رومانتیکسرایی، فلسفهنمایی و تعارضهای انتقادی
سریا داودی حموله در یادداشتی دست به نقد و بررسی مجموعه شعر «مرد مرموز»، سروده جواد نعمتی، کرده است.
سریا داودی حموله: این مجموعه سومین کتاب غزل جواد نعمتی است و او پیش از این دو کتاب «باران به سلیقهی تو میبارد» و «پنجه بر دیوار» را منتشر کرده است.
«… شهر تهران کویر متروکیست …
ـ ای مادیان سرکش صحرای ترکمان/ اسطورهی همیشگی و بغض توامان/مرداد بی بدیل و پری وارهی غزل/ نقشینهی نشسته به قانون شوکران/ آغاز میکنم شب خود را به نام تو/ پر میکشی پرنده شوی رو به آسمان.»
جواد نعمتی در مجموعهی «مرد مرموز» ذهنیت خویش را در قالب کلاسیک میریزد تا به واسطهی حسهای مفهومی مضمونهای عاشقانه و اجتماعی را توصیف کند.
رومانتیکسرایی، فلسفهنمایی و تعارضهای انتقادی سه ایدهی غالب شعرها شمرده میشود. در این راستا مضمونهای «عشق ـ مرگ» و «انسان ـ طبیعت » کاملا حسی ـ مفهومی هستند. آشنازداییهای لفظی ـ معنایی در تشبیه و استعارهها نهفته است. شعرهایی با شکل ساختاری ساده که بر گرفته از ذهن خلاق شاعری است که به صدای همهی پدیدهها گوش میدهد:
ـ تو از ترانه نوشتی، من از قبیلهی سردم/ تو از غمی که نداری،من از خطای نکردم.
شاعر با سنتهای کلاسیک آشنا است، تابع احساسات فردی و اجتماعی است. با ریزهکاریهای کلامی مضامین بدیع در قالب ریخته است. سعی وافر بکار برده که کلامش مفهوممند باشد. دنبال لحظههای ناب سرودن است درتلاش است با کلمات تصویر بسازد و بدون ابهام و ایهام مخاطب را درگیر مضمون کند. به واسطهی لحن مدرن چگونگی شیوهی سرایش را حفظ کرده است.
معمولا وجوه عاطفی را به طبیعت گره میزند، با لحن لطیف به سمت باورهای عینی میرود و معناهای ضمنی را جلوه میدهد. گاهی با زبان نیشدار و کنایهآمیز از خط قرمزها میگذرد. برای مرعوب کردن خواننده تقارنها را در تغزل مدرن کاشته است. با رفتار زبانی هنجارمند برخورد شهودی با جهان پیرامون دارد. با ارتباط ساختاری بین الفاظ سعی در باز نمود ساختار محتوایی دارد و به واسطهی کلام حسی- مفهومی آرمان و رویاهای خود را به رشته سخن در میآورد.
گرچه به «من» شعری عینیتمندی داده است، اما در این هستمندی گرفتار طبیعت ناآگاه است. در این لحظه وارگی تجربیات ذهنی را بازآفرینی کرده و احساسات خود را بر انگیخته است. گرچه بیشتر درگیر مفاهیم تعارضی است، اما درکی که از ادبیات،تاریخ، طبیعت، اشیاء و رنگها دارد ستودنی است:
ـ چقدر از تو بگویم و بی تو جان بدهم/ همیشه سم خودم را به دیگران بدهم/ چقدر نقش تو را در خیال خود بکشم/به جای ماه و ستاره به آسمان بدهم/ تو ماه من شوی و دست من به تو نرسد/ فقط به دست اشاره تورا نشان بدهم./
ساختار باورمندانه به علت معناپذیری است. شعرها بیشتر وضعیت جوششی و ذاتی دارند، و تصویرسازی عمدتا مبتنی بر تشبیه و استعاری است. تخیل، عاطفه و احساس به سطرها گره خورده است.
این مکاشفههای تغزلیـغنایی تأثیری بس شگرف تقابلهای تعارضی دارند. آن چنان که جزییات به شکل ذهنی و زبانی بازتابهای تقابلی خواهند داشت. سویههای فرمالیستی و تمهیدات اومانیسمگرایی برگرفته از پشتوانهی ادبی است. تک گوییها متاثر از شناخت شکل و ظرفیتهای ادبی است. این نوع شکل ادبی از ذهنیت تقابلهای تعارضی نشات میگیرد:
ـ شهر تهران کویر متروکیست، در مسیری غریبه و مرموز/ جادههایی همیشه بنبست، و استوایی همیشه مرطوبم/ مرد مرموز این خیابانم، قصههایم قصیدهای تلخ است/ عقدههای همیشهی خود را بر سر این کلاغ میکوبم./ زیر پایم همیشه میلرزد،انزوایی نگفتنی دارم/ خشک خشکم اگر چه میبارم، بکر بکرم همیشه مرطوبم.
مضمونهای رمانتیک، اجتماعی و تاریخی اغراق و کنایه را در خود نهفته دارد. هدف اصلی تصویر سازیها، نوعی تقابل بین ساختار احساسی و محرکهای دنیای عینی است. از نظر مضمونی شعرها استخوانبندی محکمی دارند. وزن عروضی ابیات هماهنگ با ساختار معنایی است.
البته این ذهنیتگرایی و کلنگری به ساختارشکنی ختم نمیشود. بلکه در این جولانگاه انبوهی از تشبیه، استعاره و تصاویر پشت سر هم ردیف میشوند. تاکید روی المانهای زبانی جزو اتفاقهای زبانی شعر است. به طوری که تصاویر و ایماژها عینیتمند هستند.
تصاویر روایی از زندگی پیرامون شاعر نشات میگیرند، و نقطه قطعی به شکل جزییات بیان میشود،به طوری که گویا زبان در این قالب جانی دوباره گرفته باشد. مطابق دستور و قواعد زبان معیار سطرهای تقابلی شگرفی دارد که بیشتر وابسته به طیفهای حسی است:
ـ برای از تو نوشتن دلیل لازم نیست/ و حس شاعر و از این قبیل لازم نیست/ شبیه دایرهام مرکز جهانم باش/ که در تصور من مستطیل لازم نیست/ بیا که با تو بخوانم سرود باران را/سپاه خسته و طغیان فیل لازم نیست./
شعر در هر لباسی حرفی برای گفتن دارد و شاعر در تلاش است تا به کمک واژهها مفاهیم بدیع را در طرحی تازه در افکند.
برچسب ها :مرد مرموز،جواد نعمتی،نقد، ججین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰