داستایفسکی؛ رمان‌نویس یا فیلسوف؟

ایده مرکزی کتاب «آخرالزمان سیاسی» حول این محور می‌گردد که «فئودور داستایفسکی» بیش از اینکه تنها یک شاعر و رمان‌نویس بزرگ باشد، یک فیلسوف و عارف بزرگ بوده است.

کد خبر : 83203
تاریخ انتشار : شنبه 27 مرداد 1397 - 7:16

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”، شاید بسیاری از ما که «برادران کارامازوف» را خوانده‌ایم و تحلیل‌های پرشماری نیز درباره آن دیده‌ایم، هنوز نمی‌دانیم در پس شعر بیمارگونه «ایوان کارامازوف»، یعنی «افسانه مفتش اعظم» چه اندیشه سیاسی عمیقی نهفته است و داستایفسکی در پی تفهیم چه نکته‌ای است.

«برادران کارامازوف» هم مانند سایر رمان‌های بززرگ «فئودر داستایفسکی» به مسئله تاثیر مدرنیت رادیکال بر تمدن غرب و روسیه می‌پردازد. انتقادهای داستایفسکی بسیار عمیق و گزنده است و نقطه اوج سیاست را در تاخت و تاز حکومت‌های استبدادی تمامیت‌خواه پیش‌بینی کرده است؛ حکومت‌هایی که در آلمان هیتلری و شوروی استالینی در قرن بیستم ظهور کردند.

پایگاه خبر ججین

داستایفسکی بیش از اینکه تنها یک شاعر و رمان‌نویس بزرگ باشد، یک فیلسوف و عارف بود؛ چیزی که «آلیس ساندروز» تلاش کرده در کتاب «آخرالزمان سیاسی؛ سیاست و مفتش اعظم داستایفکی» نشان دهد.

«مفتش اعظم» بی‌شک عمیق‌ترین اثر و چکیده اندیشه ناب داستایفسکی و حاصل دوران پختگی اندیشه اوست. این اثر به گونه‌ای شگفت‌انگیز دربرگیرنده ژرف‌ترین دیدگاه‌های الهیاتی، سیاسی و فلسفی داستایفسکی است و «الیس ساندروز» در این کتاب به واکاوی عمیق‌ترین لایه‌های معنایی نهفته در «افسانه مفتش اعظم» می‌پردازد.

کتاب ۴۷۲ صفحه‌ای «آخرالزمان سیاسی؛ سیاست و مفتش اعظم داستایفکی» را حیدر خسروی به فارسی برگردانده و انتشارات فلات آن را در شمارگان ۵۰۰ نسخه و با بهای ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان منتشر و راهی کتابفروشی‌ها کرده است.

 

 

 

 



 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.