توضیحات سخنگوی وزارت خارجه در خصوص آزادی دکتر مجید طاهری و مایکل وایت/ ظریف خبر تبادل زندانیان ایرانی و آمریکایی را تایید کرد

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری کشورمان توضیحاتی را درباره روند آزاد شدن کهنه‌سرباز آمریکایی زندانی در ایران و پزشک ایرانی زندانی در آمریکا ارائه کرد.

کد خبر : 117363
تاریخ انتشار : پنجشنبه 15 خرداد 1399 - 23:34

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنج‌شنبه در خصوص آزادی دکتر «مجید طاهری» پزشک و دانشمند ایرانی که از ۱۶ ماه قبل در آمریکا زندانی بوده و همچنین «مایکل وایت» کهنه‌سرباز آمریکایی که از تابستان ۱۳۹۷ در ایران زندانی بوده است، توضیحاتی را ارائه کرد.

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام خبر آزادی آقای مایکل ری وایت تبعه آمریکا، که به دلیل جرایم امنیتی و نیز شکایت شاکیان خصوصی به زندان محکوم شده بود گفت، با جلب رضایت مادی و معنوی شاکیان خصوصی توسط آقای وایت، نامبرده در مورد سایر جرایم خود مشمول رافت اسلامی شده و با توجه به گذراندن بخشی از دوره محکومیت خود، و با در نظر داشت ملاحظات حقوق بشری، امروز پنج‌شنبه ۱۵ خرداد با حکم قاضی پرونده آزاد و از کشور خارج گردید.

موسوی گفت آقای وایت بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور، بر طبق بخشنامه عمومی رئیس محترم قوه قضائیه مشمول مرخصی شده و به دلیل عدم برخورداری از خویشاوند در ایران، به درخواست سفارت سویس به عنوان حافظ منافع دولت ایالات متحده، در اختیار آن سفارت قرار گرفت. در این مدت به دلیل بروز برخی علائم مشکوک به کرونا، نامبرده تحت درمان و نظارت کامل پزشکی قرار داشته و پس از کسب اطمینان از منفی بودن آزمایش کرونا حکم آزادی او اجرا گردید.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود همزمان با آزادی آقای وایت، دکتر مجید طاهری دانشمند ایرانی که به دلایل واهی در آمریکا زندانی شده بود حکم آزادی خود را از دادگاه دریافت کرده و از زندان آزاد گردید.

موسوی در پایان از همکاری نزدیک قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، و نیز سفارت سویس در تهران، در ترتیبات منجر به آزادی آقای وایت و آقای دکتر طاهری تشکر و قدردانی کرد.

 

ظریف: همه زندانیان ایرانی در آمریکا باید به خانه بازگردند

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در پیامی توئیتری با ابراز خوشحالی از آزادی پروفسور سیروس عسگری و دکتر مجید طاهری از زندان‌های آمریکا، تأکید کرد که همه ایرانی‌هایی که در آمریکا زندانی هستند باید به وطن بازگردند.

محمدجواد ظریف در این پیام توئیتری اعلام کرد: «خوشحالم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به‌زودی به آغوش خانواده‌های خود بازخواهند گشت. خوشبختانه پروفسور سیروس عسگری نیز روز چهارشنبه به جمع خانواده‌اش بازگشت. این اتفاق می‌تواند برای همه زندانی‌ها رخ دهد. نیازی به دستچین کردن نیست.»

وی در ادامه تصریح کرد: «ایرانی‌هایی که در آمریکا و با مسئولیت دولت آمریکا گروگان گرفته‌ شده‌اند، باید به خانه بازگردند.»

صبح روز چهارشنبه پروفسور سیروس عسگری استاد مهندسی مواد و متالوژی دانشگاه صنعتی شریف که بیش از سه سال به اتهامات واهی در آمریکا زندانی بود، به کشورمان بازگشت.

بعد از ظهر امروز پنج‌شنبه نیز رسانه‌ها از آزاد شدن «مایکل وایت» کهنه‌سرباز آمریکایی که در ایران زندانی بود، خبر دادند و ساعاتی بعد از آن نیز شبکه خبری فاکس‌نیوز به نقل از منابع آگاه در وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که دکتر مجید طاهری که از ۱۶ ماه قبل در آمریکا زندانی بوده است، به‌زودی آزاد خواهد شد.

 


 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.