خاورمیانه مقصد محبوب گردشگری چینیها/ سهم ایران نزدیک به صفر
خاورمیانه تا پیش از این در فهرست مقاصد محبوب گردشگران چینی جایگاه بالایی نداشت، اما بهنظر میرسد این وضعیت بهسرعت در حال تغییر است.
به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، خاورمیانه تا پیش از این در فهرست مقاصد محبوب گردشگران چینی جایگاه بالایی نداشت، اما بهنظر میرسد این وضعیت بهسرعت در حال تغییر است.
در تعطیلات امسال هفته طلایی که از ۱ تا ۸ اکتبر ادامه داشت، رزروهای سفر چینیها به دوحه نسبت به سال گذشته ۴۴۱ درصد افزایش یافت و رزروها برای ابوظبی ۲۲۹ درصد رشد کرد، طبق آمار Trip.com. این دادهها بازه زمانی ۲۷ سپتامبر تا ۸ اکتبر را پوشش میدهد، چرا که بسیاری از کارکنان اداری مرخصی اضافه گرفتند و تعطیلات خود را طولانیتر کردند.
در همین حال، دبی ۲۷ درصد افزایش رزرو داشت و میان ۱۰ مقصد برتر خارج از آسیا قرار گرفت، طبق آمار شرکت تحلیل دادههای گردشگری ForwardKeys که تعداد پروازهای بینالمللی از چین بین ۲۷ سپتامبر تا ۱۲ اکتبر را بررسی کرده است.
امارات از جمله مقاصد محبوب گردشگران چینی ثروتمند بود که در بخش پرمیوم اکونومی، بیزنس و فرست کلاس سفر میکردند و تقاضا در این بخشها نسبت به سال گذشته ۱۳۳ درصد رشد داشت.
این رشد، نشانهای از روند گستردهتر سفر بیشتر چینیها به خاورمیانه است. پروازها از چین به این منطقه تا کنون امسال نسبت به همین بازه زمانی در ۲۰۲۴، ۲۵ درصد رشد داشته است که در مقایسه با سال ۲۰۱۹، میزان سفرها بیش از ۱۸۰ درصد افزایش داشته و رشد بسیار چشمگیری را نشان میدهد.
پنج مقصد خارجی با بیشترین رشد رزرو هتل در هفته طلایی، عربستان سعودی، مصر، نیوزیلند، قزاقستان و امارات بودند.
در خاورمیانه، امارات، عربستان، مصر، قطر و عمان محبوبترین مقاصد بودند. با این حال، کشورهای آسیایی نزدیک، ارزان و بدون نیاز به ویزا، همچنان بیشترین سهم سفر خروجی چینیها را به خود اختصاص دادند که در صدر آنها ژاپن، تایلند، مالزی، کره جنوبی و سنگاپور قرار داشتند.
محبوبیت خاورمیانه در سالهای اخیر به دلیل سیاستهای آسانتر ویزا و مسیرهای پروازی مستقیم افزایش یافته است.
الکساندر گلس، مدیرعامل China i2i Group در شانگهای، گفت: پیش از کرونا، به ویژه امارات دبی و ابوظبی بسیار محبوب بودند، چرا که فرآیند دریافت ویزا بسیار آسان بود. دسترسی آسان به ویزا یا سفر بدون ویزا عامل بزرگی برای شهروندان چینی است. پس از دوران کرونا، امارات و برخی کشورهای خاورمیانه «عملکرد بسیار خوبی» داشتند. این کشورها باز بودند، مقصدی آسان و مقرونبهصرفه برای سفر ارائه میدادند و فرصتهای متنوعی داشتند.
پگی لی، مدیرعامل مشاوره بازاریابی SPS Affinity، افزود: خاورمیانه در برقراری پروازهای مستقیم به شهرهای چین بسیار فعال بوده است. به عنوان مثال، امارات در جولای پروازی مستقیم به هانگژو آغاز کرد که مرکز شرکت علیبابا و نزدیک هنگکنگ است، تنها چند هفته پس از شروع پروازهای مستقیم به شنژن.
لی توضیح داد: این مسیرهای جدید فقط برای گردشگری نیست، بلکه از نظر تجاری نیز استراتژیک هستند.
تجربهگرایی و تنوع فرهنگی، جذابیت اصلی
گردشگران چینی همچنین به جاذبههای تجربهمحور و تنوع فرهنگی علاقهمندند.
لی گفت: تقاضا برای چارتر خصوصی و تجربههای لوکس مانند سافاری صحرایی هنوز قوی است، اما تقاضا برای تجربیات واقعی و معنادار نیز به شدت افزایش یافته است.
وی افزود: بازدید از خاورمیانه برای گردشگران چینی به نوعی نماد وضعیت اجتماعی شده است. نشان میدهد که من ماجراجو هستم، توان مالی سفر دارم و به جایی میروم که دیگران تجربه نکردهاند.
غذاهای متنوع منطقه نیز عامل جذابیت دیگری است. لی گفت: چینیها معمولاً فرصت تجربه غذاهای ایرانی، افغانی، سوری و لبنانی را ندارند و این منطقه به آنها امکان تجربه طعمهای متفاوت را میدهد.
دبی در مسیر رقابت با مقصدهای محلی
با وجود افزایش سفرهای چینی به خاورمیانه، چالش اصلی برای کشورهای خلیجفارس، ایجاد تفاوت در ارائه جاذبههای مشابه است. لی گفت: در تمام کشورهای شورای همکاری خلیج فارس، همه امکانات طبیعی و گردشگری مشابه دارند؛ بیابان، سافاری، بالنسواری، شترسواری و… هر کشوری اینها را دارد.
گلس خاطرنشان کرد که دبی در جذب گردشگران چینی با مشکل روبهروست، چرا که آنها به دنبال تجربهای محلی و منحصربهفرد هستند. «در دبی چیزی محلی یا خاص نمیبینند؛ مکدونالد، KFC و Tim Hortons… چندان عربی به نظر نمیرسد.»
وی افزود، سفر گردشگران چینی به دبی امسال حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است. در مقایسه، ابوظبی «بسیار محلیتر» به نظر میرسد و جاذبههای فرهنگی و تاریخی آن تجربهای متفاوت ارائه میکند.
همچنین آمار دبی نشان میدهد که سفر گردشگران شمالشرق و جنوبشرق آسیا به این امارت بین ژانویه و ژوئیه نسبت به سال گذشته حدود ۰.۴ درصد کاهش یافته است.
شهرت دبی در خرید لوکس نیز تحت تأثیر کاهش هزینه مصرفکنندگان چینی و فشارهای اقتصادی در داخل چین کاهش یافته است، ضمن اینکه ارزش پایین یوان موجب جذابیت بیشتر خرید کالاهای لوکس در ژاپن شده است.
لی پیشبینی کرد که رقابت برای جذب سهم بیشتر از گردشگری چینی در خاورمیانه به «مسابقه قویترینها» تبدیل خواهد شد.
سهم ایران نزدیک به صفر
علیرغم تلاشهای ایران برای جذب گردشگران چینی، از جمله اجرای برنامههای لغو روادید، تسهیل سفرهای گروهی و تبلیغات در بازار چین، این کشور در هفته طلایی امسال جایگاهی میان مقاصد برتر گردشگران چینی نداشت.
محدودیتهای زیرساختی، ضعف شبکه پروازی مستقیم و نبود بستههای گردشگری متنوع و تجربهمحور باعث شده است که ایران هنوز نتواند رقابت مؤثری با کشورهای همجوار خاورمیانه مانند امارات، عربستان، قطر و مصر داشته باشد و بخش قابل توجهی از گردشگران چینی به این کشورها سفر کنند.
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰