تعلق ۹۰ درصد آلودگی‌های خون به اهداکنندگان باراولی

مدیرکل انتقال خون استان همدان گفت: با فرارسیدن فصل مهر و بازگشایی مدارس بسیاری از خانواده‌ها درگیر هستند و از اهدای خون غافل می‌شوند.

کد خبر : 34333
تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1396 - 7:20

به گزارش پایگاه خبری “ججین” ، دکتر افشین محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در حاضر کل خون‌های مورد نیاز از اهداکنندگان استان تأمین می‌شود، تصریح کرد: علاوه بر تأمین نیازهای استان، از ابتدای سال تا کنون ۲۰۰۰ واحد گلبول قرمز فشرده به خوزستان، شیراز و تهران ارسال شده است.

 وی با بیان اینکه یکی از اقدامات موثر عملی شده در محدوده استان‌ها حذف اهداکنندگان باراولی است که خوشبختانه در استان همدان هم این عمل با موفقیت انجام شده است، تصریح کرد: از اهداکنندگان باراولی فقط نمونه خون تهیه می‌شود و پس از سه ماه در صورت سالم بودن برای اهدای خون فراخوان می‌شوند.

۹۰ درصد آلودگی‌ها به اهداکنندگان باراولی تعلق داشت

محمدی ادامه داد: از آنجا که در استان افزون بر ۹۰ درصد آلودگی‌ها مربوط به اهداکنندگان باراولی بود، با حذف این دسته از افراد، به حفظ کامل سلامت خون برای گیرندگان کمک کردیم.

مدیرکل انتقال خون استان همدان در ادامه با اشاره به اینکه به علت داشتن اهداکنندگان مستمر  توانستیم به هدف مهم حذف اهداکنندگان باراولی دست یابیم، خاطرنشان کرد: زمانی‌که احساس کنیم امکان کاهش ذخایر وجود دارد، از اهداکنندگان مستمر و باسابقه درخواست اهدای خون می‌کنیم.

وی با بیان اینکه ذخایر ما نباید به کمتر از پنج روز برسد، اظهار کرد: باید حداقل ۴۰۰ واحد از فرآورده‌های خونی مختلف برخوردار باشیم.

محمدی با بیان اینکه آمار اهداکنندگان خانم در کشور بسیار پایین و شاخص اهدا چهار درصد است، تصریح کرد: این آمار در همدان نیز بسیار پایین است در حالیکه در کشورهای توسعه‌یافته آمار اهداکنندگان خانم و آقا برابر است.

اهدای خون خانم‌ها در دوران جنگ به ۴۰ درصد رسید

وی گفت: مهمترین علت اهدای خون در خانم‌ها احساساتی بودنشان است به طوریکه زمانی کاری را انجام می‌دهند که احساس کمبود واقعی کنند و نمونه آن دوران جنگ است که آمار اهدای خون خانم‌ها به ۴۰ درصد هم رسید.

محمدی افزود: حس اشتباهی که منجر به عدم استقبال خانم از اهدای خون می‌شود این است که احساس می‌کنند اهدای خون موجب کم‌خونی می‌شود.

به دنبال تولید فرآورده‌های نوین هستیم

وی در ادامه با بیان اینکه به دنبال تولید فرآورده‌های نوین هستیم، به اهدای پلاکت به روش فریزیس اشاره کرد و گفت: در این روش نیازی به گرفتن واحد کامل از خون نیست و در آن از خون اهداکننده چند واحد پلاکت و پلاسما گرفته می‌شود.

یک مورد فراخوان و مشابهت HLA

محمدی در بخش دیگری از بهره‌گیری از سلول‌های بنیادی یاد کرد و افزود: با اهداکنندگان مستمر صحبت می‌کنیم که یک نمونه جدید HLA( سیستم سازگاری نسجی) از آنها بگیریم تا در صورت مشابهت با HLA بیمار برای پیوند مغز استخوان استفاده شود.

وی ادامه داد: از دی‌ماه سال گذشته تا کنون ۶۵۰ نفر در همدان برای نمونه‌گیری به منظور اهدای سلول‌های بنیادی خون‌ساز ثبت‌نام کردند که به تازگی یک مورد فراخوان داشتیم که مشابهت داشته است.

مدیرکل انتقال خون استان همدان با بیان اینکه باید در کشورمان حداقل ۱۰۰ هزار نمونه داشته باشیم، اظهار کرد: باید یک بانک اطلاعاتی کامل از نمونه HLA داشته باشیم تا در زمان نیاز از آن استفاده کنیم همچنین این آمار در اواخر سال در همدان باید به ۱۰۰۰ نمونه برسد.

اهداکنندگان خون نذر خود را فقط به عاشورا و تاسوعا منوط نکنند

وی با بیان اینکه معمولا مردم در روزهای تاسوعا، عاشورا و دهه اول محرم اقدام به اهدای خون می‌کنند، خاطرنشان کرد: اگر همه اهداکنندگان تنها در این روزها برای اهدای خون بیایند با توجه به اینکه در مدت زمان نگهداری خون محدودیت وجود دارد، در واقع از همه آن خون استفاده نمی‌شود و سرمایه‌مان را از دست می‌دهیم.

وی گفت: هر سال سعی می‌کنیم از هجوم اهداکنندگان در روزهای عاشورا و تاسوعا جلوگیری کنیم و به جای اینکه همگی در یک یا دو روز بیایند آن را به روزهای بیشتری تقسیم کنند.

باید نذر خون را ساماندهی کنیم

محمدی با بیان اینکه باید نذر خون را ساماندهی کنیم، اظهار کرد: هر سال در دهه اول محرم و اربعین ۱۲۰۰ نفر برای ادای نذر مراجعه می‌کردند که سال گذشته این آمار را به ۴۰۰ نفر کاهش دادیم تا در سایر ایام سال با کمبود مواجه نشویم.

وی در پایان از مردم خواست تا اهدای خون را به روزهای خاصی از سال و مناسبتی خاص موکول نکنند و در ایام کم استقبال مانند فصل سرما و ماه مهر هم به کمک نیازمندان بیایند.

 


 

telegram.me/jajinnews

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.