روغن‌های گیاهی برای تبخال / اختلال در خواب و افزایش ریسک آلزایمر / نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل دیابت

تبخال‌ها اغلب با داروهای ضد ویروسی درمان می‌شوند اما چندین روش طبیعی خانگی نیز برای بهبود آنها وجود دارد. تبخال‌ که تاول‌ تب هم نامیده می‌شود می‌تواند با درد و احساس خارش همراه باشد.

کد خبر : 44232
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 آبان 1396 - 20:53

 

 پایگاه خبری “ججین”    

 

نقش تغذیه در پیشگیری و کنترل دیابت

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: دیابت یکی از چهار بیماری غیرواگیر شایع در جهان و ایران است و تغذیه نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا و یا پیشگیری از ابتلا به این بیماری دارد.دکتر زهرا عبداللهی همزمان با هفته ملی دیابت افزود: پیروی از یک برنامه غذایی مناسب شامل مصرف سبزی‌ها و میوه‌ها، حبوبات، نان و غلات سبوس‌دار و همچنین لبنیات کم چرب در اندازه مناسب باعث پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت می‌شوند. وی گفت: علاوه بر عوامل ارثی، اضافه وزن و چاقی نیز در ابتلا به دیابت نقش دارد و پیشگیری از اضافه وزن و چاقی می‌تواند شانس ابتلا به دیابت را کاهش دهد. برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی و دیابت باید مقدار غذای مصرفی به اندازه نیاز مصرف شود، در مقابل دریافت‌های غذایی بیش ازحد نیاز به‌ویژه مصرف زیاد مواد قندی و شیرین از جمله نوشابه‌های گازدار و سایر نوشیدنی‌های شیرین و دارای قند افزوده، شیرینی و شکلات و همچنین نان‌های تهیه شده از آرد سفید و تصفیه شده و برنج سفید خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهند.عبداللهی افزود: دریافت انرژی روزانه بیش از مقدار مورد نیاز نیز منجر به تجمع چربی در بدن و مقاومت انسولینی شده و خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد.وی گفت: بر اساس آخرین توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت میزان قند و شکر مصرفی روزانه باید کمتر از ۵۰ گرم و ترجیحا کمتر از ۲۵ گرم در روز باشد و این مقدار شامل کل مواد قندی است که از همه مواد غذایی در طول روز یعنی قند و شکر، شیرینی، شکلات، مربا، عسل و نوشیدنی‌های شیرین مصرف می‌شود.عبداللهی افزود: تحقیقات جدید حاکی از آن است که مصرف گوشت قرمز نیز خطر ابتلا به بیماری دیابت را افزایش می‌دهد و در مقابل، مصرف گوشت‌های سفید از قبیل مرغ و ماهی ارتباط معکوسی با خطر ابتلا به بیماری دیابت دارند.وی تاکید کرد: دریافت بالای اسیدهای چرب و چربی‌های اشباع شده که به مقدار زیاد در روغن حیوانی، کره، روغن نباتی جامد، دمبه و چربی‌های گوشت و … وجود دارد نیز خطر ابتلا به دیابت را زیاد کرده و درعین حال مصرف انواع روغن‌های مایع ازجمله روغن کانالا یا کلزا باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت می‌شوند.عبداللهی افزود: رعایت تغذیه مناسب و صحیح حتی در کنترل دیابت نیز نقش بسیار مهم و اساسی و غیرقابل انکار دارد. بی‌توجهی به نحوه تغذیه بیمار می‌تواند تمامی تلاش پزشک و کادر درمانی را نقش بر آب کرده و فرد را با عوارض جدی دیابت روبه‌رو کند.بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی گفت: اولین قدم درکنترل دیابت، تغذیه صحیح است، اگر بیماری دیابتی با پیروی از یک رژیم متعادل به وزن مناسب برسد، از افزایش قند خون جلوگیری می‌شود. رژیم غذایی، ورزش، کنترل وزن و در صورت نیاز داروها از راه‌های اصلی کنترل دیابت هستند. افراد مبتلا به دیابت باید روزانه به شکل متنوع از گروه‌های مختلف مواد غذایی استفاده کنند تا مواد معدنی و ویتامین‌ها و فیبر غذایی که نقش مهمی در کاهش جذب قند در روده دارد، به مقدارکافی به بدن آنها برسد. گفتنی است از تاریخ ۱۹ الی ۲۵ آبان ماه هفته ملی دیابت در کشور برگزار می‌شود.


اختلال در خواب و افزایش ریسک آلزایمر

به گفته محققان، در صورت اختلال مداوم خواب موسوم به آپنه‌خواب، ممکن است با احتمال بیشتر ابتلا به آلزایمر روبه‌رو باشید. نتایج مطالعات محققان دانشگاه نیویورک نشان می‌دهد آپنه‌خواب (اختلال خواب) با افزایش گسترش پلاک‌های آمیلوئید در مغز که مشخصه بارز بیماری آلزایمر است، مرتبط است.محققان دریافتند هر چقدر مشکل اختلال خواب حادتر باشد، تجمع پلاک‌ها بیشتر خواهد بود.دکتر ریکاردو اوساریو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «اختلال خواب بسیار در بین افراد مسن شایع است و بسیاری از این مشکل مطلع نیستند.»به گفته محققان، حدود ۳۰ تا ۸۰‌درصد افراد مسن از آپنه‌خواب رنج می‌برند.اوساریو در ادامه می‌افزاید: «اگرچه هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در طول دو سال مطالعه دچار آلزایمر نشدند اما در افراد مبتلا به آپنه‌خواب، پلاک آمیلوئید بیشتری تجمع یافته بود که می‌تواند آغازگر بیماری آلزایمر در آینده باشد.»آپنه‌خواب زمانی روی می‌دهد که شما به هنگام خواب، یک یا چند توقف در نفس کشیدن داشته باشید یا در طول خواب کوتاه و کم عمق نفس بکشید.توقف در تنفس می‌تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه باشد و می‌تواند ۳۰ بار یا بیشتر در یک ساعت اتفاق بیفتد. معمولا بعد از یک خرناس بلند یا صدای خفه، نفس کشیدن معمولی آغاز می‌شود.به گفته محققان، درمان آپنه‌خواب به کاهش انباشت پلاک‌های آمیلوئید و در نتیجه ریسک ابتلا به الزایمر کمک می‌کند.محققان برای فهم تاثیر آپنه‌خواب بر تجمع پلاک در مغز، ۲۰۸ مرد و زن ۵۵ تا ۹۰ سال را که مبتلا به هیچ‌نوع زوال عقل نبودند بررسی کردند.پژوهشگران نمونه مایع نخاعی شرکت‌کنندگان برای اندازه‌گیری پروتئینی که نشان‌دهنده تجمع پلاک است را جمع‌آوری کرده و اسکن PET را برای اندازه‌گیری میزان پلاک در مغز شرکت‌کنندگان انجام دادند.در طول ۲ سال مطالعه، محققان دریافتند در بین ۱۰۴ شرکت‌کننده‌ای که مبتلا به شدیدترین حالت آپنه‌خواب بودند، نشانه‌های از تجمع پلاک مغز مشاهده شد.

روغن‌های گیاهی برای تبخال

تبخال‌ها اغلب با داروهای ضد ویروسی درمان می‌شوند اما چندین روش طبیعی خانگی نیز برای بهبود آنها وجود دارد. تبخال‌ که تاول‌ تب هم نامیده می‌شود می‌تواند با درد و احساس خارش همراه باشد. تبخال‌ها به‌طور معمول از طریق ویروس‌های «هرپس سیمپلکس» به‌وجود می‌آیند.علاوه بر داروهای ضدویروسی مطالعات متعددی در مورد روش‌های خانگی و ترکیب‌های موجود در برخیروغن‌ها و اَفشُره‌های گیاهی (یا اسانس گیاهی که محلول یا عصاره الکلی همراه با روغن فرار است) انجام گرفته که نشان‌دهنده تاثیر آنها در درمان تبخال است. افشره‌ها نسبت به داروهای دیگر فوایدی دارند. به‌طور مثال، معمولا آنها نسبت به داورهای ضدویروسی عوارض جانبی کمتری دارند.اگرچه افشره‌ها در درمان علائم ویروس‌های هرپس سیمپلکس موثر هستند اما در صورتی‌که به شکل خوراکی مصرف شوند می‌توانند مضر باشند. برای درمان تبخال باید این افشره‌ها را در ترکیب با روغن‌های گیاهی از قبیل روغن نارگیل به‌صورت موضعی روی پوست قرار داد.برخی از این افشره‌ها که برای درمان تبخال مفید هستند شامل موارد زیر است:افشره اسطوخودوس از سال‌های دور در درمان انواعی از مشکلات همچون حساسیت پوستی و کبودی کاربرد داشته‌ است. اگرچه ممکن است این روغن روی ویروس تاثیری نداشته باشد اما در کاهش درد ناشی از تبخال موثر است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد این روغن از قابلیت کاهش درد و التهاب برخوردار است.طبق نتایج یک بررسی افشره روغن نعناع می‌تواند فعالیت ویروس‌های هرپس سیمپلکس نوع یک و دو را متوقف کند. در این بررسی آمده‌ است اسانس نعناع می‌تواند در درمان عفونت‌های مکرر هرپس موثر باشد.اگرچه روغن گل داوودی مخصوص درمان ویروس هرپس سیمپلکس نیست، تحقیقات نشان می‌دهد این روغن دارای تاثیر ضدالتهابی قوی است که می‌تواند علائم این عارضه را تسکین دهد.روغن اکالیپتوس هم به‌دلیل خواص ضدالتهابی در درمان تبخال مفید است. بررسی‌ها نشان می‌دهد روغن اکالیپتوس می‌تواند التهاب را کاهش دهد. با کاهش التهاب، اکالیپتوس فرایند درمان تبخال را تسریع می‌کند.تاثیر روغن گل میخک روی ویروس هرپس و ویروس‌های دیگر از جمله هپاتیت C بررسی شده است. گل میخک روی ویروس‌های هرپس سیمپلکس تاثیر ضد ویروسی و آنتی میکروبی دارد.

 

 

 

 

 

 


telegram.me/jajinnews

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.