داشتیم سوء تفاهم ها با امارات را بر سر جزایر سه گانه حل می کردیم که احمدی نژاد به ابوموسی رفت و همه چیز را بهم ریخت

رئیس سازمان انرژی اتمی می گوید در دوران حضور او در وزارت خارجه، تفاهم ایران و امارات بر سر جزایر سه گانه به خاطر یک اقدام احمدی نژاد از بین رفته است.

کد خبر : 23157
تاریخ انتشار : شنبه 7 مرداد 1396 - 17:34

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از همشهری، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی می گوید در دوران حضور او در وزارت خارجه، تفاهم ایران و امارات بر سر جزایر سه گانه به خاطر یک اقدام احمدی نژاد از بین رفته است.

بخش کوتاهی از مصاحبه صالحی با هشمهری در زیر می آید:
در دوره شما درباره امارات هم مذاکرات محرمانه‌ای انجام شد؟
یک پرونده قدیمی با امارات داشتیم درباره سه جزیره ایرانی که همیشه مطرح می‌شد، ما توافق کرده بودیم که این مسئله را طبق پیشنهاد ایران براساس تفاهم دکتر لاریجانی و ولیعهد امارات جلو ببریم. در یک مقطعی آنها برای مدتی سکوت کرده بودند و برخلاف رویه معمول موضوع جزایر را در نشست‌های شورای همکاری خلیج‌فارس مطرح نمی‌کردند. بله بیش از یک سال سکوت کردند، به این اعتبار که هر دو طرف برای مذاکرات دوجانبه اعلام آمادگی کرده بودیم اما بعد یک اتفاقی افتاد که همه‌‌چیز را به هم ریخت.
و آن اتفاق چه بود؟
سکوت و (لبخند)
حضور احمدی‌نژاد در جزیره ابوموسی بود؟
بله، همین بود، ابوموسی سرزمین ماست اما ما داشتیم آماده مذاکره می‌شدیم که سوءتفاهم برطرف شود و بیش از یک سال هم آنها ادعایشان را در شورای همکاری و اتحادیه عرب تکرار نکردند که یکباره آن اتفاقی که شما گفتید رخ داد.
مگر با وزارت خارجه هماهنگی نشده بود؟
من از اخبار صداو سیما متوجه شدم آقای احمدی‌نژاد به ابوموسی رفته است. وزیرخارجه امارات فکر کرد من مطلعم درحالی‌که من از اخبار فهمیده بودم.
با شما تماس گرفت؟
بله تماس گرفت و گله فراوان کرد. واقعا داشتیم به‌طور آرام در جهت حل و فصل قضیه حرکت می‌کردیم، در اینکه این جزایر سرزمین ایران است که اصلا تردیدی نیست بلکه ما می‌خواستیم سوءتفاهم را به‌صورت دوجانبه رفع کنیم.
از طرف ایران گویا نماینده‌ای هم تعیین شده بود؟
به‌طور کلی آقای دکتر امیر عبداللهیان مسئول بودند ولی بنا بود ۲نماینده از طرف ۲کشور معرفی شوند که آقای احمدی‌نژاد یکی از مشاورانشان را برای این قضیه تعیین کردند.
احیانا آقای مشایی که نبود؟
خیر آقای مهندس ثمره هاشمی تعیین شد و ۲هفته مانده بود که این دو نماینده سر میز مذاکره بنشینند که این اتفاق افتاد اما بقیه جزئیات را نمی‌توانم مطرح کنم.
در پاسخ به وزیر خارجه امارات چه گفتید؟
طبیعی است که گفتم ابوموسی سرزمین ماست و آقای رئیس‌جمهور بنا به تشخیص خود اقدام به بازدید از آن منطقه کردند.
https://telegram.me/jajinnews
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.