تدریس ۵۷۰۰ دانشجومعلم در مدارس/ مهر سال آینده از دانشجویان در مدارس استفاده نمی‌شود

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان با اشاره به تدریس ۵۷۰۹ دانشجومعلم در مدارس گفت: آموزش و پرورش در تلاش است بعد از مهرماه ۱۴۰۳ از دانشجومعلمان در مدارس استفاده نشود.

کد خبر : 1164659
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 10:49

 

به گزارش پایگاه خبری “ججین” به نقل از خبرگزاری تسنیم، ایوب ابراهیمی؛ رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان درباره اینکه “آیا قرار است سال آینده نیز برای جبران نیاز به نیروی انسانی، دانشجومعلمان به‌عنوان معلم وارد مدارس شوند؟” گفت: تعداد ۵۷۰۹ دانشجومعلم در سال ۱۴۰۲ به‌عنوان معلم وارد کلاس‌‌های درس شدند که ۳۵۲۲ نفر آنان (۱۹۸۲ نفر مرد و ۱۵۴۰ نفر زن) در دوره ابتدایی و بقیه در دوره متوسطه مشغول خدمت هستند، با حضور آنها در کلاس‌های درس این امکان برای وزارت آموزش و پرورش فراهم شد تا با دقت بیشتری معلمان موردنیاز خود را از طریق آزمون استخدامی تأمین کند.

رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت دانشگاه فرهنگیان در پاسخ به این پرسش «آیا برای سال تحصیلی آینده نیز دانشجومعلمان به‌عنوان معلم در کلاس‌های درس تدریس خواهند داشت؟» بیان کرد: هم‌اکنون تدریس دانشجومعلمان با توجه به نیاز آموزش و پرورش در مدارس ادامه دارد، البته با توجه به تأمین نیرو ممکن است برخی از آن‌ها دیگر امکان ادامه تدریس نداشته باشند و صرفاً به تحصیل خود در دانشگاه فرهنگیان بپردازند.

وی افزود: با توجه به برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش و تعامل با سازمان اداری و استخدامی، دانشگاه فرهنگیان بیشتر تمرکز خود را بر تربیت نیروی انسانی قرار می‌دهد و دانشجویان بعد از اتمام دوره تحصیل در دانشگاه، وارد مدارس خواهند شد.

ابراهیمی گفت: مبنای عمل دانشگاه فرهنگیان تربیت، فارغ‌التحصیلی و اعزام معلمانی به مدارس است که شایستگی حرفه‌ای آنان به حد قابل‌قبولی رسیده باشد، براین‌اساس وزارت آموزش و پرورش در تلاش است بعد از مهر ۱۴۰۳ از دانشجومعلمان در مدارس استفاده نشود، مگر افرادی که فارغ‌التحصیل شده باشند، لذا پیش‌بینی می‌شود مهر سال آینده نیازی به تدریس دانشجومعلمان در مدارس نباشد البته آنها می‌توانند به‌صورت داوطلبانه و نه موظف در مدارس تدریس داشته باشند.

ابراهیمی گفت: گسترش دامنه علم و تغییرات فناوری، ضرورت بهره‌مندی از تکنولوژی‌های جدید را افزایش داده و در نتیجه سبب افزایش تقاضای سازمان‌ها برای استفاده از نیروهای نخبه شده‌ است.

وی اضافه کرد: براساس برآوردها وزارت آموزش و پرورش در بازه زمانی ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ ناگزیر به تأمین نیروی انسانی لازم است تا نیروهای جدید و مستعد جایگزین نیروهای بازنشسته شوند، لذا این موضوع اهمیت ویژه‌ای دارد چون نیروی انسانی جدید، به‌نحو مناسبی می‌تواند به روزآمدی سازمان کمک بسیاری کند.

دبیر کمیسیون دائمی هیئت امنای دانشگاه فرهنگیان افزود: آموزش و پرورش در این ایام، نیروی انسانی موردنیاز خود را با تأمل بیشتری تأمین می‌کند چون این وزارتخانه، مسئولیت مهم تربیت نیروی انسانی جامعه را به‌عهده دارد بر این اساس هر فردی نمی‌تواند به‌عنوان معلم مشغول به خدمت شود. در گذشته برای جبران کمبود معلم، از روش‌هایی نظیر بهره‌گیری از سربازمعلم، معلمان خرید خدمات آموزشی و معلمان بازنشسته استفاده شد، در حالی که براساس قانون، تربیتِ معلم باید صرفاً از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام شود.

وی ادامه داد: اگر این را به‌عنوان یک اصل در نظر بگیریم، آن وقت دانشجومعلمان آماده به خدمت که در سنوات پایانی تحصیل خود به‌سر می‌برند، می‌توانند بخشی از زمان خود را به آموزش و پرورش کمک کنند و قطعاً تدریس آنان بر روش‌های فعلی جبران کمبود معلم، اولویت دارد.

 


برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − نه =