دلیل ارزش شهر مکه/ چرا باید به حج رفت؟
قرآن میفرماید: «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» (بلد/۲-۱) سوگند به شهر، سوگند به مکه برای این که تو در آن هستی. اصلاً ارزش مکه به علت این است که در مکه پیامبر نفس میکشید.
به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از فارس، حجتالاسلام «محسن قرائتی» استاد تفسیر قرآن کریم بیش از ۳۰ سال است به تدریس معارف قرآن و اهلبیت(ع) میپردازد و سالها است که پنجشنبهها در برنامه درسهایی از قرآن میهمان خانههای ایرانیان است.
با توجه به تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به انس عمومی با قرآن و توجه به مفاهیم الهی، خبرگزاری فارس گزیدهای از تفسیر قرآن حجتالاسلام قرائتی در سالهای گذشته را در اختیار علاقهمندان قرار میدهد.
در ادامه بخشی از تفسیر قرآن حجتالاسلام قرائتی در برنامه درسهایی از قرآن با موضوع «امامت و حج» که در ۳۰ اردیبهشتماه سال ۱۳۷۲ ایراد شده است، تقدیم میشود.
چرا خداوند گفته در مکه طواف کنید؟
– قرآن میفرماید که: «لا أُقْسِمُ بِهذَا الْبَلَدِ وَ أَنْتَ حِلٌّ بِهذَا الْبَلَدِ» بلد/۲-۱. سوگند به شهر، سوگند به مکه برای این که تو در آن هستی. اصلاً ارزش مکه به خاطر این است که در مکه پیامبر نفس میکشید.
– امام زین العابدین علیه السلام در مسجد شام وقتی سخنرانی میکند، میگوید: «أَیُّهَا النَّاسُ أَنَا ابْنُ مَکَّهَ وَ مِنَى أَنَا ابْنُ زَمْزَمَ وَ الصَّفَا»(بحارالأنوار، ج۴۵، ص۱۳۷). من فرزند مکه هستم.(ارتباط بین امامت و مکه رهبری و مکه).
– امام سجاد (ع)میفرماید: «إِنَّمَا أُمِرَ النَّاسُ أَنْ یَأْتُوا هَذِهِ الْأَحْجَارَ فَیَطُوفُوا بِهَا ثُمَّ یَأْتُونَا فَیُخْبِرُونَا بِوَلَایَتِهِمْ وَ یَعْرِضُوا عَلَیْنَا نَصْرَهُمْ»(کافی، ج۴، ص۵۴۹). این که خداوند فرموده مردم بروند مکه، «فَیَطُوفُوا بِهَا» طواف کنند در مکه میدانید چرا خداوند گفته بیایند در مکه طواف کنند؟ «ثُمَّ یَأْتُونَا فَیُخْبِرُونَا بِوَلَایَتِهِمْ». این که گفتهاند بروند مکه برای این که بعد از حج ما را ببنند. یعنی ارزش حج با امامت است.
– قرآن میفرماید: مکه قیام است انبیاء، «لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» حدید/۲۵. قیام «یَقُوم». «جَعَلَ اللَّهُ الْکَعْبَهَ الْبَیْتَ الْحَرامَ قِیاماً لِلنَّاس» مائده/۹۷. خداوند کعبه را قرار داد «الْبَیْتَ الْحَرامَ» خداوند را خانه محترم قرار داد «قیاماً» تا مردم این کعبه وسیله قیام مردم باشد، میگویند امام حسین قیام کرد(حرکت) کعبه وسیله حرکت مردم است.
-«مِنَ التَّفَقُّهِ» گفتهاند بیایید در مکه تا فقیه شوید یعنی مسائل را عمیق درک کنید «وَ نَقْلِ أَخْبَارِ الْأَئِمَّهِ ع إِلَى کُلِّ صُقْعٍ وَ نَاحِیَهٍ». گفتهاند بیاید در مکه تا کپسول خالیها پر شوند اخبار اهل بیت را به همه دنیا برسانید. خلاصه حج سکوی تبلیغات هست. امام فرمود: فلسفه حج اینهاست که مسئله امامت و حج درست شود. امام باشد همه چیز درست میشود. امام نباشد چیزی درست نمیشود.
گروههایی که به کعبه سوء قصد کردند
– ابرهه وقتی تصمیم گرفت کعبه را خراب کند «تَرْمیهِمْ بِحِجارَهٍ مِنْ سِجِّیلٍ» فیل/۴. پرندگانی آمدند با پرتاب سنگ ریزهایی… «فَجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ» فیل/۵ تا میانداختند میشد مثل پهن. سؤال من این است: دو گروه سوء قصد داشتند به کعبه. یک گروه ابرهه که آمد کعبه را خراب کند و یک گروه یزیدیها. اما ابرهه که آمد خراب کند، خداوند پدر ابرهه و لشکرش را درآورد اما یزید که کعبه را خراب کرد آب از آب تکان نخورد. چرا؟ در کعبه در زمان یزید ضد امام پنهان شده بود، چون ابن زبیر همان طور که ضد یزید بود، ضد امام حسین(ع) هم بود. و اگر دشمن امام در کعبه باشد آن کعبه دیگر، کعبه نیست خراب هم شود خداوند کاری ندارد، این رابطه بین امامت و کعبه.
– راجع به کعبه خداوند میفرمایند: «وُضِعَ لِلنَّاسِ» کعبه مال مردم است. راجع به امامت هم میگوید: «إِنِّی جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً». امام مال مردم است.
– اسلام محمّدی این آیه قرآن است. آیه الکرسی را همهتان حفظ هستید. «فَمَنْ یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ وَ یُؤْمِنْ بِاللَّهِ» بقره/۲۵۶ این اسلام ناب است. «یَکْفُرْ بِالطَّاغُوتِ» یعنی مرگ بر آمریکا «یُؤْمِنْ بِاللَّهِ» یعنی زنده باد اسلام. این میشود اسلام صد در صد.
– امام صادق(ع) به چهار طرف با صدای بلند مسئله رهبری و امامت را تعیین میکرد و الآن مشکل مسلمین جهان این است که نفت زیر پا کعبه روی پا ، جمعیت یک میلیارد. چرا تو سری میخوریم. بسمه تعالی مسلمین رهبر لایق ندارند… رهبرش مثل امام نیست که اینها را از ذلت نجات بدهند.
برچسب ها :چرا باید به حج رفت،قران،قرائتی
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰