دوقلوهای به هم چسبیده در شیراز از یکدیگر جدا شدند

در قالب انجام سومین جراحی،دوقلوهای به‌هم‌چسبیده در بیمارستان نمازی شیراز، به نام رقیه و ام‌البنین از یکدیگر جدا شدند.

کد خبر : 1489738
تاریخ انتشار : شنبه 26 خرداد 1403 - 9:53

دوقلوهای به هم چسبیده در شیراز از یکدیگر جدا شدند

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از ایرنا، رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز شنبه در نشست خبری گفت: رقیه و ام‌البنین دوقلوی دختر اصالتاً اهوازی هستند که ۱۰ ماه پیش به‌هم‌چسبیده به دنیا آمدند، این دوقلو از قسمت روده کوچک، لوزالمعده و اثنی‌عشر به‌هم‌چسبیده بودند و از همین رو خطر جراحی را افزایش می‌داد.

علی بهادری افزود: تیم جراحی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در بیمارستان نمازی تصمیم گرفت که ۳ و نیم ماهگی این دوقلو تصمیم به جراحی بگیرد، تیم پزشکی حین جراحی متوجه اشتراکات دیگر به‌هم‌چسبیدگی دوقلوها شد و همین امر موجب شد تنها در مرحله اول کبد دوقلوها جدا شود.

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز با بیان اینکه کبد این دوقلوی دختر در سه‌ماهگی از هم جدا شد گفت: متوجه شدیم مجرای مشترک دو کبد به یک سوراخ ریخته می‌شد و جداسازی کامل در سه‌ماهگی امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل مرحله دوم جراحی به ۱۰ماهگی موکول شد.

وی ادامه داد: با گذشت زمان و ۱۰ماهه‌شدن دوقلوها مرحله دوم جراحی برای جداسازی کامل سه روز گذشته در بیمارستان نمازی شیراز آغاز شد و از هم جدا شدند.

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز اظهار کرد: معمولاً از هر ۵۰ هزار تا ۱۰۰ هزار نفر دوقلو که به دنیا می‌آیند، یک دوقلو به‌هم‌چسبیده هستند.

وی ادامه داد: پیش از این دو دوقلوی به‌هم‌چسبیده از مرودشت و لارستان که از جناغ سینه و دیافراگم به‌هم چسبیده بودند از هم جدا شده بودند.

بهادری اعلام کرد: یکی از کودکان امروز از دستگاه تنفسی جدا می‌شود و دیگری طی یکی دو روز آینده از دستگاه جدا خواهد شد و مرحله نهایی که بازسازی دیواره شکم هر یک از دوقلوها به‌صورت مجزاست نیز در آینده انجام می‌شود.

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز اضافه کرد: دوقلوها از چند طریق ممکن است به‌هم چسبیده باشند گاهی با سینه و شکم، گاهی از طریق پشت و گاهی هم از طریق سر به هم می‌چسبند.

بهادری اضافه کرد: موفقیت عمل جداسازی دوقلوهای به‌هم‌چسبیده به میزان اعضای مشترک برمی‌گردد و هرچه اعضای مشترک بیشتر باشد، خطر جداسازی بیشتر است.

وی دلیل به‌هم‌چسبیدگی دوقلوها را وجود دوقلوهای یک‌تخمکی به‌عنوان یک فرضیه ذکر کرد و گفت: اگر در بارداری زودتر از ۱۲ روز دوقلوها در رحم از هم جدا شوند، دو قلوی ازهم‌جدا هستند و اگر این‌گونه نباشد امکان چسبیدن آنها به هم وجود دارد.

رئیس گروه جراحی کودکان بیمارستان نمازی شیراز اضافه کرد: اکثر دوقلوهای به‌هم‌چسبیده پس از تولد از بین می‌روند و تعدادی زنده می‌مانند و آنهایی که زنده می‌مانند باید از هم جدا شوند، گاهی اوقات هم ممکن است یکی از دوقلوها ناقص و دیگری کامل باشد و گاهی هم هر دو کامل، اما اعضا مشترک هستند.

بهادری گفت: از نظر اخلاق پزشکی نمی‌توانیم یک قل را فدای قل دیگر کنیم و دلیل دومرحله‌ای شدن این جداسازی نیز همین مورد بود.

وی اظهارداشت : تیم جراحی متشکل از ۴ جراح اطفال کار جداسازی این دوقلوها را به‌عهده داشتند.

 


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.