جستجوی زندگی در میان زباله ها/ ثروتی که بر باد می رود

پدیده زباله گردی در بیرجند روز به روز در حال افزایش بوده و این در حالی است که گامی موثر از سوی دستگاه های ذیربط برای مقابله با آن برداشته نمی‌شود.

کد خبر : 30666
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 شهریور 1396 - 7:11

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری مهر، این روزها زباله گردی در بسیاری از کلان شهرها و شهرستان‌ها در حال افزایش است. حرفه ای که نه مدرک می‌خواهد و نه شرایط خاصی را می‌طلبد و از طرفی شاید دارای درآمد بالایی باشد که روز به روز علی رغم دیگر حرفه‌ها در حال افزایش است.

اگر چه این اقدام پرخطر برای عده ای نان آوری می‌کند، اما مشکلات و پیامدهایی را به دنبال دارد که اگر به آن توجه نشود، سلامت جامعه در خطری جدی قرار می‌گیرد.

افرادی که سردی و گرمی زمستان در آن‌ها اثری ندارد و در هر ساعتی از شبانه روز نیز برای گنج یابی در پی سطل آشغال خیابان‌ها را رصد می‌کنند. هرچند برای این کارشان دلایلی داشته که آن‌ها را قانع می‌کند اما از نگاه دیگران تنها یک زباله گرد نام دارند که برای سلامت جامعه نیز مخاطره انگیر است.

و اما جای سوال است که چرا اقدامات دستگاه های ذیربط نه تنها مشکلی را رفع نمی‌کند بلکه بر تعداد زباله گردها افزوده شده و بعضا نیز برای جمع آوری طلای کثیف به رقابت می‌پردازند.

اگر چه اقدامتی مانند طرح تفکیک زباله در مبدا برای حذف زباله گردها در حال اجرا است اما می‌توان با صراحت بیان کرد که اجرای این طرح موفق نبوده چراکه نتوانسته به هدف خود برسد.

پایگاه خبر ججین

زباله گردی در میدان اعتیاد

ساعات اولیه صبح است. لبخند خورشید بر زمین پهن شده و نمای خوبی را بر سکوت خلوت خیابان‌ها حاکم کرده است. دلت برای قدم زدن بی تابی می‌کند اما چشمانت با دیدن افرادی کیسه به دست غمگین می‌شود.

 چادرش خاکی و اندکی پارگی دارد. چوب کوچکی در دست داشته و زباله های داخل سطل اشغال را زیر و رو می‌کند. برخی را جدا کرده و در کیسه می‌ریزد و برخی دیگر را نیز در نایلونی مشکی مخفی می‌کند. گویی قوانین خاص خودش را دارد. اما در قوانین این خانم ۴۸ ساله بهداشت جایی ندارد چرا که بدون استفاده از دستکش، زباله‌ها را به دست می‌گیرد.

زهرا در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌گوید: یک سال است برای تامین مخارج زندگی خود و دو فرزند دخترم زباله فروشی می‌کنم.

وی با بیان اینکه شوهرم را به دلیل مصرف بالای مواد از دست داده ام، می‌افزاید: در جامعه کنونی برای زنان زیر لیسانس، حرفه ای تعریف نشده و شرایط استخدام در شرکت های خصوصی نیز بسیار دشوار است.

این بانوی بیرجندی ادامه می‌دهد: تنها شغل هایی که می‌تواند مخارج زندگی ام را اندکی تامین کند، تکدی گری و یا زباله گردی است.

وی بیان می‌کند: تکدی گری برای خانمی ۴۸ ساله اندکی دور از انتظار است، بنابراین به دنبال زباله گردی رفته ام تا نگاهی و یا دستوری نیز بالای سرنداشته باشم.

آرزوهای سفید بر طلای سیاه

محمد و رضا دو کودک خردسال بیرجندی بوده که ساعاتی از ظهر که به گفته خودشان شهر در سکوت و آرامش است را به زباله گردی می‌پردازند.

محمد که با دستمزد اندک زباله گردی دنیای وسیعی را آرزو دارد، در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌افزاید: پدرم یک پای خود را از دست داده و توان کار کردن ندارد.

وی با بیان اینکه به همراه برادرم، رضا زباله‌ها را جمع آوری می‌کنیم و می‌فروشیم، می‌افزاید: می‌خواهم پول هایم را پس انداز کرده و برای بدست آوردن پای پدرم هزینه کنم.

سنش به شش سال رسیده، اما یارای درک این امر نیست که پدرش دیگر پایی برای گام برداشتن ندارد. اگرچه از عبور هر رهگذر سرش به زیر افکنده می‌شود اما برای رسیدن به هدفش عِبایی ندارد.

رضا که یازده سال سن دارد در گفت و گو با خبرنگار مهر می‌افزاید: اگر مردم بدانند این زباله‌ها چه ارزشی دارد، آن را دور نمی‌ریختند.

لبخند کودکانه ای می‌زند و می‌افزاید: اگرچه ماهم از این شغل درآمدی نداریم اما تنها دلمان خوش است که متناسب با سن خود برای کمک به خانواده گام برداشتیم.

پایگاه خبر ججین

افزایش زباله گردی دغدغه ای برای شهروندان است

یک شهروند بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر گفت: زباله گردی اقدامی نادرست در جامعه بوده که متاسفانه روز به روز در حال گسترش است.

محمد مقدادی با بیان اینکه شهروندان از افزایش زباله گردها دغدغه دارند، اظهار کرد: باید برای حذف این آسیب در جامعه راهکاری اساسی اندیشیده شود.

وی ادامه داد: زباله گردها بسیاری از زباله‌ها که برای خودشان کارایی ندارد را کنار سطل آشغال گذاشته که زمینه تجمع پشته‌ها و حیواناتی مانند گربه را فراهم می‌کنند.

مقدادی با بیان اینکه این امر سلامت جامعه را به خطر می‌اندازد، گفت: باید این پدیده مورد توجه قرار گرفته تا سلامتی شهروندان نیز تامین شود.

حذف زباله گردی نیازمند برخوردهای جدی است

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: باید با زباله گردها برخوردهای قهری و جدی صورت گیرد.

زهرا محمد دوست با بیان اینکه در حال حاضر این افراد از هیچ دستگاهی ترسی ندارند، گفت: در هر ساعت از شبانه روز، کاملا خونسرد تا کمر در سطل زباله هستند.

زباله گردها برخوردهای قهری و جدی صورت گیرد  چرا که در حال حاضر این افراد از هیچ دستگاهی ترسی ندارند

وی با اشاره به افزایش زباله گردی در بیرجند بیان کرد: بدون شک اگر این کار سودی نداشت، انگیزه حتی جوانان به سمت آن کشیده نمی‌شد.

محمد دوست بیان کرد: باید انبارهای زباله در سطح شهر شناسایی شود و این اقدام پرخطرباید ریشه یابی شود تا بتوان آن را از مبدا برطرف کرد.

پایگاه خبر ججین

حذف زباله گردها نیازمند همکاری مردم

سرپرست شهرداری بیرجند در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: برای حذف و یا کاهش زباله گردها نیازمند همکاری مردم هستیم.

حسن خانزاد ادامه داد: مردم باید زباله های خود را به ایستگاه های جمع آوری زباله تحویل داده تا فرصتی برای زباله گردها نیز پیش نیاید.

وی از فعالیت ۱۰ کانکس تفکیک و جمع آوری زباله در سطح شهر خبر داد و گفت: آمارها نشان دهنده این است که در مکان هایی که مردم از این ایستگاه‌ها استقبال بیشتری داشته‌اند، زباله گرد کمتری داشته‌ایم.

خانزاد تاکید کرد: باید در سطح جامعه تحویل زباله‌ها به این ایستگاه‌ها فرهنگ سازی شود تا گام های موثری در کاهش زباله گردها برداشته شود.

شناسایی ۱۵۰ انبار جمع آوری زباله در بیرجند

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند بیان کرد: در راستای کاهش زباله گردها، انبارهای جمع آوری و خرید زباله را شناسایی کرده‌ایم.

۱۵۰ انبار دپوی زباله در بیرجند شناسایی شده که بسیاری از این مکان‌ها به دادگاه معرفی و تعطیل شده‌اندوی با بیان اینکه طی سال گذشته ۱۵۰ انبار دپوی زباله شناسایی شده است، افزود: بسیاری از این مکان‌ها به دادگاه معرفی و تعطیل شده‌اند.

خانزاد با اشاره به دیگر اقدامات بیان کرد: طرحی مبنی بر اینکه افرادی با لباس فرم و کارت شناسایی، زباله‌ها را از درب منازل جمع آوری کنند را ارائه کردیم که اجرایی نشد.

افزایش روزانه زباله گرد و اجرای طرح های ناموفق شهرداری حکایت از این دارد که این پدیده باید سال‌ها گریبانگیر جامعه باشد چرا که علی رغم انتظار گزارشات متعدد از سوی رسانه‌ها و اعتراض همه جانبه مردم، اقدامی موثر از سوی دستگاه های ذیربط انجام نمی‌شود. امید است با شروع به کار شورای پنجم اقدام و طرحی اساسی برای این معضل حل نشده شهر بیرجند تصمیم گیری شود.


 

 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.