ریزش در شورای وحدت ادامه دارد

مرتضی طلایی، فعال سیاسی اصولگرا، با بیان اینکه «تجربه سالیان گذشته نشان داده است که اصولگرایان نمی‌توانند به یک وحدت جامع دست یابند»، خبر از این داده است که سعید جلیلی به‌عنوان نماد جبهه پایداری هم حاضر نیست با شورای وحدت به ائتلاف برسد.

کد خبر : 104791
تاریخ انتشار : پنجشنبه 14 شهریور 1398 - 10:03

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، پیش از این حزب مؤتلفه خبر از این داده بود که می‌خواهد با فهرست حزبی به انتخابات بیاید و در جلسات شورای وحدت هم شرکت ندارد. تا اینجای کار مشخص نیست که این شورای وحدت با و ذیل چه جریان‌ها و چهره‌هایی از اصولگرایی در حال فعالیت است! تاجایی‌که علی لاریجانی و یارانش اصلا به آن دعوت نشده‌اند. قالیباف هم که زودتر از همه با ایده نواصولگرایی ساز جدایی زده و رأسا اقدام به فراخوان ثبت‌نام انتخاباتی کرده است، اگرچه در ظاهر گفته می‌شود از وحدت حمایت می‌کند. جبهه پایداری هم که به‌صورت علنی از الگو و مدل انتخاباتی خودش صحبت می‌کند و به شکل‌های مختلف گفته حاضر به وحدت با شکل و شمایل اصولگرایان نیست، مگر اینکه از مدل پیشنهادی آنها تبعیت شود. جامعه روحانیت هم می‌خواهد نقش اصلی و محوری را در این وحدت ایفا کند و لزوما یک عضو نباشد، برای همین او هم گفته الگوی خاص خود را دارد و انتظارش این است که دیگران زیر لوای او جمع شوند.

روز گذشته مرتضی طلایی درباره علت به‌وحدت‌نرسیدن اصولگرایان به نامه‌نیوز گفته است: «در جریان اصولگرا همه خود را برحق می‌دانند و به دیگر اصولگرایان با دیده شک و تردید نگاه می‌کنند. از سوی دیگر در این جریان یک رهبری واحد دیده نمی‌شود و این خلأ بزرگی است. اگر نیروهای جبهه پایداری را منهای آقای احمدی‌نژاد بدانیم، تصور نمی‌کنم سرمایه خاصی داشته باشند. آنها مجموعه‌ای از نیروهای انقلابی هستند که با نگاهی بسته به مسائل می‌نگرند، اما اگر همچنان آقای احمدی‌نژاد را در زمره آنها بدانیم، بله باید پذیرفت که از سرمایه اجتماعی قابل توجهی برخوردارند؛ اما معتقدم دیگر نمی‌توان جبهه پایداری و احمدی‌نژاد را در یک ظرف گنجاند».او ادامه داده: «پایداری‌ها همیشه قواعد بازی را برهم زده‌اند و حاضر نشده‌اند که برای اتحاد میان تمام اصولگرایان قدری ازخودگذشتگی به خرج دهند یا از بعضی مواضعشان کوتاه بیایند. متأسفانه آنها همواره دیگر اصولگرایان را تا دقیقه۹۰ معطل می‌گذارند و در نهایت هم به وحدت رضا نمی‌دهند. اکنون هم همین است و زمزمه‌هایی مطرح شده که آقای جلیلی به‌عنوان نماد جبهه پایداری حاضر نیست با شورای وحدت به ائتلاف برسد و این موضوع یعنی آنکه همچنان باید شاهد انشقاق باشیم. همه جریان‌های اصولگرایی باید بدانند که اگر قدمی برای جدایی میان نیروهای اصولگرا بردارند، به اصل انقلاب اسلامی ضربه زده‌اند».

به نظر می‌رسد مهم‌ترین مشکل اصولگرایان در نرسیدن به وحدت، نداشتن زعیم است. اصولگرایان یتیم شده‌اند. در غیبت بزرگان حالا هرکسی خودش را زعیم می‌داند. طلایی که به قالیباف هم نزدیک است در پاسخ به این پرسش که نقش قالیباف در ایجاد این اتحاد چگونه است، گفته: «آقای قالیباف سرمایه اجتماعی و ظرفیت‌های فردی خوبی دارد البته که با پایداری‌ها زاویه‌های مهمی دارد. او در مقطع کنونی بحث نواصولگرایی را مطرح کرد. این طرح اگر به معنی آن باشد که از جوانان بااستعداد و آشنا به امور سیاسی استفاده و ذیل عنوان کلی اصولگرایی فعالیت شود، امر پسندیده‌ای است و همه اصولگرایان باید به او کمک کنند؛ اما اگر قرار است این طرح زمینه گسترش انشقاق میان اصولگرایان باشد، همان انتقادهایی که به پایداری‌ها وارد است، به آقای قالیباف هم وارد می‌شود».

به نظر می‌رسد جبهه پایداری هم تمایل دارد زعامت آیت‌الله مصباح‌یزدی را برجسته کند و زمانی در کنار شیخوخیت رئیس دو جامعه روحانیت مبارز و مدرسین حوزه علمیه قم اعتقاد داشت که آیت‌الله مصباح‌یزدی هم باید حضور داشته باشد که با مخالفت آن دو جامعه به‌ویژه جامعه روحانیت روبه‌رو شد، چراکه معتقد بودند محوریت نه بر مبنای شخصیت حقیقی، بلکه شخصیت حقوقی است. با وضعیتی که اصولگرایان پیش می‌روند، احتمالا در انتخابات مجلس آتی باید با  طیف رنگارنگی از فهرست‌های انتخاباتی اصولگرایانه روبه‌رو باشیم.


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.