تصادف سالی ۵۰‌ هزار نفر را معلول می‌کند

تهران ۱۷‌درصد جمعیت کشور را داشته و جزو سه استان اول در زمینه تصادفات هم هست

کد خبر : 41859
تاریخ انتشار : شنبه 13 آبان 1396 - 6:44

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین”   ، براساس تحقیقات، سالانه ۳۰ تا ۵۰‌هزار نفر بر اثر تصادفات، دچار معلولیت ذهنی و جسمی می‌شوند که تا آخر عمر این معلولیت با آنها همراه است. به‌گفته رئیس چهارمین کنگره ایمنی راه‌ها سوانح رانندگی در ایران سالانه ۳۰۰‌هزار معلول به جا می‌گذارند و۹۰‌درصد افراد قطع نخاع کشور در اثر تصادفات جاده‌ای به این عارضه گرفتار می‌شوند. یک ضربه خفیف در اتصال بین گردن و جمجمه می‌تواند فرد را به کما ببرد یا عوارض رفتاری و روانی برای او ایجاد کند. اگر تمام دستگاه‌های مرتبط، با یکدیگر همکاری داشته باشند، تعداد تلفات تصادفات در ایران به‌شدت کاهش می‌یابد. یکی از راهکارها برای وقوع این مهم ایجاد یک شماره تلفن تماس امدادی است.

آمار درستی از میزان معلولیت در کشور نداریم

تاکنون آمار درستی در کشور درباره معلولیت منتشر نشده است، اما با توجه به اطلاعاتی که برخی سازمان‌ها منتشر کرده‌اند، می‌توان تعداد معلولان و هزینه‌هایی را که سالانه به کشور تحمیل می‌شود، تخمین زد. برای نمونه در کشور سالانه حدود ۲۰‌هزار نفر براثر تصادف جان خود را از دست می‌دهند، این درحالی است که به‌گفته مسئولان پنج تا هفت برابر کشته‌شده‌های تصادفات، دچار معلولیت می‌شوند؛ با توجه به این آمار می‌توان گفت سالانه دست‌کم یکصد‌هزار نفر در نتیجه تصادفات‌جاده‌ای دچار معلولیت می‌شوند. برای پی‌بردن به میزان معلولانی که بر اثر تصادفات‌جاده‌ای به معلولان کشور اضافه می‌شود، می‌توان به سخنان رئیس سابق سازمان نظام‌‌پزشکی توجه کرد. علیرضا زالی مدتی قبل گفته بود متاسفانه میزان معلولیت‌های پایدار ناشی از حوادث و سوانح رانندگی پنج تا هفت برابر بیشتر از آمار مرگ‌و‌میر ناشی از این حوادث است. این درحالی است که آمار کشته‌شدگان رانندگی در سال گذشته حدود ۲۰‌هزار نفر بود، به همین دلیل با یک حساب سر انگشتی می‌توان ادعا کرد سالانه یکصد‌هزار نفر به جمعیت معلولان کشور اضافه می‌شود، البته باید توجه کرد که این آمار فقط به افرادی که بر اثر حوادث رانندگی دچار معلولیت می‌شوند اشاره دارد، زیرا سالانه تعداد زیادی هم به‌صورت مادرزادی، مسائل ژنتیک و دیگر حوادث دچار معلولیت می‌شوند.

معلولان در پایتخت

مدیر بهزیستی شهرستان تهران در مورد تعداد معلولانی که سالانه به معلولان استان تهران اضافه می‌شود، می‌گوید: اگر بخواهیم آمار استان تهران را به دست بیاوریم می‌توان گفت با توجه به اینکه تهران ۱۷‌درصد جمعیت کشور را داشته و جزو سه استان اول در زمینه تصادفات هم هست، دست‌کم سالانه چیزی حدود ده‌هزار نفر به جمعیت معلولان این استان اضافه می‌شود. مصطفی سراج افزود: البته این آماری تحلیلی است و با توجه به آمارهای دیگری که منتشر‌شده به دست آمده است. این در حالی است که طبق آمارهای‌جهانی در کشورهای در حال توسعه ۱۰ تا ۱۵‌درصد افراد دچار معلولیت هستند، اما در این بین چهار تا ۵/۴‌درصد افراد دچار معلولیت‌های جدی هستند که نیاز به خدمات ویژه دارد. با توجه به این آمار و جمعیت کشورمان می‌توان گفت تقریبا سه‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر معلول در کشورمان زندگی می‌کنند که نیاز به خدمات‌ تخصصی دارند.

هزینه‌های میلیاردی

باتوجه به آمار بالای معلولان در کشور می‌توان نتیجه گرفت هر سال هزینه زیادی هم به کشور تحمیل می‌شود؛ هزینه‌ای که با پیشگیری از معلولیت در کشور می‌توان از آن کاست. در آمارهای جهانی برای معلول ضایعه نخاعی در طول عمرشان ۴۰۰‌هزار دلار هزینه برآورد شده که به جامعه تحمیل می‌شود، ولی ما آمار مستندی در کشور نداریم. اما اگر حداقل هزینه هر فرد معلول را ۵۰۰‌هزار تومان در نظر بگیریم، آمار هزینه‌ای که به‌ دست می‌آید خیلی بالاست، زیرا شخص معلول نمی‌تواند سوار هر ماشینی شده و ماشین مناسب‌ و ویلچر می‌خواهد، از طرفی خانه او هم باید مناسب‌سازی شود و امور دیگری باید انجام شود که بالطبع هزینه‌های زیادی به جامعه تحمیل می‌کند. اگر حداقل‌ها را در نظر بگیریم و بگوییم سالانه ده‌هزار نفر به جمعیت معلولان استان تهران اضافه شده و این افراد ماهانه هزینه‌ای برابر با ۵۰۰‌هزار تومان دارند، باید گفت هزینه معلولان در تهران سالانه ۶۰‌میلیارد تومان می‌شود. این در حالی است که حداقل برای معلولان‌ذهنی باید یک‌میلیون تومان هزینه در نظر گرفت، زیرا ۵۰۰‌هزار تومان اکنون کفاف هزینه نگهداری از یک سالمند را نمی‌دهد. علاوه بر این اگر تعداد معلولانی را که سالانه به جمعیت ‌معلولان کشور اضافه می‌شود، یکصد‌هزار نفر در نظر بگیریم، می‌توان گفت سالانه ۶۰۰‌میلیارد تومان هزینه به کشور تحمیل می‌شود. به‌گفته مدیر بهزیستی شهرستان تهران اکنون ۳۵۰‌هزار نفر معلول و زن سرپرست خانوار زیر پوشش بهزیستی استان تهران قرار دارند. به‌گفته مصطفی سراج، در این میان سه‌هزار و ۶۰۰ خانواده چندمعلولی وجود دارد که در بین آنها خانواده‌هایی وجود دارد که بین دو تا هفت فرزند معلول زندگی می‌کنند.

ضعف عملکرد وزارت بهداشت

سخنگوی سابق کمیسیون‌اجتماعی درباره بالا رفتن آمار معلولیت در کشور می‌گوید: مرگ‌ومیر و معلولیت‌های ناشی از تصادفات سبب بالا رفتن آمار شده است. از طرفی آمار سکته مغزی و بیماری‌های عروقی نیز که منجر به معلولیت می‌شود بالا رفته؛ این در حالی است که کنترل دقیقی هم در بحث تولد نوزادان معلول وجود ندارد. علاوه براین، وزارت‌ بهداشت از نظر مدیریتی رها شده؛ به همین دلیل نیازهای مردم برطرف نمی‌شود. به‌گفته ایرج عبدی، همه این موارد دست‌به‌دست هم داده و سبب شده آمار معلولیت در کشورمان بالا برود. او عنوان می‌کند: با توجه به آماری که کمیته‌ امداد در اختیار ما گذاشته، فوت و ازکارافتادگی سرپرست خانوار دو عاملی است که باعث می‌شود مردم تقاضا کنند تحت پوشش کمیته امداد قرار بگیرند. عبدی ادامه می‌دهد: ما در مجلس طرح بیمه فراگیر را داده‌ایم که در دست بررسی است. اگر این طرح به نتیجه برسد، حداقل از مشکل معیشت معلولان کم می‌شود. بنابراین نیاز است مسئولان در بخش توانبخشی و جلوگیری از تصادفات کار بیشتری انجام دهند، زیرا ناامن بودن خودرو‌ها و جاده‌ها نقش عمده‌ای در کاهش آمار معلولیت ‌در ‌کشور دارد. معلولان سالانه ۶۰۰‌میلیارد تومان برای کشور هزینه دارند. البته این آمار بر اساس حداقل‌ها محاسبه شده است، زیرا به‌گفته کارشناسان هزینه‌های ‌عاطفی را نیز باید در نظر گرفت.

عدم پیشگیری از معلولیت

جایگاه پیشگیری آن‌طور که باید و شاید در کشورمان ملاحظه نشده است، چون با ایمن‌سازی خودروها، مناسب‌سازی جاده‌ها یا فرهنگسازی و تسهیل شرایط آزمایش‌های ژنتیک می‌توان از جمعیت معلولانی که هر سال به کشور اضافه می‌شود، کم کرد. با وجود کاهش آمار تلفات رانندگی و حوادث جاده‌ای، سال گذشته ۱۶‌هزار نفر کشته ناشی از این حوادث داشته‌ایم و استان کرمان در صدر حوادث جاده‌ای قرار دارد. اگر به ازای هر کشته حوادث به‌صورت میانگین ۱۰ نفر نیز معلولیت و ناتوانی پیدا کنند، به‌راحتی می‌توان گفت: سالانه حدود ۱۶۰‌هزار نفر دچار معلولیت ناشی از تصادفات در کشور به جا می‌ماند. این معلولیت‌ها بیش از ۱۰ سازمان را درگیر خدمات‌رسانی می‌کند در حالی که برای پیشگیری از حوادث‌جاده‌ای تنها یک یا دو سازمان دخیل هستند. وسعت کاری حوزه‌سلامت به‌حدی است که مقوله پیشگیری در آن گم شده است. شکستگی‌های اندام تحتانی، دررفتگی‌ها و قطع‌عضو از جمله شایع‌ترین این عارضه‌هاست. روزانه بر اثر این تصادفات ۲۰۰ نفر به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند که نیازمند تخت‌اورژانس یا آی.سی.یو هستند و در صورت بروز معلولیت، خود و خانواده‌شان نیز درگیر مشکلات روحی و جسمی ناشی از آن می‌شوند.

 


 

telegram.me/jajinnews

 

 

 

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.