روشنایی شب های بغداد و بصره با گاز ایرانی

– امضای قرارداد صادرات گاز به ۲ منطقه بغداد و بصره را می توان از برنامه های راهبردی وزارت نفت دولت یازدهم با هدف افزایش حجم صادرات برشمرد که با گشایش خط اعتباری( ال سی) از سوی طرف عراقی، در هفته های آینده شاهد آغاز آن خواهیم بود.

کد خبر : 15244
تاریخ انتشار : چهارشنبه 17 خرداد 1396 - 9:07

پایگاه خبر ججین

افزایش حجم صادرات گاز و دستیابی به سهم ۱۰ درصدی از بازار جهانی این سوخت پاک که از اولویت های برنامه ششم توسعه نیز به شمار می آید، در سال های گذشته به طور جدی در دستور کار وزارت نفت ایران قرار گرفته است.
توسعه زیرساخت های صادراتی از جمله اجرای خط لوله انتقال گاز ششم سراسری و تاسیسات تقویت فشار گاز روی این خط را می توان از برنامه های جدی ایران برای افزایش سهم خود در بازار تجاری گاز به ویژه کشورهای همسایه برشمرد که بر اساس برنامه در جریان است.
خط ششم سراسری از خطوط بسیار مهم و استراتژیک به شمار می آید که وظیفه انتقال روزانه ۱۱۰ میلیون مترمکعب گازهای تولیدی پارس جنوبی را به نقاط مختلف کشور به عهده دارد و برای تامین مصرف داخلی کشور نیز، از اهمیت بسزایی برخوردار است.
افزون بر تامین گاز مورد نیاز بخش های داخل، این خط لوله در دو نقطه مرزی نفت شهر و شلمچه، امکان صادرات گاز به عراق را فراهم می کند که به نظر می رسد با توجه به امضای قرارداد با کشور عراق در صورت مساعد بودن شرایط بین المللی، امکان صادرات گاز از منطقه نفت شهر به این کشور در آینده نزدیک فراهم شود.
«رمضانعلی سنگدوینی» مجری طرح خطوط لوله پنجم و ششم سراسری درباره ویژگی های این خط لوله انتقال گاز، می گوید: طرح خط ششم سراسری شامل پروژه های وسیعی می شود. نخستین پروژه این طرح، خط لوله ششم سراسری بوده که فاز نخست آن پیشتر به طول ۶۰۰ کیلومتر از عسلویه تا اهواز تزریق گاز شده و هم اکنون در حال بهره برداری است.
سنگدوینی افزود: از سوی دیگر، اجرای فاز دوم خط لوله ششم سراسری و انشعابات مرتبط به طول ۶۰۰ کیلومتر از اهواز تا دهگلان سنندج نیز هم اکنون ادامه دارد. قرارداد این ۶۰۰ کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ و انشعابات آن سال ۹۰ با قرارگاه خاتم الانبیا به مبلغ ۲۶ هزار میلیارد ریال( دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان) امضا شد که به دلیل نبود تامین مالی در مقاطعی از پروژه، بخش هایی از پروژه از این پیمانکار جدا شد.
وی اضافه کرد: با توجه به برنامه های تعریف شده، ملزم به آماده سازی سریعتر این خط هستیم، چراکه این خط بسیار استراتژیک بوده و انتقال گازهای تولیدی فازهای عسلویه به ظرفیت ۱۱۰ میلیون مترمکعب در روز را به مرکز، غرب و شمال غرب کشور به عهده دارد؛ به دلیل اهمیتش برای مصرف داخلی کشور مورد تاکید ویژه وزیر نفت ، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران و مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران قرار دارد.
مجری طرح خطوط لوله پنجم و ششم سراسری بیان داشت: خط ششم در ۲ نقطه مرزی نفت شهر و شلمچه، امکان صادرات گاز به عراق را فراهم می کند. هم اکنون قرارداد صادرات گاز با عراق امضا شده و در منطقه نفت شهر آماده صادرات به این کشور هستیم که به زودی با بازگشایی خط اعتباری از سوی طرف عراقی صادرات آغاز خواهد شد.
سنگدوینی گفت: حدود ۱۴۱ کیلومتر خط لوله ۴۸ اینچ نیز از مرز شلمچه برای صادرات گاز به عراق از سمت بصره در حال اجراست که با آمادگی طرف های ایرانی و عراقی امیدواریم تا خرداد سال آینده نهایی شود.
مجری طرح خطوط لوله پنجم و ششم سراسری ادامه داد: در مجموع حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان پروژه در طرح خط ششم سراسری در حال اجراست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.