جلوی سدهای غیر کارشناسی در دست ساخت را می گیریم/ برنامه ریزی برای مقابله با آلودگی هوای تهران
عیسی کلانتری که این روزها بر مسند ریاست سازمان محیط زیست کشور تکیه زده ،درحالی عهده دار این وظیفه خطیر زیست محیطی شده است که پست هایی چون وزارت کشاورزی و ریاست ستاد احیای دریاچه ارومیه را درکارنامه شغلی خود داشته ودارد.
به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، کلانتری که در طول دوران پست های مدیریتی خود همواره نسبت به مصرف بیش از حد مجاز از آبهای تجدیدپذیر هشدار میداد، یکی از منتقدین جدی برنامه ششم توسعه است زیرا به اعتقاد او برنامه ششم توسعه برای اجرایی شدن به ۴۸ میلیارد مترمکعب آب اضافی نیاز دارد که در صورت محقق شدن دیگر چیزی از آب برای نسل آینده باقی نخواهد ماند و مردم و محیط زیست تبعات سخت آن را خواهند دید.
دکتر عیسی کلانتری این روزها در پست جدید محیط زیستی خود در گفت وگو با جام جم آنلاین بازهم مهمترین اولویت را نجات کشور از بحران بی آبی می داند و می گوید تا دیر نشده است باید تلاش کرد زیرا فرصت زیادی نداریم.
مهمترین بحرانی که درحال حاضردر بخش محیط زیست کشور وجود دارد و شما تصمیم جدی برای حل آن دارید چیست؟
مهمترین مسئله در حال حاضر بحران بی آبی است .هیچ مسئله ای در حال حاضر به اندازه آب برای ما اهمیت ندارد. چاره ای نداریم مصرف آب را کاهش دهیم .کشور با این همه مصرف دوام نخواهد یافت.باید همه کمک کنند .این کار شدنی نیست مگر با همکاری تمامی دستگاه های ذیربط.اگر برای این کار همت واراده ای وجود داشته باشد مشکل حل می شودمثل بسیار از مسائل دیگر نظیر آلودگی هوا و گردوغبار. ولی اگر زمان را ازدست بدهیم دیگر قابل حل نخواهد بود.
الان هم بسیاری معتقدند که بسیار دیر شده است؟
بله الان هم دیر شده .حداقل ۱۰ الی ۱۵ سال دیر شده است .از نظر من بی آبی به مسئله ای فوق حاد تبدیل شده است که باید حداقل روزانه ده میلیون مترمکعب مصرف آب را کاهش دهیم .لذا باید هرچه سریعتر کاری کرد.چنانچه مراجع ذیربط ،مقامات کشوری و مجلس با ما همراه باشند،می توان این بحران را کنترل کرد هرچند که پیامدهای سختی به همراه دارد ولی خوب سخت تر از پیامدهای بی آبی نیست.بیکاری وکمبود تولید از تبعات مقابله با بی آبی است . چاره ای نداریم زیرا دیگر آبی نخواهیم داشت.
به عنوان رییس ستاد احیای دریاچه ارومیه تا چه حد توانستید در حفظ این دریاچه موثر باشید؟
برنامه های دریاچه ارومیه در حال حاضر مشخص است .ولی باید اجرایی شود وبرای این کار نیز نیاز است برنامه مالی آن به موقع تامین شودوگرنه کاری پیش نخواهد رفت.در گذشته این دریاچه هیچ گونه برنامه علمی مشخصی برای احیا نداشت اما خوشبختانه در حال حاضر برنامه علمی احیای این دریاچه وروش اجرای آن مشخص است وفقط نیاز به حمایت مجریان دارد.
طی چند سال اخیر ساخت سد همیشه محل بحث و انتقاد بوده است خصوصا در بحث آب و بحرانی که شما هم به آن اشاره کرده اید .برای این موضوع چه برنامه ای درنظر دارید؟
دربسیاری از مناطق کشور سدهایی ساخته شده که اکنون نیز خالی است .در برخی مناطق نیز برنامه هایی برای ساخت سد در دست اقدام است .برنامه ما این است عواقب زیست محیطی این سدها را مورد بررسی قرار دهیم که استفاده از آن لطمه ای به محیط زیست می زند یا خیر.اگر زیان آور است مسلما از بهره برداری آن منصرف خواهیم شد درغیراین صورت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
محیط بانان نیز در دوره های گذشته به دلیل نداشتن امنیت شغلی آسیب های جدی را متحمل شده اند بنظر شما چگونه می توان این قشر زحمت کش جامعه را مورد حمایت قرار داد؟
محیط بانان کشورما طی سال های اخیر از دو جهت مورد بی توجهی قرار داشتند ابتدا از نظر معیشتی که با وجود کار سخت ومشقت بارشان همواره جزو پایین ترین اقشار حقوق بگیر دولت محسوب می شوند ودیگر ضعف قوانین حمایتی است که تا کنون نتوانسته از آنها به هنگام بروز مشکل حمایت لازم را داشته باشد اگر نیاز باشد این قوانین اصلاح ومورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
باتوجه به اینکه روزهای پایانی فصل تابستان را پشت سر می گذرانیم و درحال نزدیک شدن به فصل پاییز هستیم نگرانی ها در خصوص مواجه شدن با هوای آلوده باردیگر درحال افزایش است.فکر می کنید امسال می توانید این نگرانی ها را تاحدودی کاهش دهید؟
بخشی از آلودگی هوای تهران ناشی از استاندارد نبودن سوخت خودروها ست که خوشبختانه تا حدی برطرف شده است.که برای رفع کامل آن نیز اقداماتی صورت خواهد گرفت.درحال حاضر مشکل دیگرعدم تناسب تعداد خودرو با توان وظرفیت شهر تهران است. نه تنها خودروهای ما از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند بلکه تعدادشان نیز بیش از ظرفیت شهر تهران است لذا باید تصمیمات جدی در این خصوص آن هم در روزهای سرد اتخاذ شود.
یعنی تهرانی های می توانند امیدوار باشند ؟
امیدواریم .البته شورای شهر با کمک شهرداری تهران برنامه هایی برای توسعه حمل ونقل عمومی و کنترل ورود موتورسیکلت ها به سطح شهر درنظر دارند .از سوی دیگر تلاش ما براین است که با کمک وزارت نفت سوخت گاز نیروگاه های اطراف شهر تهران در فصل زمستان حذف نشود تا این نیروگاه ها مجبور نشوند از سوخت مازوت استفاده کنند زیرا سوخت مازوت سبب تشدید آلودگی هوای تهران می شود.
سهاروحانی
telegram.me/jajinnews
برچسب ها :عیسی کلانتری، بحران بی آبی،ججین
- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰