصی مائو تسه تونگ» شامل خاطرات دکتر لی جی سویی پزشک مخصوص مائو با ترجمه محمدجواد امیدوارنیا توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شد.

کد خبر : 24557
تاریخ انتشار : یکشنبه 15 مرداد 1396 - 7:29

به گزارش پایگاه خبری”ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب «زندگی خصوصی مائو تسه تونگ» شامل خاطرات دکتر لی جی سویی پزشک مخصوص مائو به تازگی با ترجمه محمدجواد امیدوارنیا توسط انتشارات جهان کتاب منتشر و راهی بازار نشر شده است. این کتاب، هفتمین عنوان از مجموعه «برگی از تاریخ» است که این ناشر چاپ می کند.

لی جی‌سویی نویسنده این کتاب، به مدت ۲۲ سال، از اولین سال‌های پیروزی انقلاب و تأسیس جمهوری خلق چین تا زمان درگذشت مائو، در کنار رهبر چین بوده است. او در بخشی از مقدمه کتابش می نویسد: «من تا سال ۱۹۵۹ به او احترام می‌گزاردم، چون اگرچه به او نزدیک بودم، همیشه به نظر می‌رسید که دیواری نفوذناپذیر ما را از یکدیگر جدا ساخته است که به من اجازه شناخت زندگی واقعی او را نمی‌دهد. ازآن‌پس، به‌تدریج در این حصار ناپیدا نفوذ یافتم و توانستم چهره حقیقی مائو را ببینم. مائو همچون بازیگران نمایشنامه‌های سنّتی چین، با آرایشی غلیظ در صحنه ظاهر می‌شد، لیکن در پشت‌صحنه چهره‌ای دیگر داشت. مائو در دیدارها و اجلاس‌ها ظاهری آراسته، باشخصیت و دوست‌داشتنی داشت و رهبری جاافتاده، باوقار و سنگین می‌نمود. امّا در زندگی خصوصی بسیار بی‌نظم و زن‌باره بود و جز این سرگرمی دیگری برای گذران وقت نداشت.»

محمدجواد امیدوارنیا مترجم کتاب هم که خود سال‌ها در زمان حیات مائو در عصر انقلاب فرهنگی و پس از او در دوران نهضت اصلاحات به رهبری دنگ شیائو پینگ، در چین حضور داشته و شاهد زندگی واقعی مردم چین بوده، این کتاب را به این دلیل برای ترجمه انتخاب کرده که نمایانگر حقایقی از تاریخ افراط گرایی و تندروی در سال های ۱۹۶۶ تا ۱۹۷۶ در این کشور بوده است.

کتاب خاطرات پزشک مخصوص مائو را شاید بتوان با کتاب زندگی دو گانه فیدل کاسترو نوشته رونالدو سانچز محافظ مخصوص وی و یا نوشته های گورباچف درباره لنین رهبر انقلاب سوسیالیستی شوروی مقایسه کرد. در این آثار هم زندگی خصوصی رهبران مورد نظر با صراحت توصیف و روایت شده است. چنانچه گورباچف می گوید: «زمانی لنین برای من، چون بسیاری از کسانی که در اتحاد جماهیر شوروی بزرگ شده بودند، شخصیتی همانند مسیح(ع)، محمد(ص) یا بودا بود؛ دست نیافتنی، خدشه ناپذیر و یک قدرت بلامنازع. اما گذشت زمان و تجربیات شخصی، ارتباط من را با وی دست خوش تغییر کرد.»

پس از پیشگفتارهایی که نویسنده و مترجم برای کتاب نوشته اند، عناوین بخش های مختلف به این ترتیب هستند:

یادی از گذشته، بازگشت از استرالیا به کشورم، اوضاع پکن پس از پیروزی انقلاب کمونیستی، مراسم بنیان گذاری جمهوری خلق چین، انتصاب به عنوان پزشک مخصوص مائو، اولین ملاقاتم با مائو، مراسم اول ماه مه ۱۹۵۵، حالات روحی و روانی مائو، اختلافات با شوروی، مائو و امپراتوران چین، مائو در سفرهای داخلی، تشدید اختلاف نظرهای مائو و لیو شائوچی، سفر مائو به شوروی، نهضت کار اجباری، بیماری همسر مائو، دیدار خروشچف از چین، نهضت جهش بزرگ به پیش، بحران اقتصادی، کناره گیری مائو از مقام ریاست جمهوری و افزایش قدرت او در حزب، تشدید افراط گرایی و مشکلات اقتصادی، افزایش اختلاف نظرهای داخلی، نظریه مبارزه طبقاتی مائو و آثار آن، سرنگونی لین پیائو، عادی شدن مناسبات با آمریکا و سفر نیکسون به چین، وخامت حال مائو، وقوع درگیری ها در میدان تین آن من، مبارزه بر سر قدرت، پایان کار من.

در قسمتی از این کتاب می خوانیم:

در ۲۶ دسامبر ۱۹۵۸ به کانتون رسیدیم. شصت و پنجمین زادروز مائو بود، اما او از حضور در مراسمی که به این مناسبت از سوی دبیر اول حزب استان برپا شده بود خودداری کرد و به اتاق خواب پناه برد. جیانگ چینگ دیروقت شب از خواب پرید، لیوانی آب و قرص خواب آور خواست و چون پرستارش پاسخی نداد، به جست و جوی او برآمد. در اتاق کشیک نیز او را نیافت و با بدبینی به اتاق خواب مائو رفت و پرستار را آنجا یافت. «لی پین چائو»، منشی مخصوص مائو، به من گفت که برای اولین بار جیانگ چینگ را در حالت عصبانیت و پرخاش به مائو مشاهده کرده است. پیش از آن نیز رویدادهای دیگری برملا شده و جیانگ چینگ دریافته بود که مائو با دختر جوان خدمتکار او و مادرش ارتباط دارد و همه این ها بر شدت درگیری آن شب افزود…

این کتاب با ۲۴۴ صفحه مصور، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۲۰ هزار تومان منتشر شده است.


telegram.me/jajinnews

بیشتر بخوانید:

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.