جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در بیانات مقام معظم رهبری

کتاب «راهبرد تولید دانش‌بنیان؛ جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی» مجموعه بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌ها و فعالان تولید دانش‌بنیان است.

کد خبر : 22856
تاریخ انتشار : پنجشنبه 5 مرداد 1396 - 6:12
به گزارش پایگاه خبری “ججین”کتاب «راهبرد تولید دانش‌بنیان؛ جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی» به کوشش ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری، اقتصاد دانش‌بنیان، امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان توسط انتشارات دانش‌ بنیان‌ فناور چاپ شده است.

در این کتاب به مفاهیم اقتصادی ارزشمندی از جمله تولید دانش‌بنیان، تربیت نیرو در صنایع دانش‌بنیان، تبدیل علم به قدرت اقتصادی و اقتصاد منهای نفت اشاره شده است. در پیشگفتار این کتاب می‌خوانیم: «اکنون که پس از یک دوره تحریم ظالمانه فضای پساتحریم را آغاز کرده‌ایم، توجه بیشتر به شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به توسعه و ارتقاء توانمندی آنها، با هدف رهایی از فروش منابع طبیعی کشور و حرکت به سمت «تولید دانش‌بنیان» بیش از پیش ضرورت می‌یابد. به عبارت دیگر، راه «جهاد اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی»، از مسیر «اقتصاد و تولید دانش‌بنیان» می‌گذرد.

بر این اساس معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور، در چند سال گذشته فعالیت‌های متنوعی را در جهت حمایت مادی و معنوی از شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داده است؛ که می‌توان به تدوین لایحه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایت مالی از شرکت‌های دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی و ترویج اقتصاد دانش‌بنیان و ارائه خدمات تجاری سازی مورد نیاز شرکت‌ها و… اشاره نمود.

این معاونت پیشنهاد برگزاری جلسه دیدار شرکت‌های دانش‌بنیان با مقام معظم رهبری را در ضیافت رمضان سال ۱۳۹۱ مطرح نمود که خوشبختانه مورد استقبال واقع شد و «دیدار ویژه» ماه مبارک رمضان به این مسأله اختصاص پیدا کرد؛ که بیانگر جایگاه حیاتی این موضوع در نگاه مقامات عالی نظام است. رهنمود‌های مقام معظم رهبری به عنوان نقطه عطفی در مسیر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، افق‌های تازه‌ای را در این زمینه گشود که باعث پیگیری جدی اجرای قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان توسط معاونت علمی و فناوری شد.»

این کتاب در ۵ فصل با عناوین «بیانات مقام معظم رهبری درباره جایگاه و فعالیت های معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور»، «بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با شرکت‌ها و فعالان تولید دانش‌بنیان»، «بیانات مقام معظم رهبری پس از بازدید از نمایشگاه دستاوردهای فناوری نانو»، «سایر بیانات مقام معظم رهبری در موضوع تولید دانش‌بینان» بیانات ایشان را طبقه بندی و گردآوری کرده است. همچنین در فصل پنجم این کتاب که آخرین فصل آن است مجموعه «سخنرانی افراد در محضر مقام معظم رهبری» تدوین شده است.

فصل چهارم این کتاب بخشی از بیانات مقام معظم رهبری است در رابطه با تکمیل چرخه علم، فناوری، صنعت و توسعه کشور: «ما باید علم را با همه معنای کامل آن به عنوان یک جهاد دنبال کنیم. این را من به جوان‌ها، استادان و دانشگاه‌ها می‌گویم. علاوه بر این، علم مجرد و به تنهایی هم کافی نیست؛ علم را باید وصل کنیم به فناوری، فناوری را باید وصل کنید به صنعت، و صنعت را باید وصل کنیم به توسعه کشور. صنعتی که مایه توسعه و پیشرفت کشور نباشد، برای ما مفید نیست. علمی که به فناوری تولید نشود، فایده‌ای ندارد و نافع نیست. وظیفه دانشگاه‌ها سنگین است. وظیفه آموزش و پرورش سنگین است. وظیفه مراکز تحقیقاتی و مراکز پژوهشی سنگین است.»

در هر یک از بخش‌های ذکر شده به مفاهیم مهم اقتصاد مقاومتی در دوره پساتحریم، تولید علم و تبدیل آن به قدرت اقتصادی و فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی و فروش خام مواد طبیعی تأکید شده است.

ویرایش اول این کتاب در سال ۹۱ با محوریت بیانات رهبر فرزانه انقلاب در دیدار «شرکت‌ها و فعالان تولید دانش بنیان» تهیه شد؛ اما با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری بر شرکت‌های دانش بنیان طی سال‌های ۹۱ تا ۹۴ لازم شد سخنان جدید ایشان جمع‌بندی شده و به کتاب اضافه شود. این اقدام، منجر به چاپ دوم کتاب «راهبرد تولید دانش‌بنیان؛ جایگاه شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد مقاومتی» در ۲۲۰ صفحه و شمارگان ۵۰۰۰ هزار نسخه در سال جاری توسط انتشارات دانش بنیان فناور شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.