رشد ۱۹۰ درصدی نقدینگی در دولت حسن روحانی

بر اساس آمار بانک مرکزی، نقدینگی کل کشور از زمان شروع به کار حسن روحانی تا آبان امسال‏، ۱۹۰ درصد افزایش یافته و تقریبا ۳ برابر شده است.

کد خبر : 59255
تاریخ انتشار : شنبه 7 بهمن 1396 - 10:26

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین، نقدینگی در دولت حسن روحانی بیش از ۱۹۰ درصد افزایش یافته است‏، رقمی که طبق آمار‌های رسمی بانک مرکزی به دست آمده و حاکی از رشد قابل توجه این نرخ طی بیش از چهار سال اخیر می‌باشد.

 

 

مرداد ماه ۹۲ که حسن روحانی به طور رسمی به عنوان رئیس‌جمهور ایران کار خود را شروع کرد، نقدینگی کشور رقمی در حدود ۴۹۱ هزار میلیارد تومان بود. رقمی که تا آن زمان مورد انتقاد شدید خود رئیس‌جمهور و همفکران وی قرار داشت.

 

به عنوان نمونه‏، روحانی که قبل از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش با انتقاد از افزایش نقدینگی در دولت قبل، می‌پرسید: «آیا نقدینگی را هم دشمن بالا برد؟» حالا در همان جایگاه قرار گرفته است.

 

با این وجود طبق آخرین آمارهای بانک مرکزی (که مربوط به آبان ماه امسال است) نقدینگی به رقم یک تریلیون و ۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده تا شاهد افزایش سه برابری (یا به طور دقیق‌تر ۲/۹ برابری) نقدینگی در زمان روحانی باشیم.

 

رقم نقدینگی که طی بیش از چهار سال اخیر ۱۹۰ درصد رشد کرده است‏ نشان می‌دهد میانگین سالانه بیش از ۴۴ درصد بوده است. در حالی که رشد سالانه نقدینگی در دولت دهم نزدیک به ۱۰۹ درصد بوده که میانگین سالانه آن ۲۴ درصد بوده است.

 

 

به عبارت دیگر‏ در حالی که در دولت دهم (به ریاست محمود احمدی‌نژاد) میانگین رشد سالانه نقدینگی ۲۴ درصد بود‏، که این رقم برای دولت یازدهم و سه ماه اول دولت دوازدهم (به ریاست حسن روحانی) به طور میانگین ۴۴ درصد افزایش داشته است یعنی در این دولت سالانه ۲۰ درصد به رشد نقدینگی اضافه شده است!   نکته‌ای که در حال حاضر جای پرسش دارد‏ این است که این حجم نقدینگی به کدام سمت و سو در اقتصاد کشور هدایت می‌شود که شاهد ورود آن به عرصه تولید نیستیم؟ چه اینکه یکی از انتقاداتی که همواره از سوی تولیدکنندگان درخصوص شرایط رکودی تولید عنوان می‌شود‏ همین کمبود نقدینگی می‌باشد.

 

 

از سوی دیگر، روحانی که در مهر ۹۱ گفته بود: «رشد نقدینگی سیل بنیان‌کن است حالا بانک مرکزی نرخ تورم را هرچقدر می‌خواهد اعلام کند، از همین رشد نقدینگی می‌توان فهمید که در کشور چه می‌گذرد.» در حال حاضر که در دولت تحت امر او بیش از ۹۳۰ هزار میلیارد تومان به نقدینگی اضافه شده، چه پاسخی خواهد داشت؟

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.