تبلیغات دمنوش و کالاهای لاغری در تلویزیون و بیلبوردهای تبلیغاتی گمراه کننده اند

مدیر کل تغذیه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تبلیغات بی رویه دمنوش ها و سایر کالاهای مدعی درمان لاغری و چاقی گمراه کننده و دروغین هستند و وزارت بهداشت چنین ادعاهای کذبی را تایید نمی کند.

کد خبر : 16247
تاریخ انتشار : چهارشنبه 24 خرداد 1396 - 7:57

به گزارش پایگاه خبری ججین به نقل از ایرنا افزود: تبلیغات کالاهای مدعی لاغری از جمله محصولات ۵۰۴۰ و دمنوش هایی که به صورت گسترده در تبلیغات شهری و بیلبوردها و تبلیغات رادیویی و تلویزیونی وجود دارد، گمراه کننده و حاوی اطلاعات نادرست و غیر علمی هستند.
وی گفت: در مورد محصولات ۵۰۴۰ به طور خاص تا جایی که من می دانم این محصولات تا سال گذشته مجوزی نداشتند، الان شنیدیم که مدعی شده اند که از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته اند، نمی دانم صحت دارد یا نه ولی حتی اگر یک محصول خاص مجوز تولید هم گرفته باشد، ادعای اینکه مصرف آن باعث لاغری می شود، نادرست است و نباید تبلیغ شود.
مدیرکل تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: در مورد دمنوش ها منکر این نیستیم که برخی از آنها ممکن است قدری متابولیسم بدن را بالا ببرند، اما اینکه در بیلبوردهای تبلیغات شهری و در رادیو و تلویزیون تبلیغ کنند که مصرف این کالاها موجب لاغری می شود، قابل قبول نیست و اینکه ادعا می شود ظرف چند هفته از مصرف این کالا مثلا ۱۰ کیلو لاغر می شوید، اصلا واقعیت ندارد.
عبداللهی گفت: برای اینکه فردی بتواند لاغر کند، باید رژیم غذایی مناسب علمی را رعایت کند، حتما تحرک بدنی داشته باشد، حالا در کنار آن ممکن است مصرف برخی مواد خوراکی از جمله یک نوع دمنوش هم کمک کننده باشد اما مصرف این دمنوش ها یا هر کالای دیگری به تنهایی موجب لاغری نمی شود.
وی ادامه داد: این تبلیغات به طور کلی گمراه کننده هستند و مردم را فریب می دهند، وزارت بهداشت به سازمان زیباسازی شهرداری اعلام کرده است که محتوای این تبلیغات با اصول علمی مغایرت دارد و از این سازمان خواسته است که محتوای این تبلیغات باید از یک مرجع علمی معتبر مجوز بگیرد و حتما باید یک گروه کارشناسی علمی محتوای این تبلیغات را بررسی کنند.
مدیر کل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت افزود: مسئولان سازمان زیباسازی به وزارت بهداشت پاسخ دادند که مجوز این تبلیغات را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می کند. وزارت بهداشت با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مکاتبه کرده است و پیشنهاد دادیم که حتما در کمیته کاری یا کارگروه صدور مجوز این تبلیغات حتما یک نفر از وزارت بهداشت هم حضور داشته باشد و پیشنهاد این است که نماینده وزارت بهداشت از کارشناسان دفتر بهبود تغذیه باشد.
وی گفت: چندی پیش هم یک نوع تبلیغ خطرناک و نادرست از رادیو و تلویزیون و نیز بیلبوردهای تبلیغاتی پخش می شد که در آن روغن جامد تبلیغ می شد و از عبارت « روغن جامد سالم برای قلب» استفاده می شد. وزارت بهداشت به شدت به این تبلیغ اعتراض کرد. اعلام کردیم که ۳۰ سال است وزارت بهداشت فرهنگ سازی می کند که روغن جامد عامل افزایش خطر بیماری های قلبی است و نباید مصرف شود و حالا چرا خودسرانه این ماده غذایی مضر با عبارات نادرست وغیر علمی در جامعه تبلیغ می شود.
عبداللهی افزود: با تولید کننده این روغن هم صحبت کردیم، آنان نیز قبول کردند که تبلیغ آنها گمراه کننده است و خوشبختانه با پیگیری به موقع وزارت بهداشت تبلیغ روغن جامد از رادیو، تلویزیون و تبلیغات شهری جمع شد، به خصوص که در این تبلیغ یک قوطی ۵ کیلویی روغن جامد نمایش داده می شد و این طور القا می کرد که هر چه بیشتر از این روغن بخورید، سالمتر می مانید.
وی گفت: در مجموع ادعاهای مربوط به چاقی و لاغری که برای هر کالای خوراکی عنوان می شود، اغلب نادرست وغیر علمی است. لاغری یا چاقی یک فرآیند مدت دار علمی دارد که باید با رژیم غذایی و فعالیت بدنی مناسب انجام شود و اگر یک ماده خوراکی نیز بتواند به عنوان کمک و مکمل به این فرآیند کمک کند حتما باید مورد تایید وزارت بهداشت قرار بگیرد که متاسفانه اکنون چنین فرآیندی در کمیته های صدور مجوز تبلیغات صدا و سیما و شهرداری وجود ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 + پانزده =