به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از اکونیوز، در بین انبوهی از نشریات مخصوص به خودروهای شاسی بلند و آفرودی، نشریه Four Wheeler اولین و قدیمی ترین نشریه در این زمینه به شمار می آید. اولین شماره از این نشریه در سال ۱۹۶۲ چاپ شد و تا امروز در زمینه معرفی خودروهای جدید، تقویت و تیونینگ خودروهای شاسی بلند و… و البته برگزاری رقابت های خودرویی در این زمینه مشغول بوده است.
اما یکی از جالب ترین بخش های این نشریه، انتخاب بهترین وانت و بهترین شاسی بلند سال است که در این کار در بین برندهای آمریکایی و ژاپنی و البته ساخته های لندروور انجام می شود که توانایی های خارج جاده ای شناخته شده ای دارند. بعضی از انتخاب های این نشریه در سال های گذشته در بازار کشورمان حضور داشته اند که مروری بر آنها خواهیم داشت تا روند دور شدن از برترین های دنیا را به مرور مشاهده کنیم.۱۹۷۴، جبپ چروکی
اولین خودرو منتخب در سری برنامه های گزینش برترین شاسی بلند سال، جیپ چروکی بود. این خودرو براساس جیپ واگونیر ساخته شد و درواقع برای داشتن ویژگی های بالاتر از نظر لوکس بودن و خواص اسپرتی روی کار آمد. چروکی در کشورمان از سری چروکی جیپ حضور داشت و نمونه های چروکی آن به تعداد بسیار انگشت شماری وارد شده بود که دقیقا ظاهری شبیه به جیپ آهو دارند.
نسل دوم شورولت بلیزر در مدل های ۱۹۷۵ معروف به شکاری بود که این لقب به خاطر نوع سقف آن و درهای بدون کلافش به این خودرو داده شده است. از این خودرو مدل های ۱۹۷۷ و ۱۹۷۸ آن نیز به کشورمان وارد شد.
این خودرو در ادامه مدل اسکات به کشورمان آن هم به تعداد بسیار اندکی وارد شد که اغلب آنها دارای پیشرانه های ۸ سیلندر ساخت اینترنشنال هستند.
داج پاور واگن و پاور رم از شناخته شده ترین وانت های ساخته شده توسط داج هستند که امروزه به برند جداگانه ای به نام RAM تبدیل شده اند. این وانت بار پرقدرت که درواقع نمونه باری استیشن های داج رم چارجر محسوب می شود، رقیب مستقیم وانت بارهای شورولت بلیزر بود که البته مثل همه داج ها به تعداد کمی وارد کشورمان شد.
نسخه ای از سومین نسل هایلوکس به نام SR5 بود که این کلمه به ویژگی های فنی آن اشاره داشت و از عبارت Sport Rally 5-Speed گرفته شده بود. از این نسل از هایلوکس نیز به تعداد زیادی به کشورمان وارد شد.
مدل های بالاتر از این خودرو که درواقع دومین نسل از چروکی محسوب می شود به تعداد نسبتا زیادی در روزهای آغاز واردات خودرو در اوایل دهه ۷۰ شمسی به کشورمان وارد شد. این خودرو دارای پیشرانه ای ۶ سیلندر و به حجم ۴ لیتر است که در همراهی با ابعاد نه چندان بزرگش، توانایی های حرکتی بالایی به آن می دهد.
توانایی های بالا و کیفیت خوب SR5 باعث شده بود تا نسل چهارم آن نیز به عنوان شاسی بلند برتر انتخاب شود. از این خودرو همه انواع تک کابین و دو کابین کوتاه و دو کابین بلند و نمونه مسقف آن به کشورمان وارد شده است.
نسل اول پت فایندر با داشتن جثه ریز و توانایی خوب حرکتی توانست به این عنوان برسد. روی این خودرو دو نوع موتور ۲٫۴ لیتری و دو نوع موتور ۶ سیلندر ۳ لیتری قابل نصب بود.
این خودرو که از شناخته شده ترین آفرودهای دنیاست، از سال ۱۹۷۵ در کشورمان حاضر بود که در مدل های بالاترش به تعداد انگشت شماری به ایران وارد شده است.
دیفندر آنقدر محبوب بود که بتواند در کنار ویژگی های بالای حرکتی اش، به این عنوان برسد. از این خودرو در روزهای واردات خودرو در دهه ۷۰ شمسی به تعداد کمی به کشورمان وارد شد و البته برخی از دیگر مدل های موجود از این خودرو در کشورمان از نوع سفارتی بوده اند. روی این خودرو همان موتور ۳٫۵ لیتری نصب شده روی رنجروورها، قرار دارد. دیفندرهای ۹۰ به تعداد کمتری از نوع ۱۱۰ آن در کشورمان دیده می شود.
این نسل از پت فایندر که درواقع دومین نسل آن است، به تعداد اندکی در کشورمان حضور دارد که بیشتر از نوع سفارتی بوده اند.
می توان گفت یکی از شناخته شده ترین خودروهای حاضر در این لیست، تویوتا لندکروزر سری ۱۰۰ است که در انواع ۶ و ۸ سیلندر از سال ۱۹۹۹ وارد بازار کشورمان شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰