جودو و سفرهای بی بازگشت ملی پوشان

«محمد رشنونژاد» ملی پوش جودو در پایان مسابقات هلند محل اقامت خود را ترک کرد و به ایران بازنگشت تا جودوی کشورمان را برای چندمین مرتبه با سفر بی بازگشت یکی از ورزشکاران خود از رویدادهای بین المللی روبرو سازد، شاید مسئولان این رشته المپیکی بیش از گذشته به فکر چاره برای مقابله با این چالش باشند.

کد خبر : 46347
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1396 - 12:14

 

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، جودو به واسطه تغییرات گسترده ای که فدراسیون جهانی این رشته (IJF) از چند سال قبل در راستای تعیین رنکینگ ورزشکاران و در نهایت کسب سهمیه المپیک ایجاد کرده است در هر سال با بیش از ۵۰ رویداد بین المللی روبرو است که کشورها باید برای رسیدن به خواسته های خود حداقل در نیمی از این مسابقات روی تاتامی بروند.
برگزاری اکثر این رقابت ها در قالب (گرنداسلم و گرندپری) به میزبانی کشورهای مختلف، کار را برای اعزام های نمایندگان ایران سخت کرده است، چرا که پروژه اخذ روادید برای سفر به کشورهای اروپایی به خصوص کشورهای شینگن، دشوار بوده و هزینه های مالی و غیرمالی هنگفتی هم روی دست فدراسیون می گذارد.
جودوکاران کشورمان طی سال های اخیر در مسابقات مختلف شرکت کرده اند اما جدا از نتایج کسب شده به نظر می رسد که تمرکز مسئولان فدراسیون علاوه بر مسائل فنی باید به رفتارهای فردی، اجتماعی و کنترل تیم نیز معطوف شود، چراکه بازنگشتن به ایران و باقی ماندن در کشورهای اروپایی به تدریج در جودوی ایران درحال تبدیل شدن به یک اپیدمی خطرناک و نامبارک است.
شاخص ترین جودوکاری که در سال های اخیر به ایران بازنگشت، «وحید سرلک» نام دارد که وی نیز در مسابقات جهانی ۲۰۰۹ ‘هلند’ به مقام پنجمی رسید و پس از آن به آلمان سفر کرد و پناهنده شد.
سرلک که از استعدادهای سبک وزن جودوی ایران بود، اکنون چند سالی است که در کادر فنی تیم ملی جودوی تاجیکستان فعالیت دارد و در مسابقات مختلف که همراه با تاجیک ها اعزام می شود، در کنار اعضای کاروان ورزشی ایران حضور می یابد.
او در مسابقات آسیایی هنگ کنگ، جهانی مجارستان، گرنداسلم ابوظبی و پیکارهای اخیر هلند همراه با تیم تاجیکستان حضور داشته و همواره با اعضای کادر فنی، سرپرستی و جودوکاران ایران دیده شده است .
با این حال به نظر می رسد که نباید «وحید سرلک» را مقصر اصلی بازنگشتن «محمد رشنونژاد» به ایران دانست، چراکه اگر سرپرست تیم ملی عملکرد بهتری داشت و روی بازیکنان کنترل و نظارت کاملی پیدا می کرد، بدون تردید این اتفاق رخ نمی داد.
«محمد رشنونژاد» جودوکار ۲۰ ساله ایران که ابتدای سال جاری مدال نقره قهرمانی آسیا را کسب کرد و از ملی پوشان آینده دار ایران محسوب می شود، هفته گذشته همراه با سایر ملی پوشان راهی هلند شد و در روز پایانی این سفر، جمع همراهان خود را ترک کرد.
زمانی که اعضای تیم در روز پایانی این رقابت ها به خرید رفته بودند، رشنونژاد ناپدید شد تا در نهایت مسئولان تیم با چمدان خالی وی در هتل روبرو شوند.
کاروان جودوی کشورمان به ایران بازگشت و «محمدرضا رودکی» مدیرتیم های ملی که در تصمیمی سوال برانگیز به عنوان نماینده حراست نیز در این سفر انتخاب شده بود چند روزی بیشتر در هلند باقی ماند تا شاید خبری از رشنونژاد پیدا کرده و بتواند او را راضی به بازگشت کند، درحالی که شنیده شده رشنونژاد خود را خیلی زود به آلمان رسانده است.
جدا از پرداختن به تصمیم اشتباهی که رشنونژاد در عین جوانی اتخاذ کرده، ضروری است به دلایل این تصمیم نیز پرداخته شود، چراکه شنیده می شود وی با مشکلات مالی زیادی روبرو بوده و حتی قصد داشته تا مدال های بین المللی خود را برای حل مشکلاتش به فروش برساند که در این مسیر توجه چندانی از سوی مسئولان فدراسیون به او نشده است.
بنا بر اظهارات اهالی جودو ، از سوی دیگر فاصله ای که بین مدیران فدراسیون با جودوکاران وجود دارد نیز موجب شده است تا این شکاف در مقطعی باعث جدایی «جواد محجوب» از جودو نیز بشود، هرچند وی پس از مدتی به تیم ملی بازگشته است.
اکنون غیب شدن رشنونژاد در هلند با توجه به آمار بالای جودوکارانی که در این سال ها به دیگر کشورها پناهنده شده اند، زنگ خطر را برای مسئولان فدراسیون به صدا درآورده تا دیرتر نشده ، در تصمیمات و اجرای سیاست های مدیریتی خود تجدید نظر کنند.
شاید بهتر باشد تا مسئولان فدراسیون شکاف موجود بین خود و ملی پوشان را از بین برده و از این پس دقت بیشتری برای تعیین سرپرست داشته باشند ضمن اینکه ضروری است تا وزارت ورزش و جوانان نیز نظارت دقیق تری برای تعیین نماینده حراست در سفرهای اروپایی داشته باشد.
«امیرحسین سیاحی» دبیر فدراسیون جودو درخصوص بازنگشتن «محمد رشنونزاد» به کشور در گفت وگو با ایرنا، اظهار داشت: هنوز هیچ اطلاعی از وضعیت وی نداریم و از طریق سفارت و همچنین پلیس بین الملل شرایط رشنونژاد را پیگیری می کنیم، به محض اینکه اطلاعی کسب کنیم، آنرا رسانه ای خواهیم کرد.
وی در مورد اینکه گفته می شود «محمد رشنونژاد» خود را خیلی زود از هلند به آلمان رسانده است،گفت: من هم این مساله را شنیده ام، اما هنوز سندی در این خصوص وجود ندارد.
سیاحی در مورد اینکه «محمدرضا رودکی» مدیرتیم های ملی چند روزی بیشتر در هلند باقی مانده تا شاید اطلاعی از رشنونژاد به دست آورد، عنوان کرد: بله ایشان پیگیری زیادی در هلند انجام داد که متاسفانه به نتیجه ای ختم نشد.
وی درخصوص اینکه چه صحبتی برای جوانان رشته جودو دارد که آینده ورزشی خود را با اتخاذ چنین تصمیمات اشتباهی و حضور در دیگر کشورها به خطر نیاندازند، گفت: اکنون نمی توان به طور قاطع در مورد رشنونژاد صحبت کرد، چراکه سرنوشت او مشخص نیست.فقط امیدوارم ورزشکاران جوان قدر موقعیت خود در ایران را بدانند.

 

 

 

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.